סיעת הליכוד אישרה הערב (ראשון) פה אחד במשאל טלפוני את בקשת ראש הממשלה המיועד, ח"כ בנימין נתניהו, למנות את יריב לוין ליו"ר כנסת זמני. נתניהו צפוי להביא מחר ההצעה לדיון והצבעה במליאה.

מתח שיא בליכוד סביב המינויים לשר החוץ, שר המשפטים ויו"ר הכנסת
הליכוד: כל סיעות הגוש הגישו את החתימות להחלפת יו"ר הכנסת

הרעיון למנות את לוין ליו"ר זמני הבשיל, בין היתר, ברקע החששות שעלו בסביבת נתניהו מפני הדיל שעלול להירתם מאחורי גבו. החשש הוא מכמה מאנשי הליכוד שלא יהיו מרוצים מהמועמד ליו"ר הכנסת הקבוע ויסגרו עם האופוזיציה הצבעה בעד מועמד אחר מטעם הליכוד. הפתרון של יו"ר זמני מקנה לנתניהו שקט לזמן אישור החקיקה של טרום-הקמת הממשלה.

יו''ר הליכוד בנימין נתניהו (צילום: אבשלום ששוני)
יו''ר הליכוד בנימין נתניהו (צילום: אבשלום ששוני)

עם זאת, גורמים בליכוד מסרו למעריב כי גם דודי אמסלם נתפס כמועמד מוביל ואפילו נועד עם נתניהו פעמיים. אולם, ביממה האחרונה עושה רושם שחל שינוי, אך נתניהו כאמור עדין שוקל אופציות ולא קיבל החלטה. מתחזקת ההערכה כי כפי שפורסם במעריב, כי נתניהו שוקל את האפשרות לתת לאמסלם דווקא את תיק המשפטים. שם נוסף שעלה הוא ח"כ אופיר אקוניס שנתמך ע"י שרה נתניהו.

ח''כ דודי אמסלם במליאת הכנסת  (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)
ח''כ דודי אמסלם במליאת הכנסת (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)

כזכור, גורמים בליכוד ציינו כי הגיון למהלך נובע מכך שלוין מיועד לתפקיד שר המשפטים, ועל כן לא צפויה להיווצר בעיה עם בחירות היו"ר הקבוע, וכן היותו של לוין בעל נסיון רב בקידום חקיקה, שיטפל היטב בקידום מהיר של חוקי דרעי, שיאפשרו את מינויו של יו"ר ש"ס לשר.

סוגיית זהותו של יו"ר הכנסת קשורה באופן ישיר לסוגיה אחרת: זהותו של שר החוץ הבא. בנימין נתניהו יצטרך לקבל החלטה וגם לעשות זאת בהקדם, כאשר השמות שמוזכרים בהקשר של תיק החוץ הם אמיר אוחנה וישראל כ"ץ.

בתוך כך, פגישת צוותי המשא ומתן של יהדות התורה והליכוד נמשכת קרוב לשבע שעות. כזכור, הצדדים חתמו על הסכם תפקידים לאחר שהיה נראה כי המשא ומתן הקואליציוני נתקע ובליכוד כבר לא היו כל כך אופטימיים לגבי מועד החתימה על נספחי התפקידים.