חשיפת פרטי ההסכם בין הליכוד ליהדות התורה, בו נחשף כי המפלגה החרדית דרשה להפסיק את ייצור החשמל בשבת, עוררה סערה במערכת הפוליטית. מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, התייחס הבוקר (רביעי) לנושא בתכנית "שבע תשע" ב-103FM.

אחרי חשיפת פרטי ההסכם הקואליציוני: ביהדות התורה זועמים על הליכוד

"המערכות האלה הן לא מוחלטות, לא אידיאליות, יש בהן תקלות ופגמים, ומישהו צריך תמיד להיות עם עין פקוחה, כי אם יש כשל מישהו צריך לתפעל אותו. מישהו צריך כל הזמן שהפיקוח יהיה 24/7 - גם בשבת", הסביר שפיגלר, שהוסיף: "אם הכוונה שאף אחד לא יעבוד באותם ימים והחשמל ימשיך לזרום, הדבר הזה הוא בלתי ניתן בעליל. אי אפשר לעשות את זה, מדובר במערכות אדירות. אין דבר כזה".

מאיר שפיגלר (צילום: תומר נויברג)
מאיר שפיגלר (צילום: תומר נויברג)

"לעניות דעתי הם פקחים מאוד ומבינים שבכל מערכת שלא תהיה מישהו צריך לפקח על הפעילות שלה, ושאם יש כשלים צריך מיד לתת מענה", הוסיף מנכ"ל חברת החשמל. 

בהתייחס לעלויות של עצירת ייצור החשמל, אמר: "העלויות אדירות. בשביל לספק חשמל באמצעות אנרגיה אגירה לתא משפחתי ממוצע אחד למשך 24 שעות ברצף העלות של המתקן מגיעה לכדי 50 אלף שקל. אגב, המצברים האלה נשענים בעיקר על חומר דלק שנקרא ליתיום, שהוא חומר רעיל ומזהם. יש כאן גם אלמנטים של איכות הסביבה. צריך לבדוק איך מטפלים בו כדי לפגוע פגיעה מינימלית באיכות הסביבה - גם את זה צריך לקחת בחשבון". 

מישהו התייעץ איתך לפני שהועברה הדרישה הזו?
"לא. אם היו מתייעצים הייתי אומר בדיוק את הדברים האלה. העלות של צריכת חשמל באמצעות אנרגיה אגירה היא גדולה יותר מזו הרגילה משום שיש בלאי משמעותי לטעינה ולפריקה של המצברים האלה, ולכן היא בסדר גודל של כ-10% יותר". 

סייע בהכנת הכתבה: דוד זבולוני, 103FM