אמש לקראת חצות שוחח אמש בנימין נתניהו עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, ואמר לו את צמד המילים שאותן חיכה כל כך לבטא שנתיים בדיוק, מאז התפרקה בדצמבר 2020 הממשלה האחרונה שבראשה עמד: "עלה בידי".

רגע לפני פקיעת המנדט, נתניהו הודיע לנשיא: "עלה בידי להקים ממשלה"

השיחה בין השניים התקיימה אף שבידי נתניהו עדיין לא עלה באופן סופי להרכיב ממשלה. ההסכמים הקואליציוניים לא נחתמו במלואם, אך לנתניהו נותרו עוד כמה ימים כדי להשלים את הקמת הממשלה באופן מוחלט ולסגור את כל הקצוות מול כל השותפים.

אמש הגיעו ראשי המפלגות השותפות לקואליציה העתידית כדי להגיע להסכמות סופיות, כאשר בן גביר עדיין התעקש על דרישותיו. הראשון לחתום על ההסכמים אמש היה בצלאל סמוטריץ'.

אתמול בשעות אחר הצהריים גבר הלחץ על השותפות הקואליציוניות לחתום על ההסכמים הקואליציוניים. בלשכת נתניהו הסבירו כי אומנם מבחינת החוק ראש הממשלה המיועד לא חייב להציג לנשיא המדינה הסכמים חתומים, אך ייתכן שיהיה קושי מבחינת הנשיא לקבל את הודעת נתניהו כשלא כל השותפים מסכימים על כל הסעיפים בהם.

אלא שהשותפות, ככל הנראה, לא התרשמו מהלחץ שהופעל עליהן. יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר עדיין רואה את המשא ומתן איתו כפתוח. בין הדרישות שטרם נענו: הדרישה לזכות הווטו בוועדת השרים לחקיקה, הדרישה לשינוי הוראות פתיחה באש וגם הדרישה לחוקק חוק שיעניק חסינות לשוטרים ולחיילים (זו כבר עוררה ביקורת במערכת המשפט ובקרב בכירים בצה"ל).

שיחות המו"מ בין הליכוד לעוצמה יהודית נמשכו במהלך הלילה שבין שלישי לרביעי, וההסכמות האחרונות טרם הושגו. על כן, אתמול בבוקר, כך מספרים גורמים המעורים בפרטים, הציע בן גביר לנתניהו לבקש מהנשיא ארכה נוספת, של ארבעת הימים שנותרו. נתניהו סירב בטענה שיישאר לו מספיק זמן לסגירת הקצוות גם אחרי הודעתו לנשיא.

מכשול נוסף שעומד בדרכו של נתניהו להשבעת הממשלה הוא הדרישה של בן גביר ושל יו"ר ש"ס אריה דרעי להשלים את חקיקת החוקים הקרויים על שמם (חוק פקודת המשטרה ותיקון חוק יסוד: הממשלה), כתנאי לחתימה על ההסכמים הקואליציוניים. בן גביר ודרעי הבהירו לנתניהו באופן ברור כי ללא אישור החוקים בקריאה שנייה ושלישית - אין בכוונתם לחתום על ההסכמים.

ההערכות הן שהתנאי של השניים מסתמן כפתיר. לפי החוק, ההסכמים הקואליציוניים יונחו על שולחן הכנסת תוך 24 שעות ממסירת ההודעה הרשמית במליאת הכנסת. נזכיר כי יו"ר הכנסת יריב לוין קבע את כינוס המליאה ליום שני הקרוב, כאשר המליאה צפויה להיפתח בשעה הרגילה - 16:00. כך שלרשות נתניהו עומדים למעשה חמישה ימים מלאים לטובת השלמת החקיקה והחתימה על ההסכמים.

אם לוחות הזמנים לא ישובשו שוב, בנימין נתניהו ישביע את ממשלתו השישית ביום שני, 2 בינואר.