במקביל לקידום החקיקה במליאת הכנסת ובוועדות, בסביבת ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו מגבשים את לוחות הזמנים לצעדים הבאים.

לפי הערכות, נתניהו צפוי להודיע מחר לנשיא המדינה יצחק הרצוג "עלה בידי". לאחר מכן, לפי החוק, ההודעה נמסרת לכנסת, ולאחר מכן על נתניהו להשביע את ממשלתו החדשה תוך שבוע. לפי לו"ז זה, הממשלה תושבע ב־28 בחודש. אולם, ייתכן שההשבעה תידחה לשבוע הראשון של ינואר.

הליכוד הודיעה כי חוק השבות לא ישונה - זו ההצעה החלופית של המפלגה

ובינתיים, על אף טענות השותפות הקואליציוניות כי ההסכמים כמעט מוכנים לחתימה החגיגית, ויכוח נוסף נותר, לפי שעה, ללא הסכמות. מדובר בדרישה שעלתה בשיחות עם כל השותפות, שלפיה יש לבטל את סעיף הנכד בחוק השבות, המאפשר לדור שלישי ליהודים לעלות לישראל במעמד עולה חדש ולזכות בשלל זכויות והטבות המגיעות לעולים.

למרות חילוקי דעות בתוך סיעת הליכוד בנוגע לסוגיה, במשא ומתן הקואליציוני הודיעו נציגי הליכוד לשותפות כי ביטול סעיף הנכד זו דרישה בעייתית מאוד, שלא תעבור ציבורית, ועל כן יש לשקול חלופות מתונות יותר. בליכוד הציעו להכניס להסכמים סעיף שמדבר על הקמת ועדה יעודית שתדון בסעיף הנכד ותגבש מסקנות במהלך כהונת הממשלה.

תוך כדי הדיונים בנושא הועלתה הצעה אחרת, שלפיה לנכדים של יהודים המבקשים לעבור לישראל יוענק מעמד של תושבות קבע ולא אזרחות. הרעיון נפסל על ידי הליכוד, והדרישה לסכם על הקמת הוועדה חזרה אל מרכז הבמה.

ביהדות התורה נוטים שלא להתעקש על הדרישה לביטול סעיף הנכד ולקבל את הצעת הליכוד. עם זאת, ביהדות התורה לא אהבו את התדרוכים שלפיהם הם מוכנים להתפשר. "לא מקובל עלינו הניסיון להציג תמונה, כאילו החרדים הם ותרנים ופשרנים בנוגע למתן אזרחות ישראלית ללא יהודים, לעומת הציונות הדתית, שלכאורה עומדת על עקרונותיה", אמר גורם ביהדות התורה.

בתוך כך, שר האוצר ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן שיגר אתמול מכתב לראשי האופוזיציה העתידית. במכתבו הוא דורש לצאת במסר ברור, שלפיו, כשיחזרו לשלטון, "כלל היוזמות, החקיקה, השינויים במבנה הממשלה וההתחייבויות התקציביות כפי שמופיעים ועוד יופיעו בהסכמים הקואליציוניים - הכל יבוטל לאלתר".

לדברי ליברמן, "בשבועות האחרונים אנו עדים להקמת ממשלה הרסנית, שמפרקת את המדינה ומחלקת את העם. החקיקה כפי שמתבצעת היום וההתחייבויות התקציביות של ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו לשותפיו הקואליציוניים מהוות פגיעה קשה בסדרי הממשל התקין ובכלכלת ישראל".

עוד ציין כי הוצאת ההודעה המאוחדת היא "המסר הברור היחיד, שכל אלו שהצביעו עבורנו ואפילו עבור הליכוד, מצפים לו היום. דווקא בחנוכה, חשוב שאנו, כאופוזיציה עתידית, נפיח תקווה ואור, נפגין קול אחד, ברור וצלול".

בתגובה לדברים כתב שר הביטחון ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ כי "חברי שר האוצר ויו"ר מפלגת ישראל ביתנו צודק. ככלל, כשתקום ממשלה ממלכתית ורחבה, נבטל את כל היוזמות שפוגעות בביטחון, במשילות, בהוגנות החברתית ובדמוקרטיה הישראלית".