השר לביטחון הפנים עמר בר-לב נשא דברים הערב (רביעי) בכנס במכון ירושלים למחקרי מדיניות. בדבריו הוא התייחס לתהליך המינויים במשטרה, על האפשרות לפיטורי המפכ"ל, על השר המיועד איתמר בן גביר ועל אפשרותה של אינתיפאדה שלישית: "החשש הזה קיים".

בדרך לפיצוץ: השבר בין המפכ"ל יעקב שבתאי לבן גביר מעמיק
בכיר לשעבר במשטרה מעריך: זה הצעד של בן גביר שיגרום למפכ"ל להתפטר

בר-לב התייחס לתהליך המינויים במשטרה: "אין מצב שהשר מחליט על מינויים בלי שהובאו אליו. כל מינוי שאני מאשר, הוא מינוי שהמפכ״ל מביא אחרי דיון סגל הפיקוד הכללי עם המלצות כאלו ואחרות. במקרה של המינויים עכשיו, זה תהליך שלא קשור בבחירות והתחיל בכלל לפני הבחירות. זה תהליך פנימי, חלקו ביורוקרטי בין המשטרה לבין המשרד, והוא הגיע לכלל מיצוי בימים האחרונים. אין כאן שום דבר פוליטי, ואין לי שום נגיעה אישית לאחד המועמדים. זה המשך של המדיניות שלי, לפעול בצורה עניינית, לא פוליטית, לא אישית״.

בתשובה לשאלה "האם יש ניסיון לבנות תיק כדי לפטר את המפכ״ל", ענה השר לביטחון הפנים כי ״זה נשמע רע מאוד. איתמר בן גביר גם רוצה לשנות את פקודת המשטרה ולהשתלט על משטרת ישראל ולהיות מפכ״ל על, וגם, עכשיו, רוצה להתחיל ברגל שמאל עם המפכ״ל ועם אחרים".

הוא הסביר: "המפכ״ל קובי שבתאי הוא מפכ״ל טוב לתקופה הזו, ולמאמצים המבצעיים היוצאים מגדר הרגיל שעשינו בשנה וחצי האחרונה, ועוד צריך להמשיך אותם. גם עניינית וגם ממלכתית, זה אסון לעשות את זה. אם באמת תשונה פקודת המשטרה, זו השתלטות ראשונה. ואם גם הממשלה תחליט להדיח את המפכ״ל, אז זה ממש לשים שם בובה ולהפוך את זה לצבא פרטי שלו״.

בר-לב נשאל האם השר החדש יידע להתמודד עם האתגרים, והאם יידע להתמודד איתם נכון. על כך הוא ענה: ״השר המיועד עשה בשבועיים האחרונים שני מהלכים קשים מאוד. אחד זו היציאה נגד הרמטכ״ל ושר הביטחון בכל הנושא של לוחם גבעתי בחברון, והדבר השני זו ההתייצבות במשפטה של שוטרת מג״ב".

"הוא מנסה להשפיע על התהליך המשפטי ולומר בפרהסיה שהוא החליט שהיא פעלה נכון, ולא בית המשפט יקבע. האירועים האלו מלמדים שיש בסיס גדול לחשוש ולהיות מוטרד. זה בנאדם שקורא תיגר על כל מערכת החוק במדינת ישראל. אין לו הבנה לא צבאית ולא ביטחונית ולא אסטרטגית - למשל מה המשמעות של העברת מג״ב איו״ש מפיקודו של אלוף פיקוד המרכז לפיקודו הישר כשר לביטחון הפנים", אמר.

"ברצון שלו לשנות את פקודת המשטרה, שחוקקה כדי שהמשטרה תהיה עצמאית וממלכתית, ולא תפעל ברמה הטקטית והאופרטיבית על פי גחמות כאלו ואחרות של שר כזה או אחר. כל עוד זו קביעת מדיניות - זה בסדר. אבל זה לדפוק את הראש בקיר. מה, אנחנו רוצים להבעיר את כל המזרח התיכון?״.

כשנשאל האם הוא חושש שבן גביר יבעיר את המזרח התיכון, הוא השיב: ״בהחלט, אני חושש. גם בזה שאם הוא יחליט לעלות להר הבית בתור השר לביטחון הפנים; בוודאי אם הוא יפעל לשינוי הנהלים כיום שיהודים לא מתפללים על הר הבית - זו התפוצצות במזרח התיכון, אין כאן בכלל שאלה. אם ישנו את פקודת המשטרה, באותו רגע, שהיא תשתנה על פי גחמותיו של השר המיועד, ועם כל הכבוד לנתניהו, החוק עומד לצידו של השר״.

איתמר בן גביר, קובי שבתאי (צילום: אבשלום ששוני)
איתמר בן גביר, קובי שבתאי (צילום: אבשלום ששוני)

לסיכום, בר-לב נשאל: "האם בן גביר יוביל לאינתיפאדה שלישית והאם במקרה הזה המפכ״ל הוא המבוגר האחראי?". הוא ענה כי ״כל עוד הוא היה חבר כנסת, זה היה רוח וצלצולים. ברגע שהוא יהפוך להיות השר זה כבר עניין של מדיניות. המדיניות הזו תוביל בסבירות גבוהה לאינתיפאדה שלישית".

"החשש הזה קיים", הוא ציין, "ולצערי אני לא מאמין שהוא יהפוך את עורו. המפכ״ל והדרג הבכיר יהיו כמו הילד עם האצבע בסכר. אבל הסערה קורית. והסכר בסוף יקרוס. כי ברגע שמשנים את פקודת המשטרה ומשנים דברים כל כך דרמטיים וחשובים במדינה דמוקרטית, גם המפכ״ל וגם הניצבים הבאמת טובים במשטרת ישראל - יהיה להם מאוד קשה כנגד הצונאמי הזה״.