לאחר פיליבסטר של שעות: מליאת הכנסת אישרה הלילה (בין חמישי לשישי) בקריאה ראשונה, ברוב של 63 תומכים מול 52 מתנגדים, את הצעת החוק שתאפשר את המינוי של יו"ר ש"ס, אריה דרעי, לתפקיד שר בממשלה. הצעת החוק מוזגה עם הצעת החוק שתאפשר מינויים של שרים נוספים במשרדים, ביניהם של יו"ר הציונות הדתית, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', המיועד לתפקיד שר במשרד הביטחון. 

על פי ההצעה, מוצע לתקן את אחד מתנאי הכשירות למינוי שרים לממשלה, הקבוע בסעיף 6 לחוק היסוד, ולקבוע כי הגבלת הכשירות למינוי אדם לשר בשל הרשעתו בעבירה תתקיים רק אם אותו אדם נידון לעונש מאסר בפועל. עוד מוצע לקבוע, כי בנוסף לשר הממונה על משרד ממשלתי, ניתן יהיה למנות שר נוסף במשרד, כך שבאותו משרד יכהנו בו זמנית שני שרים. השר הנוסף יהיה אחראי על תחומים מסוימים במסגרת תחומי פעילות, בכפוף לשר הממונה על המשרד.

סמוטריץ' ורוטמן (צילום: אבשלום ששוני)
סמוטריץ' ורוטמן (צילום: אבשלום ששוני)

חבר הכנסת שמחה רוטמן, מיוזמי החוק, אמר: "הצעת החוק מבקשת להחזיר עטרה ליושנה – היה מבנה של שר נוסף במשרד במסגרת הוראת שעה במהלך תקופת כהונת הכנסת ה-23. הייתה הצעת חוק ממשלתית מטעם משרד המשפטים שהונחה על שולחן הכנסת ורצתה לעשות את אותו ההסדר גם בכנסת ה-24. מה שאנו רצינו לעשות זה להפוך את המבנה של שר נוסף במשרד למבנה של קבע".

שר המשפטים, גדעון סער, תקף: "אני מצטער שבחרתם בחוק עוקף קלון כחוק הדגל הראשון שאתם מביאים לכנסת הזו. זו חקיקה שיש עמה קלון. בחרתם לבזבז את האשראי הציבורי המשמעותי שקיבלתם בבחירות על החקיקה הבזויה הזו. החלטתם לצערי ללכת בדרך הרסנית וחסרת מעצורים. בחרתם בדיון חטוף וחפוז כדי להוריד את הרף הנדרש מחברי ממשלה בכל הנוגע לטוהר המידות לצורך הכשרת כהונה של אדם מסוים לתפקיד שר".

חבר הכנסת גדי איזנקוט אמר: "ההחלטה המסתמנת להעביר אחריות לשר הנוסף על המנהל האזרחי – החלטה של החלשה ופיצול המערכות אשר מעוררת דאגה ומבשרת רע. בהנחה שכולנו שותפים לרצון לפיו צה"ל ימשיך לפעול ביעילות ביו"ש ויממש את המשימה שניתנה לו – אני קורא לממשלה העתידית להימנע מצעדים פוליטיים קצרי רואי ומשעבוד ביטחון מדינת ישראל".