במכתב ששלח יו"ר דגל התורה ויו"ר ועדת הכספים המיועד משה גפני, הוא הביע את התנגדותו מפני ישיבתו של שר השיכון והבינוי הנכנס ויו"ר ויהדות התורה יצחק גולדקנופף בקבינט המדיני־ביטחוני, זאת כפי שסוכם כחלק מהמשא ומתן הקואליציוני. הוויכוחים הפומיים בין יהדות התורה לאגודת ישראל ממשיכים, האם הם עלולים להכשיל את הממשלה טרם הושבעה?

חבר הכנסת לשעבר, שעתיד לכהן גם בכנסת הנוכחית, יצחק פינדרוס, שוחח הבוקר (ראשון) עם ענת דוידוב וניסים משעל והסביר את המשבר בין פלגי המפלגה. 

״עצם הדבר הזה שאגודת ישראל חתמה לבד על ההסכם, ללא דגל התורה זה דבר שלא היה עד היום, דבר שלא אמור להתנהל בין שותפים. צריך לשאול אותם מה הסיבה שהם התנהלו ככה, גם ראינו, ניהלנו את המשא ומתן יחד חידדנו אותם, גם בנושא של יו״ר הכנסת עיכבנו את החתימות שלנו, שאנחנו הסכמנו מיד לאחר הבחירות, חיכינו. ההתנהלות הזאת של לחתום באמצע הלילה ללא דגל התורה זו התנהלות לא מקובלת בין שותפים״. 

על הפרסום כי גולדקנופף יכול לכהן כחבר בקבינט המדיני-ביטחוני, אמר חבר הכנסת לשעבר כי ״יהדות התורה באופן מסורתי לא לוקחים תפקידי שרים. היה את הסיפור של פסק דין בג״ץ שלא נתן לליצמן להיות סגן שר הבריאות וש״י החליטה לקחת שרים. אז אוגדת ישראל החליטה לקחת שרים גם כן בלי להודיע לשותפים, בלי לדבר, בלי להגיד ׳שינינו את המדיניות וקיבלנו החלטה׳. השינוי מדיניות, גם לקחת חבר קבינט, זה עוד שינוי מדיניות שלא נהוג לעשות בין שותפים״.

 

״צריך לקבל אחריות ולקבל החלטות על דברים שקבלים בצורה שאתה יכול לקחת אחריות עליה, בצורה הלכתית. דגל התורה ממשיכה באותה מדיניות ולא לוקחת תפקידי שרים, זו הסיבה שלוקחים ועדות, הפרלמנט הוא מפקח, הוא מבקר, הוא לא לוקח אחריות. וחבר קבינט, חבר ממשלה, הוא לוקח אחריות. ועוד הפעם, בין שותפים מדברים״. 

"לאן הולך המשבר הזה?", נשאר פינדרוס. הוא ענה: ״כולנו שותפים לרצון ואנחנו בהצבעה להחלפת הממשלה נלך אבל נצטרך לראות איך להתמודד, נדבר עם הליכוד. יכול להיות שיהיה צריך לומר 'הפרדת כוחות'. כרגע אין בחירות אז זה לא משהו שעומד על הפרק מחר בבוקר".

"הטענה הייתה שאגודת ישראל לא עוברת את אחוז החסימה ולכן יתבזבזו קולות, זה מה שקרה לשמאל, וזו הייתה הסיבה שהלכנו יחד", הסביר. "אבל באופן המהותי, להתנהל עם שותפים שלא מתנהלים ביחד איתך זה דבר שצריך לבוא בחשבון. צריך לעלות לרבנים ולשאול האם גם במחיר שהשותף לוקח את הקולות שלך ועושה איתם ככל היעלה על רוחו, האם זו מציאות״. 

״יש סעיפים שיש עליהם ויכוחים בין פלגי המפלגה. סעיפים קטנים או גדולים זה לא משנה, ההתנהלות צריכה להיות יחד וצריך למצוא את הפתרון איך מתנהלים יחד ולא יכולה להיות מציאות שאדם חותם באמצע הלילה ללא ידיעת השותפים שלו. יש שם סעיפים שלא על כולם אנחנו מסכימים ויש גם סעיפים חסרים שאנחנו רוצים להוסיף אותם״, אמר פינדרוס. 

משה גפני ויצחק גולדקנופף (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
משה גפני ויצחק גולדקנופף (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

הוא הוסיף: ״הודענו לליכוד שאנחנו בנושא ההסכם שנחתם, רוצים לפתוח אותו מחדש, לנהל עליו דיון ישירות מול הליכוד בצורה ברורה, כן. אין לי ספק שהליכוד לקראת יום חמישי, גם הוא יודע שנצביע למען הממשלה, ירצה לנהל איתנו דיאלוג ברור ויהיו סעיפים שיצטרכו להשתנות״.

"אתם לא חוששים שההסכם הקואליציוני וההישגים העצומים שהשגתם יובילו לקרע בחברה הישראלית?", שאלו מגישי התכנית. על כך ענה פינדרוס: ״אני כן חושב שהסכם הקואליציוני, כמו הסעיף של הרב הראשי וסעיפים אחרים הם יחזירו את המצב לקדמותו, דברים שחוו שחיקה בשנים האחרונות, זה לא משהו שלא היה בעבר. גם הנושא של תקציבי החינוך, זה בדיוק להחזיר מצב שהיה לפני עשור. גם הנושא הזה של מענקים בפריפריה, ואני בטוח שגם אתם יודעים או לא יודעים, זה גם משהו שהיה בעבר, הוא נפסק על ידי הממשלה וזה חלק ממשבר הדיור״.

״בספר שנתניהו כתב הוא התגאה על הקיצוץ בקצבאות הילדים שהוא עשה בשנת 2003. עכשיו, גם בהסכם הקואליציוני לא הייתה העלאת קצבת ילדים ולא הייתה העלאת קצבאות. יש תקציב ישיבות שגם קיים משנת 1997, נשחק בשנים האחרונות, נשחק עוד יותר משנת 2019 ועד היום. אני אומר שוב, כשבאים ומחזירים מצב שהיה בעשור האחרון, שחיקה שהייתה בעשור האחרון, בנושא תקציב הישיבות, עשינו הכול כדי להחזיר את המצב. השגנו את מה ששחקו, קיצצו, את החלק הזה השגנו״. 

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103fm