פרסום ראשון: יו״ר סיעת יש עתיד ומרכז האופוזיציה, ח״כ בועז טופורובסקי, פנה היום (שישי) במכתב התראה על הליך חקיקה שאינו תקין ליועצת המשפטית לכנסת. המהלך נעשה במסגרת הכנת תשתית מצד האופוזיציה לפני הגשת עתירה לבג"ץ במטרה שיפסול את החוקים בעקבות הליך חקיקה לא תקין. 

בלון הניסוי של “חוק דרעי” יהפוך לכדור פורח שימלט את נתניהו מאימת הדין | בן כספית

"ברצוני להתריע על הליך חקיקה פגום, כאשר באופן תקדימי ומסוכן יו״ר הכנסת אישר באופן רחב ומוחלט לארבע ועדות לפעול במקביל, וזאת לצד קיומם של דיונים במליאה, באופן שלא מאפשר לכנסת לקיים הליך חקיקה כדין", ציין במכתב. 

עוד ציין: "הממשלה הזו עוד לא הוקמה, והם מכניסים לכנסת גינוני עבריינות, מנסים לעשות הכל מתחת לשולחן, מבזים את המקום שאמור להיות קודש הקודשים במדינה דמוקרטית. כולנו יודעים שיש אשם אחד, הנאשם בפלילים שמכשיר כל שרץ אך ורק להתחמק מאימת הדין".

בועז טופורובסקי (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בועז טופורובסקי (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כזכור, מליאת הכנסת אישרה הלילה בקריאה ראשונה, ברוב של 63 תומכים מול 52 מתנגדים, את הצעת החוק שתאפשר את המינוי של יו"ר ש"ס, אריה דרעי, לתפקיד שר בממשלה. הצעת החוק מוזגה עם הצעת החוק שתאפשר מינויים של שרים נוספים במשרדים, ביניהם של יו"ר הציונות הדתית, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', המיועד לתפקיד שר במשרד הביטחון. 

על פי ההצעה, מוצע לתקן את אחד מתנאי הכשירות למינוי שרים לממשלה, הקבוע בסעיף 6 לחוק היסוד, ולקבוע כי הגבלת הכשירות למינוי אדם לשר בשל הרשעתו בעבירה תתקיים רק אם אותו אדם נידון לעונש מאסר בפועל. עוד מוצע לקבוע, כי בנוסף לשר הממונה על משרד ממשלתי, ניתן יהיה למנות שר נוסף במשרד, כך שבאותו משרד יכהנו בו זמנית שני שרים. השר הנוסף יהיה אחראי על תחומים מסוימים במסגרת תחומי פעילות, בכפוף לשר הממונה על המשרד.