יו"ר הכנסת יריב לוין יכריז היום (שני) באופן רשמי למליאת הכנסת על כך שעלה בידו של ח"כ בנימין נתניהו להרכיב ממשלה ובכך ניתן האות הסופי להשבעת הממשלה תוך שבעה ימים, כשהמאמץ מופנה להשבעה ביום חמישי הקרוב.

הקרב על התיקים בליכוד: כאב הראש של נתניהו לקראת ההשבעה

בפני נתניהו שלושה אתגרים: הראשון ואולי המורכב ביותר הוא חלוקת התפקידים בליכוד, שאותם נתניהו צפוי לחלק כבר ביום רביעי, ערב השבעת הממשלה. חברי הליכוד מתמודדים על 18 תיקי שרים ועוד מספר תפקידי יושבי ראש ועדות. נתניהו מעוניין לראות את השגריר לשעבר רון דרמר, הנחשב למקורב מאוד אליו ואל משפחתו, בתפקיד בכיר בממשלה כשהעדיפות זה משרד החוץ.

נתניהו מודיע לנשיא הרצוג שעלה בידו להקים ממשלה

אחד הפתרונות שמדברים עליו כעת בליכוד הוא רוטציה על התפקיד, אולם דרמר מעוניין במשרד לקדנציה מלאה. נתניהו נתקל בהתנגדות עיקשת של חברי הכנסת מהליכוד שזועמים על האפשרות כי בתפקיד הבכיר יכהן גורם מחוץ לליכוד. בכירים במפלגה יוצאים נגד הדרישה של דרמר ואומרים ל"מעריב" כי "מדובר בדרישה חצופה של אדם שמעולם לא היה חבר ליכוד וללא אף אצבע בכנסת".

מנגד, ישנם שני מועמדים מתוך הסיעה, אמיר אוחנה וישראל כ"ץ, שרואים עצמם בתפקיד. אוחנה הגיע למקום גבוה ברשימת הליכוד (מקום 6) אולם כ"ץ, שכבר כיהן בתפקיד, מסומן בתור אופוזיציה פנימית שנתניהו מעוניין לנטרל. גורמים בליכוד בוחנים כעת את האפשרות למנות את דרמר לתפקיד שר במשרד ראש הממשלה שאחראי על הקשר עם ארה"ב ועל ידי כך להשאיר את משרד החוץ פנוי עבור מועמד אחר.

סוגיה נוספת שנחשבת לסבוכה היא התפקיד שיינתן לדודי אמסלם ששמו עלה בהקשר של יו"ר הכנסת הקבוע. אופציה נוספת היא משרד התחבורה. לפי הערכות, המשרה הוצעה לאמסלם, שדחה אותה. לפי גורמים בסביבת נתניהו, יש כעס מצדו של ראש הממשלה המיועד כלפי אמסלם על כך שסירב להצעה זו. מנגד, מקורביו של אמסלם טוענים כי התפקיד לא הוצע לו ובכל מקרה הוא מתעקש לקבל את משרד המשפטים או יו"ר הכנסת.

שני התיקים הבכירים הנוספים הם משרד הביטחון, המובטח ליואב גלנט, ומשרד המשפטים שמיועד ליריב לוין, שצפוי להתפטר מתפקיד יו"ר הכנסת.

התיק הבא בחשיבות נחשב למשרד החינוך, אך לאור העובדה שקוצצו ממנו סמכויות רבות וחלק מהאגפים הועברו לאחריות שרים אחרים, בכירי הליכוד לא מעוניינים לאייש את התפקיד, שהוצע למירי רגב ולאלי כהן, שמעדיפים לקבל את משרד התחבורה. למרות זאת, ל"מעריב" נודע כי כהן מוכן לקבל את התפקיד בתנאי שיחובר אליו חזרה תיק המדע והטכנולוגיה כפי שהיה בעבר ובכך לעבות את הסמכות. כהן עצמו מכחיש זאת.
מעבר לתיקים הבכירים הללו, בידי הליכוד יש עוד משרדים בינוניים וקטנים רבים כמו תרבות וספורט, תיירות, כלכלה, חקלאות, האנרגיה ותפוצות ועוד לצד תפקידים בכנסת עצמה כמו יו"ר הקואליציה, יו"ר ועדת החוץ הביטחון וראשות ועדת הכנסת.

האתגר השני הוא סיום המשא ומתן וחתימה על ההסכמים הקואליציוניים. על נתניהו להניח את ההסכמים על שולחן הכנסת לפחות 24 שעות לפני ההצבעה. אך גם בגזרה זו, נתקל ראש הממשלה המיועד בבעיות לא צפויות.

המאבק הפנים חרדי בתוך יהדות התורה ממשיך להחריף כאשר הליבה המרכזית היא ועדת הרבנים לענייני תקשורת, גוף שמרכז את השמירה "מפני האיומים הנשקפים לשמירת הדת הנובעים מהתפתחות טכנולוגית של התקשורת הסלולרית", כך להגדרתם.

בדגל התורה של משה גפני מבקשים להקים ועדת רבנים לענייני כשרות ליטאית, על אף שבוועדה הקיימת ישנה נציגות לליטאים.

בהסכמים של הליכוד עם יהדות התורה נכתב כי יש להגיע תוך 30 יום מכינון הממשלה לסיכום בעניין. באגודת ישראל של יצחק גולדקנופף מוכנים לחתום ואילו גפני מסרב וסופג ביקורת הן מחברי אגודת ישראל והן מתוך סיעתו על כך. "תמוה המאבק של גפני", אומר לנו גורם בדגל התורה.

אתגר שלישי: סיום חקיקת החוקים שדורשים השותפים לפני ההשבעה - הליך שיחל היום בכנסת וצפוי להסתיים ביום רביעי.