לאחר שהכנסת אישרה הבוקר (רביעי) את הקמתן של הוועדות המיוחדות, שמטרתן לדון בהצעות החוק שאושרו אמש במליאת הכנסת בקריאה טרומית, כאשר 61 ח"כים הצביעו בעד הקמת הוועדות מול 52 מתנגדים, החל הדיון בוועדה העוסקת בהצעת החוק לתיקון פקודת המשטרה.

במהלך הדיון התפתח ויכוח בין השר המיועד לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, ומפכ"ל המשטרה, יעקב שבתאי שהזהיר: "שינויים דרסטיים עושים בזהירות".

"בואו נקיים דיון ענייני על תיקון היסטורי שבכל מדינה דמוקרטית הוא מחויב המציאות. אין מדינה דמוקרטית שבה השר לא קובע מדיניות. יש לי כאן סקירה של שרי משפטים לשעבר, גם ממפלגת העבודה, ושל שופטים בכירים, שביקשו את שינוי החקיקה הזה וראו את הבעייתיות בפקודת המשטרה. התיקון האחרון שנעשה בה הוא מתחילת שנות ה-70, לפני שנולדתי", פתח בן גביר את דבריו.

"בואו נגיד את האמת, אם זה לא היה בן גביר הייתם באים ואומרים 'כל הכבוד, הגיע הזמן', אבל יש אנשים שאצלם הכל פוליטי. זה לא סוד שיש קמפיין מתוזמר שנועד להלך אימים. הוא מגיע מהשר המכהן עמר בר לב שלצערי לא הגיע לכאן, כמו שלא הגיע לוועדה לביטחון פנים לכל הדיונים הכי חשובים. לא אכנס כאן לרשימת המחדלים והכשלים בזמן כהונתו. שר שלא מבין את תפקידו, שלא מבין שצריך לתת גב לשוטרים", המשיך.

"בר לב סיפר שביום הראשון שלו לתפקיד הוא נתן הוראות למפכ"ל לגבי מצעד הדגלים, והמפכ"ל אמר לו 'זה לא בסמכותך'. הוא הלך ליועמ"ש דאז, מנדלבליט, שאמר לו 'אתה השר, אתה קובע'", הוסיף בן גביר.

"עד עכשיו השר היה עציץ במשרד, גוזר סרטים, ממנה מינויים. אבל אני רואה אמא ברמלה שאומרת לי שהילד שלה מוריד את הכיפה כי מרביצים לו כי הוא יהודי. ולא רק טרור לאומני, גם אלימות בכבישים, אתה יוצא לעבודה ולא יודע איך תחזור. החלום שלי הוא לשנות, ולכן ביקשנו לשנות את פקודת המשטרה. הפקודה בנוסחה היום לא מאפשרת לשר לעשות שינוי", סיים בן גביר את דבריו.

המפכ''ל שבתאי וחה''כ בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
המפכ''ל שבתאי וחה''כ בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לאחר מכן החל המפכ"ל שבתאי לשאת דברים: "על שולחן הוועדה מונחת הצעת חוק שקשה להפריז בחשיבותה. איננו מתנגדים לשינויים והתאמות ברוח התקופה, אך שינויים דרסטיים כאלה צריכים להיעשות בשום שכל. משטרה היא לא צבא. השאלה שצריך לשאול היא מה הבעיה במצב הנוכחי. יש טענות על עבודת המשטרה, אך בשנתיים האחרונות המשטרה הגיעה להישגים חסרי תקדים. אני מסכים שיש עוד הרבה מה לעשות. יש לנו את הפתרונות, אנחנו זקוקים לתקציבים, כוח אדם וסמכויות".

"אני יודע מה צריך לעשות, כיצד לייצר פה חיים בטוחים יותר, רפורמה של ממש של חיינו במדינה. כל חקיקה מתחילה בהצגה של בעיה אותה צריך לפתור. לשר לביטחון פנים יש סמכויות רבות. שירתי תחת שני שרים, היו מחלוקות רבות אך לא היו מקרים בהם השר לא יכל לממש את מדיניותו", הוסיף.

בהמשך שאל המפכ"ל מהן הסמכויות המוצעות לשר בהצעת החוק, והאם השר יוכל להתערב במדיניות המשטרה בהפגנות פוליטיות. בן גביר התפרץ לדבריו ואמר "כמו שבר לב הנחה אותך".

המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גיל לימון, שהגיע לדיון, אמר כי "קיים קושי בהליך החקיקה. הוא אינו מתאים לחקיקת בזק רגע לפני הקמת ממשלה כי הוא מצריך דיון מעמיק יותר". עוד הוסיף כי החוק פוגע בעצמאות המשטרה.

השר לביטחון פנים היוצא עמר בר-לב תקף את השר הנכנס במהלך הישיבה: "רק שר חסר ביטחון, חסר ניסיון שיש לו ספק במנהיגות שלו בא ואומר - אני רוצה חוק שיקבע את הסמכויות שלו".

"הצעת החוק הזו נותנת סמכויות בלתי מוגבלות לשר לביטחון הפנים, ולכן היא בלתי מתקבלת על הדעת ואין לה שום מקום - בוודאי לא בכנסת ישראל, ובוודאי לא במדינת ישראל", הוסיף. השרה היוצאת אורנה ברביבאי פנתה לבן גביר גם כן, וקבעה: "אם היית מאמין לשותפים שלך היית מתמנה כשר ועושה את זה בבוא העת. מה קרה? מה הבהילות? למה עכשיו? למה בחטף?. אני חושבת שהמהירות הזו נובעת מחוסר אמון".

חבר הכנסת עופר כסיף הוסיף: "במקום להציע מדיניות רווחה שתפתור את כל בעיות העומק שיש מה מציעים? עוד כוח. כל מי שמציע זבנג וגמרנו בהקשר של הצעת החוק המטורפת הזאת הוא לא יותר מפופליסט ריק".

הרמטכ״ל לשעבר רא״ל (מיל׳) ח״כ גדי איזנקוט אמר: "הצעת חוק שבוצעה בחטף עם פערי ידע עמוקים. ממליץ לעשות עבודה רצינית ולהביא בהמשך חוק שיעשה משטרה טובה יותר ויתרום לחיזוק הביטחון האישי".

"נכון שיעשו עבודה רצינית, ובעוד חודש-חודשיים יונח חוק רציני ומעמיק שיעשה משטרה טובה יותר ויתרום למטרה של חיזוק ביטחון הפנים וטיפול פשיעה", ציין.

יו''ר הכנסת, יריב לוין (צילום: מרק ישראל סלם)
יו''ר הכנסת, יריב לוין (צילום: מרק ישראל סלם)

אמש, לאחר ערב סוער במליאה, הצליחה הקואליציה להעביר, ברוב של 62 תומכים מול 52 מתנגדים, את החוק שנועד להכשיר את מינוי אריה דרעי לשר בממשלה. לאחר מכן, ברוב של 61 חברי כנסת, אושר גם חוק תיקון פקודת המשטרה, המעביר סמכויות לשר לביטחון לאומי המיועד איתמר בן גביר.

כמו כן, המליאה אישרה, ברוב של 61 חברי כנסת מול 51 מתנגדים, את הצעת "חוק סמוטריץ'" המאפשר למנות שר נוסף בתוך משרד. ח"כ רוטמן אמר: "המטרה של קידום ההצעה כבר בשלב הזה, היא שאפשר יהיה כבר בהשבעת הממשלה להשביע את השר הנוסף, כדי שכשהכנסת תביע אמון בממשלה היא תדע בדיוק את הרכב השרים וחלוקת הסמכויות בניהם."