מפלגת הציונות הדתית הודיעה הבוקר (רביעי) על מינוי שניים מחבריה לתפקידי השרים שקיבלה במסגרת המשא ומתן הקואליציוני: ח"כ אורית סטרוק תכהן כשרת המשימות הלאומיות, וח"כ אופיר סופר יכהן כשר העליה והקליטה.

בתוך כך, שתי עלילות מקבילות מתנהלות במסגרת סאגת המשא ומתן הקואליציוני. בעוד שתי המפלגות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה, המשיכו להתווכח סביב חלוקת התפקידים והסמכויות בתחום המינויים של המשרד לשירותי הדת, מבחינת ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו עומדת משימה לא פחות מורכבת: הליך בחירת יושב ראש הכנסת.

הושג הסכם תפקידים בין הליכוד ליהדות התורה: זו חלוקת התיקים המסתמנת

מדובר בתפקיד שכידוע מהווה תחנה הכרחית בדרך לחקיקת החוקים שיסללו את דרכו של אריה דרעי לתפקידי שר וכן יעניקו לאיתמר בן גביר סמכויות מיוחדות בתחום המשטרה - שני תנאים מרכזיים בדרך להקמת הממשלה. ההצבעה לבחירת יו"ר הכנסת תתקיים ביום שני הבא וכעת עומד נתניהו בפני בחירה לא קלה, אך משמעותית מאוד: בחירת המועמד לתפקיד.

בליכוד ישנם שישה שמות של ח"כים שהוזכרו בשבועות האחרונים כמועמדים אפשריים לתפקיד הנחשק: יריב לוין, דודי אמסלם, אופיר אקוניס, יואב קיש, אמיר אוחנה ודני דנון. בליכוד מעריכים כי ח"כ אמסלם הוא בעל הסיכויים הגבוהים ביותר להיבחר לתפקיד – הן לאור האהדה שרוכשים לו במפלגה וכן בשל העובדה שהוא נתמך על ידי בנו של ראש הממשלה המיועד, יאיר נתניהו, שגם תומך במינויו של אוחנה לתפקיד שר החוץ.

דודי אמסלם (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
דודי אמסלם (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

גורמים בליכוד אומרים כי לוין עדיין נחשב למועמד אפשרי לתפקיד יו"ר הכנסת, על אף שנתניהו וסביבתו רואים אותו כשר המשפטים הבא. לטענת גורמים בליכוד, בתחילת השבוע שוב חזר הרעיון למנות את לוין ליו"ר הכנסת, אך כעבור יממה בלבד שמו שוב הוזכר בתור המועמד האופטימלי לתפקיד שר המשפטים.

באשר למועמדים הנוספים לתפקיד יו"ר הכנסת, הערכה בליכוד היא שאלה שלא יזכו בתפקיד יקבלו ככל הנראה הצעות לכהן כשרים. כך, ח"כ קיש מאוד התקרב ליו"ר הליכוד במהלך השנה האחרונה, ביצע בהצלחה כל מיני הליכים במסגרת המאבק האופוזיציוני והיום נחשב כמועמד לתפקיד שר התקשורת. יש לציין כי גם שמו של ח"כ אקוניס, שגם הוא הוזכר כמועמד אפשרי לתפקיד יו"ר הכנסת, עלה לאחרונה בתור בעל סיכויים גבוהים לקבל הצעה לכהן כשר התקשורת.

לפיכך, לוח הזמנים המסתמן מבחינת נתניהו לקראת מינויו של  יו"ר הכנסת הוא אחרי שיסתיים שלב חלוקת התפקידים בקרב השותפים. ראש הממשלה המיועד יעבור לטפל באתגר הבא: סבב חלוקת התיקים בקרב חברי הליכוד. המשימה הראשונה מבחינת נתניהו היא ההחלטה בנוגע למועמד לתפקיד שר החוץ. לפי הערכות, ח"כ ישראל כ"ץ מצפה לקבל מנתניהו את ההצעה לתיק החשוב הזה. אולם, לפי גורמים בליכוד, נתניהו נוטה להציע את תפקיד זה לאוחנה, בעוד ההצעה שתועבר לכ"ץ תכלול את תיק החקלאות בתוספת התואר היוקרתי "סגן ראש הממשלה". עם זאת, בסביבת נתניהו לא בטוחים כי כ"ץ צפוי לענות בחיוב לחבילה האפשרית הזאת.

אחרי שתתקבל ההחלטה לגבי תיק החוץ, צפוי נתניהו למנות את יו"ר הכנסת. הוא יבחר את המועמד מטעמו, בעוד כל חבר סיעת הליכוד נוסף שירצה להתמודד לתפקיד יו"ר הכנסת יוכל להעלות את מועמדותו להצבעה החשאית שתתקיים בקרב חברי הסיעה.

לפי הערכות, נתניהו יעדיף קודם לקיים את בחירת היו"ר בקרב סיעתו ורק לאחר מכן יעשה סבב שיחות עם חברי הליכוד, שבמהלכו יחלק את תפקידי השרים. זאת, לפי ההיגיון המנחה שאף חבר ליכוד שיתאכזב מהתיק שקיבל, לא ינסה לשבש את בחירת יו"ר הכנסת.