ניצחון קטן אך משמעותי לאופוזיציה המיועדת: היועצת המשפטית לכנסת החליטה היום (שני) לאשר דיון נוסף בוועדה המיוחדת שעוסקת בכשירות שר ותפקיד שר נוסף במשרד ("חוקי דרעי וסמוטריץ'). המשמעות של ההחלטה היא דחייה נוספת בלו"ז החקיקה של הקואליציה המיועדת, אשר יקשה עליה לסיים אותו עד השבעת הממשלה. 

משפטנים בכירים ליו"ר ש"ס: שקול ויתור על "חוק דרעי"
בלון הניסוי של “חוק דרעי” יהפוך לכדור פורח שימלט את נתניהו מאימת הדין | בן כספית

הסיבה לדיון הנוסף היא הסערה בה הסתיים קודמו - לאחר שיו"ר הוועדה שלמה קרעי ביקש להכניס לנוסח החוק סעיף כי הוא יחול באופן מיידי לאחר העברתו בקריאה השלישית בכנסת, ולא לחכות את הזמן שהוא אמור לשהות ברשומות. 

חברת הכנסת יוליה מלינובסקי מסיעת ישראל ביתנו טענה כי מדובר בנושא חדש, וחברי האופוזיציה סירבו להמשיך לקיים את הדיון. כאמור, בעקבות הדברים היועצת המשפטית קבעה כי יש לקיים דיון מעמק וארוך על התוספת החדשה שקרעי ניסה להכניס - תחולת החוק מרגע העברת החוק בכנסת ולא מרגע הכנסתו לרשומות. 

כזכור, בשבוע שעבר מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה, ברוב של 63 תומכים מול 52 מתנגדים, את הצעת החוק שתאפשר את המינוי של יו"ר ש"ס, אריה דרעי, לתפקיד שר בממשלה. הצעת החוק מוזגה עם הצעת החוק שתאפשר מינויים של שרים נוספים במשרדים, ביניהם של יו"ר הציונות הדתית, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', המיועד לתפקיד שר במשרד הביטחון. 

על פי ההצעה, מוצע לתקן את אחד מתנאי הכשירות למינוי שרים לממשלה, הקבוע בסעיף 6 לחוק היסוד, ולקבוע כי הגבלת הכשירות למינוי אדם לשר בשל הרשעתו בעבירה תתקיים רק אם אותו אדם נידון לעונש מאסר בפועל. עוד מוצע לקבוע, כי בנוסף לשר הממונה על משרד ממשלתי, ניתן יהיה למנות שר נוסף במשרד, כך שבאותו משרד יכהנו בו זמנית שני שרים. השר הנוסף יהיה אחראי על תחומים מסוימים במסגרת תחומי פעילות, בכפוף לשר הממונה על המשרד.