הנשיא יצחק הרצוג החליט היום (שישי) להאריך ב-10 ימים נוספים את התקופה שהוענקה ליו״ר הליכוד בנימין נתניהו להרכבת הממשלה. "אני מבקש כי הממשלה שתוקם תפעל למען כלל הציבור בישראל וכי הקואליציה המתגבשת תקפיד על שיח מכבד ואחראי בין הרשויות", כתב הרצוג במכתב בו אישר את הבקשה לארכה.

"תכלית הסעיפים העוסקים בהרכבת הממשלה בחוק יסוד: הממשלה היא להביא לכינון ממשלה שתזכה באמון הכנסת, וזאת בהקדם האפשרי", כתב הרצוג במכתבו. "על כן, לאחר שהצגת בפני את הצורך בהארכת תקופת הרכבת הממשלה, ועל מנת לפעול בהתאם לתכליתו של החוק, החלטתי מכוח הסמכות שניתנה לי להאריך את התקופה הנתונה לך לשם מילוי תפקיד הרכבת הממשלה ב-10 ימים". 

הנשיא הדגיש: "כשהבעת את הסכמתך להרכיב את הממשלה אמרת כי תגבש ממשלה שתפעל למען העם כולו. אלו הם ימים מורכבים לחברה הישראלית כשמחלוקות על סוגיות יסוד מאיימות לקרוע וללבות אלימות ושנאת חינם". 

"לכן, וברוח דבריך הנ"ל, אני מבקש לחזור על קריאתי שנאמרה ביום השבעת הכנסת, כי הממשלה שתוקם תפעל למען כלל הציבור בישראל וכי הקואליציה המתגבשת תקפיד על שיח מכבד ואחראי בין הרשויות: המבצעת, המחוקקת והשופטת, תבטיח את צביונה של מדינת ישראל ברוח מגילת העצמאות ותשמור על קשר איתן עם העם היהודי בתפוצות". 

המכתב של הנשיא (צילום: בית הנשיא)
המכתב של הנשיא (צילום: בית הנשיא)

כזכור, אמש הגיש נתניהו בקשה להארכת המועד להשלמת הקמת הממשלה. בבקשה נכתב כי "עדיין נותרו סוגיות בתחום התפקידים שלא סוכמו, ומשום שכל הסיעות האמורות דורשות חתימה על הסכמים קואלציונים מלאים כתנאי לחלוקת התפקידים בממשלה. הסכמים אלה כוללים התייחסות לסוגיות עקרוניות רבות ומורכבות".

"המשא ומתן בעיצומו וחלה התקדמות רבה, אולם לפי קצת ההתקדמות עד כה ידרשו כל ימי הארכה שבסמכותך לתת לי על פי חוק על מנת שאוכל להרכיב הממשלה", ציין נתניהו. לאור הכתוב, ביקש נתניהו מהרצוג להאריך את התקופה להרכבת הממשלה בשבועיים נוספים. כאמור, הרצוג נעתר לבקשה - אך האריך את המנדט בעשרה ימים בלבד ולא בשבועיים כפי שביקש נתניהו.