המשא המגעים בדרך להקמת ממשלת נתניהו השישי נמשכים כל העת, כאשר עדיין לא ברור האם הוא צפוי לבקש מהנשיא ארכה למנדט, שאמור לפוג ביום ראשון בחצות, והאם הנשיא אכן ייענה לבקשתו. הסוקר שלמה (מומו) פילבר, דיירקט פולס, שוחח היום (רביעי) עם אראל סג"ל וטל שלו על ההתפתחויות האחרונות במערכת הפוליטית וקבע: "הציבור התגבש עוד הרבה לפני הבחירות".

בדרך להרכבת ממשלה: הציונות הדתית הודיעה מי מחבריה יכהנו כשרים
"אחיזת עיניים": האופוזיציה קוראת לנשיא שלא להאריך את מנדט נתניהו

"בסוף, מה ש'התגלה' במדגם יום הבחירות, זה מה שבעצם היה שלושה חודשים קודם - אז הציבור קיבע את עמדותיו", הסביר ב-103FM, "התוצאה הסופית היא גם קצת בגלל הנפילה הסופית של מרצ ובל"ד מתחת לאחוז החסימה, אבל גם ככה התוצאות היו מסתיימות ב-61 מנדטים לגוש הימין".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

הוא נשאל על ראש הממשלה העתידי בנימין נתניהו ועל השר המסתמן לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ואמר: "יש שני דברים שצרך לדעת על גוש הימין - קרתה פה תופעה מאוד מרתקת, השהות באופוזיציה יצרה גיבוש, קבוצה באמת. לנתניהו היה חלום ב-2015 להקים את המפלגה הרפובליקנית, הוא דה פקטו הקים אותה. חסר לו כנף המרכז אבל עדיין הוא רצה שיהיה גוש חזק של 50 איש". לדבריו, הגוש הזה קיים ולא הצליחו לפרק אותו. "היום הוא כמעט עומד על 60 - ונשאר", הדגיש.

הסוקר הוסיף: "נקודה הרבה יותר חשובה היא הבוחרים של הגוש הזה - אם הבוחרים היו בעבר סובלניים, כיום הם לא מוכנים לקבל את זה, וכועסים על כל פוליטיקאי שמתחיל לשחק על ג'ובים". בהמשך דבריו, הוא אף העריך כי אותו הציבור - "יעניש את הפוליטיקאים הללו בעתיד. כיום, הישראלים הרבה פחות מוכנים לקבל את הלכלוך שהיה מקובל בפוליטיקה".

המגישים תהו האם הדבר צפוי להשפיע, ופילבר הסביר: "זה ישפיע, שימי לב למי לא מתדרך". לטענתו, משא ומתן פוליטי זה החלום הרטוב של כל פוליטיקאי - שם יוצאת כל הג'יפה. "יש מפלגות שהצליחו לעבור את התהליך הזה בלי להתלכלך ויש מפלגות שמאוד התלכלכו", הדגיש, "אני חושב שמי שתדרך ושיקף לציבור את מה שקורה בחדרי המשא ומתן שילם על זה מחיר, הפוך מהאינסטינקט הרגיל של הפוליטיקאי".

חבר הכנסת איתמר בן גביר בישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)
חבר הכנסת איתמר בן גביר בישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)

כמה תמיכה יש לראשי השמאל באמירה 'נוציא מיליון איש'?
"יש דבר אחד שכן צריך לקחת בחשבון, פגשתי את אחד מהיועצים האסטרטגיים הגדולים של גוש השמאל מרכז אחרי שהוקמה ממשלת השינוי, שאלתי אותו 'מה השתנה?', הוא אמר 'יש שקט, לא שומעים רעש'. אמרתי לו 'אתה נמצא בעולם שלך, אתה לא יודע מה קורה בימין'. יש היום תמונה ראי, הימין נרגע, בשמאל יש דרמה אדירה. צריך לדעת שהרשתות החברתיות מהדהדים אותם".

סוגייה נוספת שעלתה במהלך הראיון, היא שאלת דת ומדינה. פילבר השיב: "יש פה שני וקטורים שהבוחר של הימין בא ואומר למפלגות הימין 'אנחנו רוצים אותם', תקראי לזה מדינה יהודית ומשילות/מערכת המשפט. למערכת המשפט יש קונצנזוס מלא, אפילו בחלקים מסוימים של גוש המרכז. בנושא דת ומדינה זה תלוי בהתנהלות המפלגות החרדיות. להבדיל מפעם, הם רוצים את העולם שלהם. הם לא מנסים להשליט".

נתניהו על המו"מ להקמת ממשלה: "נשמור על הדמוקרטיה הישראלית" (צילום: ערוץ הכנסת)

המפלגות החרד"ליות מנסות.
"החרד"לים - הרבה רעש וצלצולים, סלחי לי על הביטוי. אני לא חושב שיש לזה הרבה השפעה".

הוא התייחס לסערה שעוררו סמכויותיו המסתמנות של אבי מעוז, הכוללות בין היתר שליטה על תוכניות החינוך. "תוכנית גפ"ן של משרד החינוך נותנת למנהלי בתי הספר מרחב תמרון של 98 אחוזים, כדי שיוכלו לעשות את הדברים הטובים והחשובים שהם עושים", הדגיש, "שני אחוזים זה או פרוגרסיביות או הדתה, והם לא ישפיע". 

בסיום הראיון, המגישים תהו - האם שאר הסוקרים צריכים להתנצל, ופילבר הסביר: "לא. כל אחד עושה את העבודה שלו. הבחירות האלה הכריעו בשאלה אחת, המקצועית, שבה אפשר לומר שאנחנו צדקנו - לאן הולכים קולות ימינה ותקווה חדשה. אנחנו אמרנו שהם חוזרים לימין ואנחנו צדקנו". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm