לאחר שעות רבות של פיליבסטר, בו ניסו חברי האופוזיציה למשוך את הזמן, מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את חוק כשירות השרים שזכה לשם חוק דרעי־סמוטריץ', המאשר ליו"ר ש"ס לכהן כשר למרות סוגיותיו המשפטיות, ומתיר למנות שרים נוספים במשרדים ממשלתיים. אישור החוק בא על רקע הביקורת החריפה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה, שטענה: "ההצעות בבליץ החקיקה מסירות בלמים". שר המשפטים לשעבר, חיים רמון, שוחח עם ניסים משעל ברדיו 103FM והציג את משנתו בנושא.

לאחר פיליבסטר של שעות: חוק דרעי-סמוטריץ' עבר בקריאה ראשונה

ראשונה, הוא התייחס לדבריה של היועצת המשפטית לממשלה על בליץ החקיקה של הקואליציה: "אני מסכים מבחינה טכנית, אבל אני חולק על המהות. כרגע הדבר החשוב שצריך להבין הוא שכל מה שקורה עכשיו זה מכיוון שיש חוסר אמון מוחלט בין השותפים לקואליציה העתידית. זה בינם לבין עצמם, ומה שיותר גרוע הוא שזה גם בינם לבין ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו".

"עננה כבדה, כמעט שחורה של חוסר אמון היא הגורם לכך שחוקים חשובים שלדעתי צריכים לעבור כמו חוק בן גביר למשל, מנסים להעביר אותם בחטף. צריך לשנות את פקודת המשטרה, דיברו על כך בוועדת צדוק ובוועדת אור, אבל לא עושים את השינוי החשוב והמהותי הזה בחטף", הסביר.

"מכיוון שלא מאמינים לנתניהו, אז רוצים לחוקק חוקים שצריך לחוקק אותם ביישוב הדעת לפני הקמת הממשלה", אמר השר לשעבר. "זה פוגע קשות בסדרי מנהל ושלטון תקינים. אז למה? החוסר אמון הזה משפיע. הביקורות היא בעיקר על הדרך. אני בא וחוזר ואומר צריך לתקן את הממשלה ולדון בזה. אפילו שהציעו למפכ"ל רוני אלשיך להיות השר לביטחון פנים הוא אמר השר לביטחון פנים רק בא לטקסים. יש פה סמכות ללא אחריות ואחריות ללא סמכות".

"אתה מרוצה מעבודת המשטרה?", שאל רמון את משעל, "אתה מרוצה מהמשילות? זה לא שנותנים סמכויות לבן גביר, אלא לשר לביטחון פנים תהא זהותו אשר תהיה. אני אומר שחוסר האמון הזה הוא זרעי פורענות שלא יאפשרו לממשלה הזו לפעול. יתרה מכך, נתניהו חושב שכאשר הוא יקים את הממשלה הוא יוכל לתחמן אותם ולעשות מה שהוא רוצה, והוא ימרח אותם וכדומה. אני רוצה לבשר לראש הממשלה המיועד - החבר'ה שאתה מתעסק איתם הפעם, בעיקר בן גביר וסמוטריץ' הם יאכלו לך את הכבד אם אתה תרצה למרוח אותם. אין להם שום עכבות בנושאים האידיאולוגים שבשבילם הם נבחרו".

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר (צילום: פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר (צילום: פלאש 90)

הוא המשיך: "אני לא מסכים איתם, אבל זה מה שהם עושים. הם לא יוותרו על שום דבר אידיאולוגי. תראה מה קרה אתמול - נתניהו אמר שהוא לא העביר לסמוטריץ' סמכות ביהודה ושומרון. לא חלפו 30 דקות מהרגע שזה התפרסם והוא נאלץ להוציא הודעה שהוא לא התכוון. נתניהו לא מאמין לאף אחד, ואף אחד לא מאמין לו. מה שרואים עכשיו בקטן יהיה בגדול, וזו הבעיה המרכזית של הממשלה שעומדת לקום. בגלל חוסר האמון הזה הממשלה הזו לא קמה כמעט חודש וחצי".

"יו"ר כנסת לקח חודש להחליף כי סמוטריץ' ויהדות התורה אמרו 'לא לא לא, אנחנו לא מאמינים לך. כי אם נחליף עכשיו יו"ר אתה לא תיתן לנו את מה שאנחנו רוצים'. חוסר האמון הזה יביא לכך שלמרות האחידות האידיאולוגית, ולמרות העובדה שאין אופציות לאף אחד להיות יחד כי האופוזיציה העתידית ממשיכה לפסול את נתניהו באופן אישי והשותפים האחרים הם בוודאי פסולים. זרעי פורענות נזרעו פה", הסביר רמון. 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103FM