התנועה לאיכות השלטון הגישה היום (ראשון) עתירה לבג"ץ נגד המינוי המסתמן של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר, ודרשה לבטל את הסדר הטיעון שנחתם עמו בטענה כי הוליך שולל את בית המשפט. 

בלון הניסוי של “חוק דרעי” יהפוך לכדור פורח שימלט את נתניהו מאימת הדין | בן כספית

זאת, לאחר שהוועדה המיוחדת לתיקון חוק יסוד הממשלה (חוק דרעי וסמוטריץ) אישרה בשבוע שעבר את נוסח החוק לקריאה שניה ושלישית. על פי ההצעה, מוצע לתקן את אחד מתנאי הכשירות למינוי שרים לממשלה, הקבוע בסעיף 6 לחוק היסוד, ולקבוע כי הגבלת הכשירות למינוי אדם לשר בשל הרשעתו בעבירה תתקיים רק אם אותו אדם נידון לעונש מאסר בפועל. 

כזכור, במענה לעתירת התנועה לאיכות השלטון ערב הבחירות, קבע יו"ר ועדת הבחירות השופט עמית, כי לדרעי קיימת חזקת קלון בשל עונש המאסר על תנאי שנגזר עליו. עמית ציין בפסיקתו כי אם מרכיב הממשלה ירצה למנות את דרעי לשר, יהיה עליו לפנות לשופט עמית ולבקש את הסרת חזקת הקלון.

בעתירתה מבקשת התנועה לחייב את נתניהו לפנות לשופט עמית שיקבע אם יש לדרעי קלון, וטוענת כי המינוי המסתמן הוא "פגיעה החמורה בטוהר המידות, באמון הציבור בנבחרי הציבור, ובעקרון הנאמנות השלטונית", וכי הוא "נגוע בחוסר ניקיון כפיים ותום לב, חוסר סבירות וחוסר מידתיות קיצוני".

בנימין נתניהו (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

עוד טוענת התנועה כי דרעי "הוליך את בית המשפט שולל, בעת שהציג בפניו מצג שקרי לפיו בכוונתו לפרוש מהחיים הציבוריים, ומכאן שפסק הדין וגזר הדין בעניינו בטלים מאחר והושגו ברמייה".

עו"ד דר' אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון מסר: "אריה דרעי הוא עבריין מורשע, ששב לזירת הפשע ושוב פשע והורשע. זאת הייתה טעות לתת לדרעי לחזור לזירת הפשע בפעם הראשונה, אולם לתת לו לחזור בפעם השנייה זה כבר טירוף מוחלט ואיבוד עשתונות ערכי ומוסרי".

"אם דרעי ימונה לשר בפעם השלישית זאת כבר לא תהיה שאלה של אם ומתי יפשע בפעם השלישית, אלא אם תהיה לנו אז מערכת אכיפת חוק מתפקדת שתעצור אותו. בג"ץ חייב להתערב ולמנוע את החרפה הזאת, ולבטל את הסדר הטיעון המקל שנעשה עם אריה דרעי", ציין.