אחרי חשיפת פרטי ההסכם: יו"ר הליכוד בנימין נתניהו נפגש הערב (שני) עם ראשי יהדות התורה: מאיר פורש, יצחק גולדקנופף, יעקב אשר ואורי מקלב. זאת, בעוד ביהדות התורה זועמים תוך כדי פגישת הבכירים עם נתניהו וטוענים כי "בליכוד מסיתים נגד הציבור החרדי במשך שבועיים".

מלשכת יו״ר יהדות התורה הרב יצחק גולדקנופף נמסר כי "ברגעים אלו עדיין יושבים הצדדים למו״מ לשם גיבוש ההסכם הקואליציוני. האמירה ש׳הכל סגור׳ לא התייחסה כלל לפרסום של הדרישות שיוחסו למפלגות החרדיות".

משה גפני תוקף: "בית המשפט העליון עבר את הגבול"
בכיר ביהדות התורה: "השמאל היה חותם איתנו על אותו הדבר"

כאמור, הפגישה מגיעה על רקע הדיווח בחדשות 12 בו נחשפו פרטי ההסכם הקואליציוני בין מפלגת הליכוד ולמפלגת יהדות התורה ובהם מספר נושאים שנוגעים לחייהם של כלל הישראלים ולאו דווקא רק לאוכלוסיה החרדית.

בפתח ההסכם נכתב כי "יהדות התורה מביעה חרדתה לאופייה היהודי של מדינת ישראל עקב הפרצות המתרבות בפעילות מסחרית בשבת בומועדי ישראל. הליכוד והעומד בראשו יבחנו טענות יהדות התורה בעניין זה, ואת דרישותיה לפעולה בנושא זה".

בתחילת ההסכם, דווח כי הסעיף הראשון קובע שנציג הרבנות הראשית ישתתף בוועדה להיתר עבודות בשבת, הסעיף השני קובע כי חשמל לא יופק מעתה בימי שבת במדינת ישראל והסעיף השלישי קובע כי יורחבו מספר החופים הנפרדים בארץ. רפורמת הבגרויות של שאשא ביטון תבוטל ויתוגברו לימודי תלמוד לתלמידים חילונים. כמו כן, דווח כי מנהלי בתי החולים יוכלו לאסור הכנסת חמץ בפסח, וזאת בניגוד לפסיקת בג"ץ הקיימת כיום.

יצחק גולדקנופף (צילום: פלאש 90)
יצחק גולדקנופף (צילום: פלאש 90)

עוד דווח שהוסכם בין המפלגות, כי הממשלה תממן גניזה של ספרי קודש ותקים ותממן גופים שיענו תשובות הלכתיות שיתקבלו מהציבור, ערים חרדיות נוספות יהנו מהנחה נוספת בתחבורה הציבורית ותקציב תרבות חרדית במשרד החינוך יהיה לפחות 100 מיליון ש"ח. 

סעיף שנטען כי הוסכם בכל ההסכמים הקואליציונים, הינו ביטול נבחרת הדירקטורים, ובהסכם עם יהדות התורה נקבע כי תינתן העדפה מתקנת לחרדים בחברות ממשלתיות. בנוסף, תבוטל רפורמת הטלפונים הכשרים של הממשלה הקודמת, כל שירות ממשלתי שניתן באינטרנט יינתן גם בטלפון או פנים אל פנים וכל אזרח יוכל להיקבר בקרקע ולאו דווקא בקומות.

גורמים בליכוד מסרו בתגובה לדיווח: "בניגוד לפרסום בחדשות 12, הרשימה שפורסמה היא רשימת דרישות של יהדות התורה ולא הסכם שהליכוד הסכים לו. כך למשל הליכוד לא מסכים על איסור הפסקת ייצור החשמל בשבת, הרחבת החופים המפורדים ודברים נוספים שהועלו בשיחות. כל הסכם סופי ישמור על הסטטוס קוו שהיה נהוג שנים בענייני דת ומדינה".

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ראש הממשלה ויו״ר יש עתיד, יאיר לפיד, אמר בתגובה לפרסום: "ההסכם בין יהדות התורה לליכוד הוא הסכם כניעה מחפיר. ביבי חלש להדהים ומוביל אותנו למדינת הלכה. מוכר את הדמוקרטיה הישראלית בשביל האינטרסים האישיים שלו. אם הם חושבים שאנחנו נשלם מיסים, נלך לצבא, נממן את מי שלא עובד והם גם יגידו לנו איך לחיות יש לי חדשות בשבילם -  לא ניתן להפוך את ישראל למדינה חשוכה. נתניהו חלש ומוכר את החופש שלנו תמורת החופש שלו".

שר האוצר ויו״ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "נתניהו מכר את המדינה! נילחם בהזיות האלה ונעשה כל שביכולתנו למנוע אותן". יו"ר מפלגת העבודה, השרה מרב מיכאלי, צייצה: "נתניהו מוכר את מדינת ישראל. ככה פשוט. אנחנו קידמנו תחבורה ציבורית בשבת - הם מקדמים הפסקת ייצור חשמל בשבת. וזאת רק ההתחלה. באנו חושך לגרש".