הכנסת בחרה היום (שלישי) בח"כ יריב לוין לתפקיד יו"ר הכנסת החדש, לוין שנבחר עם 64 תומכים יחליף את מיקי לוי. במהלך הדיון, טרם ההצבעה, פרצה סערה במליאה כאשר חברי הכנסת מהליכוד קראו לעבר האופוזיציה המסתמנת: "הפסדתם, שבו בשקט".

אחרי חשיפת פרטי ההסכם הקואליציוני: ביהדות התורה זועמים על הליכוד
לא רק משרד האוצר: הסמכות הנוספת בה יחזיק סמוטריץ' בממשלה

עם בחירתו, אמר יו"ר הכנסת יריב לוין: "אעשה ככל יכולתי על מנת למלא את חובתי זו. אעשה זאת מתוך הכרה עמוקה בחשיבותה של הכנסת כבית לאזרחי ישראל כולם ובפרט לחלשים שבהם. כולי תקווה כי הכנסת ה-25 תמלא את ימיה ותקום בישראל ממשלה יציבה. נדרש להבטיח כי המנדט שניתן לנו על ידי הציבור אכן יממומש ותתקיים משילות".

יריב לוין מחליף את מיקי לוי כיו"ר הכנסת. צילום: ערוץ כנסת

ראש הממשלה יאיר לפיד תקף טרם ההצבעה: "אני רוצה לשאול את האמא הזו שהצביעה ליכוד. זה מה שרצית? כשעמדת בקלפי ושמת פתק של מח"ל, זה מה שהצבעת בשבילו? זה מה שרצית? שבקול שלך תוקם הממשלה הכי קיצונית בתולדות המדינה?".
  
"הממשלה שלנו העלתה את המשכורות של חיילי צה"ל ב-50%, הממשלה החדשה מעדיפה לתת את הכסף - של המיסים שלך – לצעירים בני שמונה-עשרה כדי לוודא שהם לא יתגייסו ולא יעבדו", הוסיף.

"אני לא מוכן לתת לכם בעלות על היהדות. היא לא שלכם. אתם לא יותר יהודים מאתנו", פנה לפיד לחברי הקואליציה המסתמנת, "הכותל גם שלנו, הקידוש בערב שבת גם שלנו, נצח ישראל הוא של כולנו. זו לא ממשלת ליכוד, זו בטח לא ממשלת נתניהו. נתניהו חלש, מבועת מהמשפט שלו, השתלטו עליו אנשים צעירים ממנו, קיצונים ונחושים ממנו. סמוטריץ' ודרעי שולטים בממשלה הזו. נתניהו שותף זוטר".

יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)
יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)

 
"נצחתם בבחירות, אני לא מתווכח עם זה, אבל לא נצחתם ולא תנצחו את הדמוקרטיה הישראלית. עצמאות בתי המשפט לא כפופה לתוצאות הבחירות. תיקים פליליים לא כפופים לתוצאות הבחירות. זכויות נשים לא כפופות לתוצאות הבחירות", הבהיר.

עוד הוסיף: "אנחנו לא הפרייארים שלכם. אנחנו לא פה רק בשביל לשלם מיסים ולשלוח את הילדים שלנו לצבא. אנחנו אוהבים את המדינה הזו לא פחות מכם, ואנחנו יהודים לא פחות מכם, ואנחנו לא ניתן לכם להרוס את הדמוקרטיה שלנו. אנחנו נאבק בה, ואנחנו לא נוותר להם על המדינה האהובה שלנו. אלה החיים הפוליטיים. פעם אתה למעלה, פעם אתה למטה, אבל אתה לעולם, לעולם, לעולם, לעולם, לעולם לא מוותר".

יאיר לפיד במליאת הכנסת  (צילום: מרק ישראל סלם)
יאיר לפיד במליאת הכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו השיב לו: "אני רוצה להרגיע אתכם - יש ויהיה חשמל בשבת, חופי רחצה לכולם, אנחנו נשמור על הסטטוס קוו. לא תהיה פה מדינת הלכה, תהיה מדינה בה נדאג לכל אזרחי ישראל מבלי יוצא מן הכלל. נבחרנו להנהיג בדרך שלנו, דרך הימין הלאומי".

חבר הכנסת שלמה קרעי אמר על במת המליאה: "היום כל ילד מבין כמה זה נורא שמפלגה דיקטטורית מגיעה לשלטון. אבל מה שהיה לא יהיה, אנחנו נחזור למשול ונחזיר לאזרחי ישראל את כבודם האבוד. באופן סמלי הבאתם אותנו להשבעת ממשלה בחנוכה וכד השמן שלנו יאיר לפחות לשמונה שנים".

בנימין נתניהו (צילום: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בנימין נתניהו (צילום: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

שלמה קרעי (צילום: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
שלמה קרעי (צילום: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ח"כ אופיר כץ הוסיף: "אתם הפסדתם, אנחנו ניצחנו - זה פשוט. זה הצד שרוב העם בחר והוא הצד שהולך למשול, ואתם תראו מהצד איך אנחנו מחזירים את הביטחון האישי לאזרחי מדינת ישראל ומחזירים את הכבוד של האזרחים שאתם רמסתם ונהנתם לעשות את זה".

מנגד, טען חבר הכנסת זאב אלקין מהמחנה הממלכתי: "ניצחתם. אז תקימו ותנהלו את המדינה, כבר חודש וחצי אתם לא מצליחים - סוחטים אתכם על ימין ועל שמאל, במקום ממשלה יו"ר כנסת זמני למה?. למה בנימין נתניהו לא מסוגל להחליט אפילו החלטה כזו? למה לבזות את הכנסת ככה?".

"אלו רגעי שפל של המוסד הזה שלא היו כדוגמתו, היה אפשר לנהל את זה אחרת. איך תקבלו החלטות יותר רציניות כשיו"ר כנסת לא מצליחים למנות", הוסיף.

מיקי לוי (צילום: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מיקי לוי (צילום: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בתוך כך, במהלך מתוכנן הצליחה האופוזיציה לדחות ביממה את ההצבעה על בחירת היו"ר. זאת, לאחר שבקואליציה המתגבשת הביעו חשש מתרגיל פיליבסטר שיבוצע במהלך הלילה. באופוזיציה ראו במהלך שהשיגו אתמול ניצחון. שכן, הם גרמו לדחייה נוספת בחקיקה שנועדה לאפשר את הרכבת הממשלה, וזאת בתוך לוח הזמנים הקצר והמתקצר שנותר למנדט שבידי ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו.

כפי שנתניהו החליט יממה קודם לכן, ח"כ יריב לוין קודם בתור מועמד הקואליציה לתפקיד יו"ר הכנסת הזמני. ההחלטה לחזור לתוכנית המקורית של המינוי הדו־שלבי של יו"ר הכנסת (בשלב הראשון - היו"ר הזמני שיכהן בזמן העברת החקיקה הנדרשת לטובת הקמת הממשלה, בשלב השני - התפטרותו של היו"ר הזמני ומינויו של יו"ר הכנסת הקבוע) נבעה מחילוקי דעות בתוך הליכוד ובסביבה הקרובה של נתניהו בנוגע לזהותו של המועמד המועדף.

בנימין נתניהו ויריב לוין (צילום: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בנימין נתניהו ויריב לוין (צילום: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בצלאל סמוטריץ' במליאת הכנסת (צילום: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בצלאל סמוטריץ' במליאת הכנסת (צילום: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

הוויכוח סביב המועמד הסעיר והבעיר את סיעת הליכוד, ועל כן החליט נתניהו שלא להחליט בתקופה הרגישה של העברת חבילת החוקים. כדי להימנע מהפתעות לא נעימות ולהבטיח את העברת החוקים, החליט נתניהו לקדם לתפקיד את לוין, הנחשב לנאמנו ולאיש סודו, למועמד ליו"ר הכנסת הזמני. עם זאת, אתמול נעשה ניסיון לטרפד את מועמדותו של לוין. גורמים אנונימיים תדרכו את אנשי התקשורת כי "לוין אינו נאמן ולא יסכים להתפטר מתפקידו, ובכך יישאר יו"ר הכנסת הקבוע".

מנגד, גורמים בליכוד שמעו מלוין בשיחות שניהלו איתו ביממה האחרונה: "אכהן כיו"ר כנסת זמני, שבוע־שבועיים, ולאחר מכן הכיוון הוא תיק המשפטים. אין תוכנית אחרת". גורמים בליכוד אומרים כי בעוד לוין יכהן כיו"ר זמני, ימשיך נתניהו לשקול את כל האפשרויות למינוי הקבוע ויקבל החלטה בסמוך להשבעת הממשלה.

עם החלפת יו״ר הכנסת, בקואליציה מתכננים להקים את הוועדות המיוחדות ולהתחיל ברצף החקיקה של שלושה ואפילו ארבעה חוקים: תיקון חוק יסוד הממשלה (חוק דרעי), תיקון פקודת המשטרה, חוק שיאפשר לקיים תפקיד שר במשרד ממשלה, וכן חוק שימנע פיצול סיעה עם ארבעה חברי כנסת בלבד.

במקביל באופוזיציה, אלקין ואחמד טיבי נפגשו אמש בכדי להגיע להבנות ותיאום מהלכי האופוזיציה לקראת החקיקה, ובכלל זה חלוקת התפקידים בכנסת. האופוזיציה על כל חלקיה נערכת להשתמש בכל הכלים הפרלמנטריים ברשותה על מנת לעכב את החקיקה. המטרה היא להגיע להשבעת ממשלה מבלי שהקואליציה תצליח להעביר את כל החוקים המתוכננים ובכך לעורר כעס בקרב השותפים בקואליציה.