עם השבעתה של הכנסת ה-25 וכניסתן המחודשת של המפלגות החרדיות לקואליציה, מסתמן כי במידה והמשא והמתן הקואליציוני בין ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, למפלגות החרדיות אכן ימומש, בקדנציה הקרבה החינוך החרדי יקבל תקצוב גבוה יותר מאשר החינוך החילוני. ד"ר נרי הורוביץ, לשעבר יועץ בנושא החינוך החרדי ויו"ר חברת אגורה למדיניות, הגיע היום (שני) לראיון אצל ליאת רון ואריה מיליניאק בתוכנית "איפה הכסף" ב- 103FM, על מנת לחוות את דעתו בנושא.

ראשית, מתייחסים המראיינים לדבריו של משה גפני, ראש יהדות התורה המיועד לתפקיד יו"ר ועדת הכספים, בתגובה לכתבה שכתב ד"ר הורוביץ. גפני טוען כי הכתבה שנכתבה על ידי האחרון ופורסמה ב-TheMarker, ועוסקת בהבדלי השכר הצפויים בין החינוך החילוני לחינוך החרדי (שכר של כ-18,000 ש"ח עבור ילד בחינוך החילוני, לעומת שכר של כ-22,000 עבור ילד בחינוך החרדי) מכילה פרטים שקריים. חה"כ טוען כי אין להם דרישה כזו, ושמדובר בהשמצה נוספת מיני רבות כנגד החינוך החרדי.

כתגובה לדברים הנזכרים לעיל של גפני, מתעקש הורוביץ כי נתוני הכתבה שפרסם אמינים לחלוטין - "הכתבה מתבססת על מערכי הנתונים של משרד האוצר ושל השקיפות התקציבית במשרד החינוך. גפני לא מתייחס בתשובתו בכלל לדרישה האם הסכמי הסחר שנחתמו עם ארגוני מורים יציגים בחינוך הממלכתי, והאם הם דורשים אותם".

הורוביץ ממשיך ומסביר כי "לפני הבחירות גפני הבטיח שיהיה אופק חדש למורים החרדים, לא ברור באיזה הקשר. אופק חדש אלו הסכמי סחר עם ארגון יציג שבהם תוספת השכר לכל מורה בחינוך התורני תהיה 2,329 לשכר מורה ו-1,855 למורה בחינוך העצמאי. אין שום מצב שזה יגיע למורים, זה ייתקע לדרך, ויילך בעיקר להחזקת בתי ספר קטנים שהם מאוד לא יעילים".

כדי להסביר את הסיבה העומדת מאחורי רצונו של גפני לעשות כן, תוקף הורוביץ את גפני ומציין כי "הטריק של גפני פשוט מאוד - יש מוסדות פוליטיים ומפוטמים שגפני דואג להם שנים, ויש בתי ספר שמקופחים".

הורוביץ ממשיך ומספר מדוע בעיניו אופק חדש אינה תוכנית המותאמת לחינוך החרדי "בעיניי החרדים שוויון זה קבלת אופק חדש, וזה משבש את האיזון. אופק חדש לא מותאם לחינוך החרדי כי אנחנו לא יודעים מי המורים, אנחנו גם לא יודעים להעביר כספים ישירות למורים, אלא רק לעמותות. כל החינוך החרדי לא מתאים בכלל לאופק חדש - הוא הוקם על מנת לפתור את המצוקות המצויות בחינוך הממלכתי".

בתגובה לשאלה מה היתה ההתנהלות בעניין בממשלה הקודמת, מרחיב הורוביץ כי "לפני שהממשלה הזו נבחרה, שתי הרשתות הפוליטיות נהנו משפע תקציבי. אנחנו עומדים ברגע היסטורי - חוק חינוך ממלכתי לפני 70 שנה שקבע את הקשר בין רמת הציבוריות והפיקוח לתוכנית הלימודים לעומת התקצוב, עומד בפני קריסה. השאלה מה יהיה ההסדר החרדי".

בסיום הראיון, הורוביץ מבהיר את עמדתו בעניין תקצוב החינוך החרדי, ומספר מה הבעיה האמיתית בעיניו שעומדת לו לרועץ: "אני כן חושב שהמערכת של החיידרים מקופחת מאוד, גפני מעולם לא דאג להם. המונופלים החרדים הם לא רק בעיה של משילות, הם גם בעיה מבחינת החינוך החרדי. גפני תולה את זה בהם ומתעלם מהשומנים שהוא העתיר על המונופלים הגדולים של החינוך העצמאי ובעיקר החינוך התורני".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm