הייעוץ המשפטי לכנסת הגיש היום (רביעי) חוות דעת משפטית לגבי "חוק דרעי" - החוק שישנה את הקריטריונים למינוי לשר כך שיאפשר ליו"ר ש"ס, אריה דרעי, לשמש כשר בממשלה המתהווה - זאת לקראת הכינוס הראשון של הוועדה המיוחדת שתדון בנושא.

הישג לקואליציה המתגבשת: הצעות חוק דרעי וחוק בן גביר עברו בקריאה טרומית

בחוות הדעת נכתב כי החוק מעורר קשיים משפטיים כיוון שמדובר בחוק פרסונלי, אבל לא ניתן לומר שהוא ממקרי הקצה כפי שעלה בפסיקה.

בחוות הדעת נכתב: "מצד אחד, יש טעמים ברורים לקבוע תנאי כשירות מחמירים יותר לשרים ביחס לחברי כנסת. ראשית, מכיוון שהזכות להיבחר כחבר הכנסת היא זכות יסוד חוקתית, לעומת מינוי לתפקיד שר שאינו זכות קנויה, יש הצדקה לקבוע כי ההגבלה על הזכות להיבחר לכנסת תהיה מצומצמת יותר; שנית, חבר כנסת נבחר ישירות על-ידי העם והפונקציה העיקרית שהוא ממלא היא פוליטית כמייצג של הציבור שבחר בו. לעומת זאת, שר מקבל לידיו סמכויות ביצוע שלטוניות – הוא מופקד על משרד ממשלתי ומכוון את עשייתו, ובתפקידו זה יש צורך רב יותר להבטיח את אמון הציבור בטוהר המידות שלו". 

עוד נכתב כי "מצד שני, ניתן לגרוס שיש הצדקה ליצור האחדה בין תנאי הכשירות של חברי כנסת לבין אלו של שרי הממשלה כדי למנוע מצב שבו אדם זוכה לתמיכה ציבורית גדולה ונבחר לכנסת, אך תנאי הכשירות הסטטוטוריים יימנעו ממנו להתמנות לתפקיד של שר במטרה להגשים את רצון הציבור שבחר בו".