המפלגות השונות בכנסת ערכו היום (שני) את ישיבות הסיעה המסורתיות, בפתחן נשאו מנהיגי המפלגות דברים לתקשורת. ראש הממשלה, יאיר לפיד, תקף את הממשלה המיועדת בפתח ישיבת סייעתו ואמר: "זה כבר לא מאבק פוליטי, זה מאבק על נשמת אפה של ישראל". יו"ר העבודה מרב מיכאלי הוסיפה: "ממשלה שמקדמת גזענות ומביישת את הכנסת, את הציונות ואת ישראל".

סערת חוק האפלייה: "אסור לכפות על רופא לתת שירות בניגוד לאמונתו"
הליכוד הודיע: "נחוקק 'חוק גזענות' חדש"; בעוצמה יהודית תקפו: "לא ידענו"

יאיר לפיד נגד בנימין נתניהו: "זה לא מאבק פוליטי - זה מאבק על נשמת אפה של הדמוקרטיה". צילום: ערוץ הכנסת

ראש הממשלה, יאיר לפיד, תקף את הממשלה המיועדת בפתח ישיבת סייעת יש עתיד ואמר כי "מה שאנחנו רואים בימים האחרונים זה לא משא ומתן קואליציוני, זו ביזה. ביזה של הקופה הציבורית, ביזה של הערכים הדמוקרטיים. ביזה שמבזה אותנו מול כל העולם".

לדבריו, "זה כבר לא מאבק פוליטי. זה מאבק על נשמת אפה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, כמדינה דמוקרטית, כמדינה שפויה. אם מישהו חושב שזה יעצור בהקמת הממשלה, הוא טועה לגמרי. זה אף פעם לא עוצר. מעולם לא היתה – בשום מקום בעולם, בשום רגע בהיסטוריה - קיצוניות דתית ולאומנית שאמרה יום אחד מיוזמתה, 'זהו, מספיק לי, אני עוצרת'.

"לשלטון קיצוני דתי ולאומני אין רגע שבו הוא אומר, 'הגיע הזמן להתחשב באנשים שחושבים אחרת'. הם לא יעצרו. אם אנחנו לא נעצור אותם, זה יהיה יותר ויותר גרוע. הם קלטו שנתניהו חלש, והם ימשיכו לבזוז אותו, לבזוז את הליכוד, לבזוז את המדינה. ראינו כבר ממשלות מוקמות בישראל. מה שקורה פה זה לא אירוע נורמלי. מה שיש לנגד עינינו זה ראש הממשלה החלש ביותר שהיה פה, וממשלה בהפרעה. זה לא ממשלת ימין על מלא, זו ממשלת טירוף על מלא. אין לנו שום כוונה לשבת בשקט בזמן שהיא מפרקת מבפנים את מדינת ישראל", הוסיף. 

בנימין נתניהו מגיב ליאיר לפיד: "אתה מסרב לקבל את הכרעת העם". צילום: דוברות הליכוד

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו השיב ללפיד ומסר: "לפיד, להפסיד בבחירות זה לא קץ הדמוקרטיה, זה מהות הדמוקרטיה. אתה מסרב לקבל את הכרעת העם. אתה ממריד את הציבור נגד הכרעת העם, אתה מפיץ שקרים אינסופיים נגד הממשלה הנבחרת. מה יהיה השלב הבא שלך? לשלוח את המפגינים שלך לטפס על גדרות הכנסת? אז אני קורא לך לנהוג באחריות, לקבל את הכרעת העם, להעביר את השלטון בצורה מסודרת כדי שאנחנו נתקן את כל מה שהרסת בשנה וחצי האחרונות".

מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)
מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)

יו"ר מפלגת העבודה, השרה מרב מיכאלי תקפה גם היא בישיבת הסיעה: "הממשלה שביבי והסמוטריצ'ים מקימים מקדמת בחוק גזענות; לוקחים אותנו מהחזון הציוני של בן גוריון לחזון הגזעני של סמוטריץ - בחסות נאשם בפלילים שרוצה להימלט ממשפט". 

"ציונות היא ההפך מגזענות. הציונות נובעת מהאמונה בשוויון בין בנות ובני אדם, החזון הציוני שואף לשוויון. הוא מה שהוביל את אלה שבנו כאן את הנס הזה, את מדינת ישראל. וזה, החזון הציוני, הדבר היחיד שישמור על מדינת ישראל מה שהיא חייבת להיות – מדינה יהודית ודמוקרטית. בלעדי החזון הציוני לא תהיה כאן מדינת ישראל".

"אבל הממשלה שביבי והסמוטריצ'ים מקימים עושה את ההיפך הגמור. ממשלה שמבטיחה לבטל את האיסור על גזענים לרוץ לכנסת ישראל.
ממשלה שמבטיחה לבטל את האיסור על אפליה מסיבות של גזע, מין, מוצא, נטייה מינית. ממשלה שמקדמת בחוק גזענות".

"האמת היא שכבר ביטלתם את האיסור הזה, תסתכלו על עצמכם – גזעניות וגזענים, ואתם בכנסת. אתם מביישים את הכנסת, אתם מביישים את מדינת ישראל, אתם מביישים את הציונות. אתם נושאים את שמה של הציונות לשווא. ואתם הראשונים שאמורים לדעת שאסור לשאת את השם לשווא. זאת לא ציונות, זאת גזענות. אתם לוקחים אותנו מהחזון הציוני של בן גוריון לחזון הגזעני של סמוטריץ - בחסות נאשם בפלילים שרוצה להימלט ממשפט".

"ככה אתם הופכים את ישראל למדינה גזענית. אתם גם נושאים לשווא את שם הרוב. זה ממש לא מה שרוב הציבור הישראלי רוצה. רוב אזרחיות ואזרחי ישראל סולדים מהדיבור הזה. הם האמינו לכם שאתם תטפלו בבעיות שלהם ובמקום זה אתם דואגים אך ורק לכסאות, לנכסים, לדעות הקדומות ולקומבינות שלכם".
 
"מפלגת העבודה היא היום המפלגה שנושאת את דגל הציונות השוויונית והדמוקרטית בכנסת ישראל ואנחנו נמשיך להלחם ולבנות, עד שזאת הציונות שתחזור להוביל את מדינת ישראל", סיכמה מיכאלי.

בני גנץ (צילום: מרק ישראל סלם)
בני גנץ (צילום: מרק ישראל סלם)

לאחר מכן נערכה ישיבת סיעת המחנה הממלכתי בפתחה פנה שר הביטחון בני גנץ לחברי הכנסת החרדים והזהיר אותם: "מחיר הפיכת ישראל מיהודית לדתית יהיה קשה – אתם תיפגעו יותר מכולם ממדיניות הכפייה והגזענות". 

"אני שב לכאן מהלוויה של הרב דרוקמן שזכיתי גם אני להיות מתלמידיו. התודעה ההיסטורית שלו שהתעצבה בתקופת ילדותו בשואה עיצבה את פעולתו למען מדינת ישראל. מפעליו החינוכיים, שהייתה לי את הזכות גם ללמוד בהם וגם לתרום להמשך קיומיים כשר הביטחון, בנו ויבנו פה מורשת חשובה. לא תמיד הסכמתי עם הרב, אבל תמיד היה לי אוזן קשבת וקול חשוב שנדם כעת. יהי זכרו ברוך".

"אני מבקש היום, ערב הקמת הממשלה החדשה לפנות לאחיי החרדים. אני יודע שרובכם רואה את עצמו חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית. שרבים, גברים ובעיקר נשים משתלבים יותר ויותר בשוק התעסוקה. שרבים מתגייסים לכוחות הביטחון, ההצלה והחסד".

"ואני שואל אתכם לנוכח פני הדברים - האם גבה ליבכם? מה שאתם עושים ונותנים לו יד בימים אלו מבקש להפוך את ישראל ממדינה יהודית למדינה דתית. ממדינת היהודים למדינת שבטים. והתוצאה – תהיה פגיעה ביהדות, פגיעה בדת, ופגיעה בחברה הישראלית כולה.

"כשאתם מבקשים לחוקק חוק יסוד לימוד תורה שהמטרה האמתית שלו היא להסדיר את הפטור הגורף משירות העם והמדינה – אתם מביאים להחרבת צבא העם ולא לחיזוק לימוד התורה. כשאתם לא תומכים באלו שרוצים לצאת לעבוד וללמוד ומונעים מהם את הכישורים הנדרשים ובהם לימודי הליבה – אתם פוגעים בחברה ובכלכלה הישראלית שבסופו של יום תכרע תחת העומס".

"רבי עקיבא אמר  –"תפסת מרובה לא תפסת". הניסיון לעצב את ישראל כמדינה דתית  - יפגע בישראל כמדינה יהודית. הניסיון להפקיע מידי הרמטכ"ל את מינוי הרב הצבאי הראשי – יפגע באיזון הדק בתפקיד החולש על תחומים רבים ומאמינים רבים, וביכולתו של הרב הראשי למלא את משימתו. זו תהיה פגיעה נוספת בביטחון.

"הלבנת הגזענות בכנסת, ועיגון ממוסד של אפליה – תביא לפגיעה קשה בדמוקרטיה הישראלית. היא דנה אתכם לֶשֵּׁבֶט ולא לחסד. עשרות רבות של סעיפים בהסכם הקואליציוני מרחיקים אתכם מהציבור הרחב. פגיעה במיעוטים שמובילים הגזענים בממשלה – תתהפך קודם כל עליכם. בידיכם הדבר לנהוג באחריות ובהגינות – מחיר הכפייה יהיה קשה וכבד".

"מכובדיי, אני מכיר את האמירה כאילו אני הייתי נותן לחרדים דף לבן למלא בכדי להיות ראש ממשלה. ובכן – דף לבן אולי – דגל לבן לעולם לא הייתי מניף. זה מה שקורה כעת גם מולם וגם מול הציונות הדתית. דגל לבן של כניעה והפקרת הביטחון – לא היה מונף, לא משנה מה היה המחיר. ויתור על צה"ל כצבא העם לא היה עובר במשמרת שלי. כך אמרתי לאורך השנים, כך אני אומר גם כעת.

"אפשר להגיע להסכמות, צריך להגיע למתווה שירות מוסכם עם ויתורים משמעותיים שבו כל אחד משרת את העם והמדינה – ושומר על אורח חייו. במקום ללכת בשיטות הישנות, בפטורים, במענקים, בהמצאת חוקי יסוד – צריך ללכת בדרך המלך שתחבר את המדינה ואת השבטים ולא בשיטת הפרד ומשול".

"אחיי החרדים - פשיטת הרגל הדמוקרטית, החברתית, הביטחונית והכלכלית שאנו רואים תכרסם בלב ליבה של המדינה וגם ביהדותה. ביום שבו יוכרזו מלונות לחילונים בלבד, ביום שבו מקומות עבודה יכריזו בגאון שאינם מקבלים חרדים, ביום שבו יבחר לכנסת חבר כנסת ששולל את זכותכם לחיות כמנהגכם – זיכרו שהייתם חלק מהמנגנון שמלבין את הפגיעה במיעוטים. שמפורר אותנו לשבטים. אני מקווה ומתפלל שלא נגיע לשם.

"זיכרו את המשא ומתן הקואליציוני הזה – שמתברר מעל לכל כמסע לפירוק החברה הישראלית. אתם –תהיו אלו שייפגעו יותר מכולם. זה זמן להכרעות. אני טוען שאחים אנחנו, שאתם חלק בלתי נפרד מהציבור הישראלית ולא שבט בדלני. אך שותפות מגיעה גם עם אחריות".