התיקון לחוק פקודת המשטרה ("חוק בן גביר") עבר הבוקר (שלישי) בקיראה ראשונה במליאת הכנסת. טרם ההצבעה, נאם השר המיועד איתמר בן גביר והסביר את החוק ואת התיקון המוצע: "מדובר בהצעה היסטורית, שבאה אחרי שהתיקון הגדול והמהותי של הפקודה היה ב-1970. ריבונו של עולם אנחנו ב-2022 דברים השתנו".

האם "חוק בן גביר" יפגע במשטרה? זה מה שחשבתם

בפתח דבריו, התייחס בן גביר למליאה הריקה מחברי הכנסת, ותקף: "מוכרח להודות שציפיתי שתהיה יותר התעניינות, אבל הנה אין אופוזיציה, הם לא נמצאים כאן. זה מפתיע אותי, כי בוועדה היו דיונים כל כך ערים ואמרו שיבואו להתנגד להצעה - והנה אין אופוזיציה".

לטענתו, בכל המדיניות הדמוקרטיות בעולם השר מתווה את הדרך, ואילו בישראל השר נושא באחריות אבל לא מקבל סמכות. "התיקון שאנחנו מביאים הוא ברכה לדמוקרטיה", ציין ותקף את האופוזיציה המיועדת, "אבל אתכם זה לא מעניין, כי אתם אנשים חשוכים שלא מסוגלים לקבל דעות שונות. אתם אנשים שלא מתכתבים עם שיטת המשטר הדמוקרטי כי הדמוקרטיה היא מכם והלאה".

המפכ''ל שבתאי, ח''כ איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
המפכ''ל שבתאי, ח''כ איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"הייתי בהלם כשהיועצת המשפטית התנגדה לזה שנכתוב כשהמפכ"ל כפוף לממשלה, למי הוא כפוף? רק במדינות משטרה המפכ"ל עומד בראשות עצמו", הוסיף. עוד תקף את חברי הכנסת מהאופוזיציה וטען: "אתם יודעים היטב שאנחנו באים להביא מדיניות אחרת, הרי אם זה לא היה איתמר בן גביר וזה היה עמר בר-לב הייתם מוחאים לו כפיים. אבל אתם לא רוצים באמת דמוקרטיה". 

חה״כ הרב גלעד קריב (העבודה) תקף את העברת הקריאה הראשונה לתיקון פקודת המשטרה: ״מי שצריך לחשוש מחוק המשטרה יותר מכולם הוא ראש הממשלה המיועד נתניהו, שמעניק לבן גביר הפירומן סמכויות מרחיקות לכת. אם החוק יאושר במתכונת הנוכחית, נתניהו הוא זה שישמע לא מעט טריקות טלפון מצדו של השר החדש לביטחון לאומי".

כזכור, אתמול הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת החוק לתיקון פקודת המשטרה, בראשות חבר הכנסת אופיר כץ (הליכוד), אישרה לקריאה ראשונה את ההצעה. במהלך הדיון הצהיר השר המיועד איתמר בן גביר: "לא אתפשר על כך שהמפכ"ל והמשטרה כפופים למרות השר והממשלה. ללא זה אין משילות".