בדרך לממשלת נתניהו: מפלגות הכנסת קיימו היום (שני) ישיבות סיעה, זאת לקראת הדיון במליאת הכנסת, וההצבעה שתתקיים מחר בבוקר על זהות יו"ר הכנסת הזמני. ישיבות הסיעה התכנסו לנוכח המשך מאמצי הרכבת הממשלה המיועדת, לאחר שנשיא המדינה יצחק הרצוג נענה לבקשתו של נתניהו, והעניק לו ארכה של 10 ימים במנדט להקמת הממשלה. 

בכיר במערכת הבריאות: "טירוף מוחלט, אנחנו חייבים שר במשרה מלאה"
"נפל פגם בהתנהלותך": האם מינוי לוין ליו"ר הכנסת צפו להיתקל בקשיים?  

הסיעה הראשונה שקיימה ישיבה היא ישראל ביתנו, ויו"ר המפלגה אמר: "נתניהו נוהג לומר שהוא בן של היסטוריון וכרגע הוא מתעניין מה מקומו בהיסטוריה - לדעתי ייענה אליה כמי שהוביל את עם ישראל לחורבן בית שלישי". הוא הוסיף כי" עם ישראל הפסיק להיות פרייאר, חצי עם שמשרת בצה"ל ומגן על החצי השני יביא לקרע, גם הקרע עם יהדות התפוצות: ענייני חוק השבות, ביטול חוק הגיור ומתווה הכותל - זה גט כריתות".

"אנחנו נמצאים לקראת צונאמי מדיני", ציין, "גם בתחום הכלכלי - מה שאני רואה זה הרס הכלכלה. נתניהו מקריב את מדינת ישראל בניסיון להיחלץ מהמשפט, ומוביל אותנו לחורבן הבית. ברור לי שאחרי שיעביר את החקיקה שלו - שלב ב' זה ניסיון או רצון להיפטר מבן גביר או סמוטריץ', ובשביל זה הוא יפנה להרפתקאה ביטחונית. בהמשך, הוא ייפנה אליי או לגנץ להיכנס ולהציל את ממשלתו. אני לא אכנס לשם - ומקווה שגם גנץ לא יקנה זאת". 

הוא הוסיף: "בן אדם שרוצה לסכן את מדינת ישראל, ויגרור אותנו להרפתקה מדינית בשביל להיפטר מהם אסור לו להיות ראש ממשלה. המסלול שכרגע מתגבש בקואליציה האחרון מסכם את כל מה שבנינו עד היום".

מהליכוד נמסר בתגובה: "המסית הלאומי אביגדור ליברמן ממשיך להסית בשקרים. כל אזרחי ישראל, כולל מבקריו של נתניהו, יודעים שהוא מנווט את המדינה באחריות מבלי להיכנס להרפתקאות מיותרות. ההוכחה לכך שלפי נתוני צה״ל, תחת ראש הממשלה נתניהו ישראל זכתה לעשור הביטחוני השקט ביותר בתולדותיה. אם ליברמן היה מוריד מיסים ומחירים כמו שהוא משקר, היה לאזרחי ישראל יותר כסף בכיס".

אביגדור ליברמן נגד בנימין נתניהו: "יגרור אותנו להרפתקה ביטחונית, יוביל לחורבן בית שלישי". צילום: ערוץ הכנסת

הרשימה הבאה שקיימה ישיבה היא מפלגת העבודה, כאשר היו"ר מרב מיכאלי אמרה בדברי הפתיחה שלה: "הייתם מרגישים בנוח שאריה דרעי יהיה אחראי על החסכונות שלכם? ברור שהתשובה היא לא. כמו שלא הייתם נותנים למורשע בתקיפה מינית להיות מורה של הילדים שלכם. אבל בממשלה שמנסים להקים עכשיו עבריין שמורשע פעמיים מתמנה שוב לתפקיד שר, ולא שר אחד אלא המון משרדים והמון תפקידים וכוח".

"לקחת את מי שהורשע פעם אחר פעם ולהכניס אותו לשמור על הקופה הציבורית, כל ההתפלפלות על הקלון הם רעשי רקע", תקפה, "לא רק שהקלון יושב לו על המצח - אם תשנו את חוקי היסוד של המדינה כדי לאפשר לו להיות שר, הקלון יהיה חקוק על המצח שלכם לתמיד. נתניהו הוא איש ללא גבולות כדי לשמור על עצמו הוא מוכן לשרוף הכול ולמכור הכל - את המדינה ואת קופת המדינה".

מיכאלי הדגישה עוד כי "המחיר הוא הרס מדינת ישראל. נתניהו יורק בפרצוף של משלמי המיסים, שוקרעים תחת הנטל שמחזיקים את המשק והכלכלה. בממשלה הזאת מואשם בשלושה כתבי אישום ממנה מורשעים, לשרים ולבעלי כוח. כשככה נראה הראש למה שאחרים ישמרו על החוק, מה יגידו אחרוני העבריינים למה להם לשמור על החוק. הממשלה הזאת מדברת המון על משילות, המציאות שהיא יוצרת תעשה פה הרבה יותר שחיתות והרבה פחות משילות וביטחון אישי ולאומי. מול ההפקרות המוסרית הזאת אנחנו נלחמים, וללא נניח ולא נוותר".

מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)
מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)

הישיבה הבאה שהתקיימה היתה של מפלגת יש עתיד. "הממשלה הנכנסת מקימה ועדה מיוחדת כדי להעביר את חוק דרעי. חוק מושחת לגמרי, חוק פרסונלי לגמרי, שיש לו רק מטרה אחת: לאפשר לאדם שהורשע בפלילים להיות שר. אריה דרעי הוא עבריין סדרתי שישב בכלא, שוחרר, ואז חזר לסורו והורשע בעבירות מס חמורות. במסגרת הסדר הטיעון שלו הוא התפטר מהכנסת והתחייב בבית המשפט שהוא פורש מהחיים הציבוריים כדי לברוח מקלון נוסף", אמר לפיד בפתח דבריו. 

"אלא, שעכשיו הוא גילה שבממשלה הקיצונית בתולדות המדינה אין דבר כזה חוקים. ביבי חלש, דרעי ידע שהוא יכנע לו כמו שהוא נכנע לכולם. אז במקום לעבור על החוק, אריה דרעי משנה את החוק. ככה הוא יסדר לעצמו להיות שר. הממשלה הנכנסת הודיעה שהיא תעביר בהליך מזורז תיקון לחוק יסוד הממשלה, שיאפשר לדרעי להיות שר הפנים, שר הבריאות, משנה לראש הממשלה, ובעוד שנתיים, האיש שהורשע בעבירות מס, רוצה להיות שר האוצר ואחראי על רשות המיסים", ציין.

הוא הדגיש: "אלא שמרוב שכרון כוח ויהירות, הם שכחו דבר אחד: בקואליציה החדשה יש ארבעה אנשים שאסור להם להצביע על החוק הזה, מפני שהם בניגוד עניינים. חבר הכנסת דוד ביטן, עומד בימים אלה לדין בגין שוחד, הלבנת הון, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים. הוא לא יכול להצביע על החוק הזה, מפני שזה ישפיע על גורלו. חבר הכנסת חיים כץ, הורשע רק לפני שנה בקשירת קשר להשגת מטרה באמצעים פסולים, הוא קיבל מאסר על תנאי, מועמד בימים אלה להיות שר. לחוק הזה יש כמובן השפעה ישירה עליו ולפיכך הוא בניגוד עניינים".

"חבר הכנסת בנימין נתניהו עומד בימים אלה לדין בשלושה תיקים חמורים על שוחד, מרמה והפרת אמונים. ברור מאליו שגם הוא נמצא בניגוד עניינים חמור ולא יכול להצביע על החוק הזה. וכמובן, אריה דרעי עצמו נמצא בניגוד עניינים מובהק. הוא הורשע בהסדר טיעון, והחוק הזה פועל לטובתו באופן ישיר, הוא נכתב בשבילו, הם אפילו לא ניסו לטעון אחרת או להכחיש את זה. הארבעה האלה לא יכולים לשבת במליאת הכנסת ולהצביע על החוק הזה. אנחנו נוציא היום פניה דחופה ליועצת המשפטית לכנסת למנוע מארבעתם להצביע על החוק בגלל ניגוד עניינים מובנה וחמור", סיכם.

יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)
יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)

חבר הכנסת אבי מעוז, יו"ר מפלגת נעם אמר בפתח ישיבת סיעתו: "ברצוני להצטרף לתפילת להחלמתו של הרב דרוקמן ושאר חולי ישראל. השבוע נמשך הקמפיין הפראי של האופוזיציה נגד ראש הממשלה המיועד וממשלתו, קורא מכן לתקשורת לדון ביתר שאת על היחידה המדוברת במשרד החינוך בשביל שקיפות להורים - מהי ומהם התוכניות. רוצה להציג את התוכנית שלי בכל תוכניות ההכשרה".

"היחידה אחראית על כל התוכניות החיצוניות במשרד החינוך, וליחידה הוצמדה יחידת גפן שבאמצעות נבחרת תוכניות חוץ. למעלה מ-20 אלף תוכניות אינם שקופות להורים ומטרתי לייצר שקיפות - זהותם ותוכניתם. המערכת שלי לשקיפות תהיה שקופה להורים, ותעמוד לרשותם. ברצוננו להגיע לשקיפות מלא של כל התוכניות, ההורים יוכלו לדעת מהם, מי מעביר אותם ומי מממן אותם", המשיך, "כשאקבל את את האחריות אדאג שההורים ייהנו משקיפות מלאה. האם יש מישהו שמתנגד לשקיפות? האם מישהו מתנגד לרפורמה של שקיפות להורים? זהו השירות שברצוני לתת להורים ואני משוכנע שההורים והתלמידים יודו לי על כך".

אבי מעוז (צילום: מרק ישראל סלם)
אבי מעוז (צילום: מרק ישראל סלם)

הישיבה הבאה שהתקיימה היתה של מפלגת המחנה הממלכתי. בני גנץ התייחס בראשית דבריו לאירוע בחברון, בו נורתה למוות נערה פלסטינית: "במהלך האירוע, נורתה אש מסיבית על הכוחות והושלכן מטענים. הנושא נמצא בתחקור, ואני יכול להבטיח לכם דבר אחד: בניגוד לאלו שמחכים לרצוח נערים ונערים ישראלים, חיילי צה"ל לא יורים במכוון לעבר אזרחים לא מעורבים. נמשיך לפעול לסיכול הטרור בכל מקום ושעה תחת הוראות הפתיחה באש".

בהמשך דבריו, התייחס למציאות הפוליטית ואמר: "המחנה שלנו לא מרגיש פראייר. הוא גאה להתגייס, יש לו תחושת סיפוק מלעשות מילואים והוא אוהב את מדינת ישראל. הוא לעולם לא יעכב מלגות ללוחמים או חוקים שירחיבו את הסיוע ללוחמי צה"ל. הוא לא חושב שהמפלגה הנבחרת מטורללת, אבל כן חושב שהקיצוניות שבה מסכנת את ישראל. אנחנו, כמו כל הרב הממלכתי, בעד תיקונים במערכת המשפט, אבל נגד מהפכה שלטונית שתפגע בעקרונות היסוד שעליהם קמה המדינה. אנחנו נכונים להיאבק על זכויוותינו ולשמור על בטחוננו".

"אנחנו לא נרד מהארץ, לא נפסיק להתגייס, לא נעשה מרד מיסים ולא נקרא לאוטונומיה תל אביבית. אבל אני שואל את נתניהו - אם זה אנחנו, אז מה אתם? אתם אלו שתפרקו את בית המשפט העליון? אתם תהפכו את המשטרה לכלי שרת בידי פוליטיקאים ותהפכו את הצבא לנכה בטיפול ביהודה ושומרון? אתם אלו שתסגרו את צבא העם? אם אלו אתם, אתם תיכשלו. אזרחי ישראל רואים, צופים ורושמים", הדגיש.

בסיום דבריו, גנץ שיגר איום מפורש: "כידוע לכם, לפחות למי שעשה צבא, לכל שבת יש מוצאי שבת. מכובדיי, 12 הקולות של המחנה הממלכתי יפעלו כדי להפיל את הממשלה בכל הזדמנות שתהיה. הגם שכך, כשחיי אדם יונחו על הכף ואופיה הדמוקרטי של ישראל יהיה בסכנה, אנחנו נהיה מול הגורמים הקיצוניים שיסחטו בכל דרך. נעשה זאת במליאה, בוועדות ובכל מקום שבו זה יידרש".

בני גנץ (צילום: מרק ישראל סלם)
בני גנץ (צילום: מרק ישראל סלם)

הישיבה הבאה שהתקיימה היתה של מפלגת עוצמה יהודית. בראשית דבריו אמר חבר הכנסת איתמר בן גביר: "זה עניין של מהות, במהלך השיחות הציעו לנו עוד תפקידי שר וסגן שר, אבל אמרנו בצורה פשוטה - נכון שהחלקוה מסוכבת אבל אנחנו מתמקדים באידיאולוגיה. כל עוד חברי כנסת בליכוד ימנעו מאיתנו תפקיד ממלא מקום בועדת שרים לחקיקה לא נוכל להקים ממשלה".

הוא המשיך ותקף: "נראה שמישהו לא רוצה באמת להעביר מה שהבטחנו". בהמשך דבריו התייחס ל"חוק בן גביר", שעשוי לעלות להצבעה במהלך השבוע, ואמר כי "אין מחלוקת שהשר צריך לקבוע את המדיניות גם בנוגע למשטרת ישראל אנחנו באנו כדי לשייים אידיאולוגיה, נבחרנו על ידי קולות של מעל חצי מיליון תושבים להחזיר את המשילות. התיקון שאנחנו רוצים בפקודת המשטרה - מתבקש בכל מדינה דמוקרטית".