הדלקת חגיגית של נר שלישי של חנוכה התקיימה הערב (שלישי)  ברחבת הכותל המערבי, בהשתתפות אלפי אנשים. המעמד נערך כאות הוקרה למיליוני היהודים בארץ ובתפוצות, ולאותם עשרות אלפי שורדי השואה שבתעצומות נפשם נושאים את לפיד החיים. ועדת התביעות הזמינה למקום כ-150 שורדי שואה מרחבי הארץ, בעזרת העמותות "דור לדור" עפולה ועמותת "לחיות בכבוד" באר שבע. במקביל לאירוע, מתקיימים טקסים מקבילים בניו יורק וברלין בהשתתפות אנשי ציבור מובילים בארה"ב גרמניה וישראל שורדי שואה מכל העולם, שחקנים וזמרים. 

במעמד נכחו גם רבה של מגדל העמק הרה"ג יצחק דוד גרוסמן שליט"א, שר התרבות והספורט ח"כ חילי טרופר, יו"ר הסוכנות היהודית, אלוף במיל׳ דורון אלמוג, יו"ר ההסתדרות הציונית יעקב חגואל, מנכ"ל הקרן למורשת הכותל סולי אליאב, מנכ"ל ועידת התביעות גרג שניידר, יו"ר מרכז הארגונים של שורדי השואה בישראל קולט אביטל, יו"ר ועידת התביעות בישראל שלמה גור. יחד עם כ-100 ניצולי שואה שהגיעו במיוחד עם ועידת התביעות ועמותת לחיות בכבוד להשתתף הערב בהדלקה, וכן ציבור רחב שצפה במעמד מ-15 מדינות שונות ברחבי העולם.

אירוע הדלקת נרות בכותל המערבי (צילום:  ארנסט ארנוב)
אירוע הדלקת נרות בכותל המערבי (צילום: ארנסט ארנוב)

שר הביטחון בני גנץ שנכח באירוע, נתקל בקריאות גנאי מצד אדם בודד, שעוררו סערה, זאת לאחר ביקורו הקודם במקום מעט לפני הבחירות.  עם זאת, בקרן למורשת הכותל ביקשו להבהיר כי מדובר באירוע בודד, של אדם שניסה לעורר פרובוקציה, ולא צלח בכך.

"בהמשך לפרסומים שגויים ומעוותים בתקשורת הערב, אשר גררו תגובות רבות מצד אישי ציבור ואחרים,נבקש להבהיר באופן שאיננו משתמע לשני פנים. השרים בני גנץ וחילי טרופר אשר כיבדו הערב בנוכחותם את מעמד הדלקת הנרות בכותל התקבלו ע״י ההמון בכבוד הראוי ובמאור פנים. זאת למעט אדם אחד בודד שניסה לעורר פרובוקציה ואשר ניסה להכתים במעשהו זה את המעמד ואת קדושת המקום, אך לא צלח", נמסר.

במהלך האירוע החגיגי, מסר שר הביטחון: "במקום הקדוש הזה, ובמיוחד בנוכחותם של שורדי השואה שניצחונם הוא לא רק ניצחון הכוח אלא גם ניצחון הרוח - אנו צריכים לזכור שהעוצמה הרוחנית והמוסרית חד הם. אם נהיה רק עם חוסן רוחני וללא יכולת להגן על עצמנו לא עשינו כלום, אם נוכל להגן על עצמנו אבל בלי מוסר ואמונה, נאבד את הדרך. לכן רק השילוב של כוח ורוח, עוצמה מצד אחד ואחדות העם מצד שני, יכולים להצעיד את עם ישראל על כל חלקיו, שנים קדימה".

שר הביטחון בני גנץ במעמד הדלקת נר שלישי של חנוכה בכותל  (צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)
שר הביטחון בני גנץ במעמד הדלקת נר שלישי של חנוכה בכותל (צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)

רב הכותל והמקומות הקדושים הרה"ג שמואל רבינוביץ שליט"א, אמר במעמד האירוע: "מכאן, הערב נר שלישי של חנוכה נצא בקריאה לאחדות של כלל ישראל. הכותל המערבי הינו ביתם של כל יהודי ויהודייה בארץ, ומחוצה לה. אין עוד מקום כמו הכותל המערבי שמסמל את מחירן הנורא של שנאת חינם ומלחמת אחים, כל אחד ואחת יש להם שייכות למקום ועל אחת כמה וכמה שליחי ציבור, בהזדמנות זו נודה לשר הביטחון ולשר התרבות על פועלם הרב למען ישראל. על רבבות חיילי צה"ל אשר פוקדים את הכותל המערבי במשך כל השנה כולה ועל התרומה האדירה לביטחון ישראל".

גרג שניידר סגן נשיא ועידת התביעות עולמית ציין לאחר האירוע כי "חג החנוכה - "חג האורות" הוא תזמון חשוב ביותר  להוקיר כבוד לשורדי השואה. בחג הזה אנו מציינים את ניצחון האור על פני החושך, כמו שעשו השורדים בזמן המלחמה ולאחריה על ידי השארת מורשת של נחישות, התמדה וחוסן"

שלמה גור, סגן נשיא ועידת התביעות בישראל הוסיף: "השנה מציינת ועידת התביעות 70 שנה להיווסדה ולפעילותה למען מאות אלפי שורדי השואה בכל רחבי תבל. התעצמות אור החנוכייה מסמלת את המסע שעשיתם אתם, שורדי השואה, משאול תחתיות אפל שהביא עליכם הצורר הנאצי ועד לניצחון הגדול על החושך. הבאתם אור לחייכם ולחיינו בעצם הישרדותכם והקמת משפחותיכם. אתם שותפים לתחיית העם היהודי בארצו ובהקמתה של מדינה יהודית ועצמאית – מדינת ישראל". 

קולט אביטל יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל סיכמה: "אנחנו חוגגים אתכם היום בכותל את נס הגבורה שלכם, ניצולי השואה. את גבורת הנשים היהודיות, את גבורת הפרטיזנים, את גבורת המורדים בגטאות ובמחנות. אם קשה עד היום להבין כיצד הייתה השואה אפשרית בכלל, כיצד העם הגרמני, יכול היה להגיע לשפל כזה, קשה לעתים עוד יותר לדמיין את התנאים בהם אתם שרדתם, כיצד אתם הצלחתם לעמוד בגבורה, להתגבר על השפלות ופחד, על מכות, רעב מחלות. וכיצד הצלחתם אחרי כל אלה להתחיל חיים חדשים. זהו ניצחון התקווה שהיא חלק בלתי נפרד מההיסטוריה ומהתרבות שלנו ובגללה הצלחנו לשרוד כעם. הערב, אנו מצדיעים לכם ניצולי השואה. עבורנו אתם המכבים של ימינו."