סערת המינויים במשטרה: היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הגיבה היום (חמישי) למכתבו של יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר, המיועד לתפקיד השר לבטחון לאומי, שדרש ממנה לבטל את המינויים החדשים במשטרה, הסכימה עקרונית עם טענתו - אך סירבה לבטל את המינוי. בתוך כך, המפכ"ל עצמו נעדר מטקס המינויים שנערך היום בצהריים בשל "בדיקה רפואית דחופה". 

בן גביר לא עונה לשבתאי: מחריף המשבר בין השר המיועד לביטחון לאומי למפכ"ל
בן גביר יסרב לשתף פעולה עם המפכ"ל? "תאמין לי שהם יעבדו ביחד, קצת סבלנות"

היועמ"שית הסכימה כי קיים קושי במינוי מפקד מרחב ערב הקמת ממשלה חדשה וכי ראוי היה לערוך בחינה משפטית לפני כן - אך לא פסלה את המינוי. המשמעות היא שהיועמ"שית תתקשה להגן על המינוי מפני בג"ץ.

לדברי היועמ"שית, "אכן כפי שנקבע בפסיקת בית המשפט העליון ולפי הנחיית היועצת, יש מקום לריסון. היועצת סבורה כי המינויים שנערכו נכנסו כבר לתוקף והם בבחינת מעשה עשוי וההתערבות המשפטית בהם מוגבלת.

"אולם יחד עם זאת קובעת היועצת באשר למינוי המרכזי, מפקד מרחב מג"ב איו"ש כי מדובר במינוי רגיש וכי המינוי בוצע ב-6/12/22 קרוב לכינון המועד לממשלה החדשה. מדובר בקושי משמעותי היה מקום לערוך לגביו בחינה משפטית ומעמיקה ולהביאו בפני היוע"ש טרם ההחלטה בו. 

"יחד עם זאת היועצת קבעה שלעת עתה לא תתערב במינוי היות והמינוי כבר נחתם ולמעשה המדובר במעשה עשוי", סיכמה בהרב-מיארה. 

איתמר בן גביר (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
איתמר בן גביר (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

כאמור, בצל הסערה, מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי עצמו נעדר מהטקס לקידום קצינים שנערך היום בצהריים - בשל בדיקה רפואית דחופה שנאלץ לעבור. זאת, על רקע המתיחות בין בן גביר למפכ"ל ונוכח העובדה שבן גביר סיכל אתמול כל ניסיון ליצירת קשר בין הצדדים, כפי שפורסם אתמול במעריב. 

הבוקר, כך הוסבר למעריב, קיבל המפכ"ל טלפון בהול מרופאו באסף הרופא, שזימן אותו לבצע בדיקת MRI דחופה בשל בעיה רפואית. בשל כך, נעדר המפכ"ל מהטקס, כך לדברי המשטרה, כאשר עם סיום הבדיקה הוא המשיך להלוויית בן דודו שנפטר לאחר מאבק בסרטן. 

נדגיש כי בימים האחרונים היה מי ששם טריז בין המפכ"ל לשר הנכנס לביטחון פנים. כזכור, חה"כ בן גביר טען כי נעשים ניסיונות מתחת לאפו בתקופת ממשלת מעבר לבצע מחטפים באצטלה של קידום או מינוי דחוף של קצינים.

מנגד, נשמעה עמדת המפכ"ל לפיה התחייבותו לשר הנכנס שלא לבצע קידומים נותרה בעינה וכי כל האישורים עליהם חתם, לכאורה, בר לב הונחו על שולחנו כבר לפני שלושה חודשים. טענות אלו של המפכ"ל לא נחו על דעת בן גביר והובילו לנתק מוחלט בין השניים ביממה האחרונה. 

עתה מסתבר, כאמור, כי "פעולה רפואית דחופה" יכולה להוות טריגר לפיוס בין שני הניצים - בן גביר ורנ"צ שבתאי. העובדה שהמפכ"ל הודיע שייעדר מהטקס עשויה להקים עליו את השר היוצא בר לב, אולם היא בהחלט עשויה מנגד להוות ערוץ להידברות עם השר הנכנס, אם כי אין בהיעדרות זו כדי לעצור את המינויים.