שרת העלייה והקליטה היוצאת פנינה תמנו שטה התייחסה בחשבון הטוויטר שלה לסערת תיקון חוק איסור האפליה, וכתבה ברשת החברתית: "להיות ימני זה לא אומר להיות גזעני". היא שוחחה היום (שני) עם בן כספית ואריה אלדד ברדיו 103FM, והגיבה על דבריה.

סערת חוק האפלייה: "אסור לכפות על רופא לתת שירות בניגוד לאמונתו"
נתניהו גינה את דבריה של סטרוק; לפיד תקף: "מוביל אותנו למדינת הלכה חשוכה"

"ראשית, אני רוצה לומר שלהיות ימני זה לא אומר להיות גזעני", חזרה תמנו שטה. "מי שגדלה בבית ימני, בבית דתי ומסורתי אני פשוט חושבת שהעוול הראשונה שנעשה הוא לציבור הבוחרים של הימין. ההשתלחות, הניסיון להביא בליץ' חקיקה שפוגע בעיקר במאבק בגזענות זה משהו שהיא מעבר לבינתי. זה ניתוק מוחלט מהציבורים השונים שנפגעים".

היא הסבירה: "בין אם זה חברי קהילת הלהט"ב, בין עם זה עולים חדשים, יוצאי אתיופיה. אני רוצה להזכיר - החוק, חוק איסור אפליה בשירותים ציבורים, חוקק בשנת 2000 אחרי שבשנות ה־90 רבים בעלי חזות מזרחית ויוצאי אתיופיה הודרו מלהיכנס למועדונים. זו מציאות יומימית של אנשים".

פנינה תמנו שטה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
פנינה תמנו שטה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

"מצד אחד אני לא מתפלא שסמוטריץ', שהוא גבר לבן, פריבילג, שמעולם לא חווה גזענות בהינף יד, חושב שהוא יכול להכניס להסכם קואליציוני תיקון חוק משמעותי, שאולי הוא כבשת הרש של רבים שבסוף נפגעים. אני באמת מקווה שיותר ויותר קולות ידברו. שמעתי גם את חבר הכנסת ביטן וגם את חברת הכנסת גוטליב, ואת חבר הכנסת סלמון, שאמרו שהם יצביעו נגד חוקים כאלה שיגיעו לכנסת, אבל זו מגמה מתמשכת - בנוסף לניסיונות שלהם לשנות גם את חוק יסוד הכנסת, שמי שמסית לגזענות יוכל לרוץ לכנסת".

כשמגישי תכנית הרדיו ציינו כי ההלכה היהודית אוסרת על סירוס, לא רק סירוס של בני אדם אלא גם על סירוס של בעלי חיים, ושאלו את תמנו שטה: "מה אמור לעשות רופא שאסור לו לסרב לפי לשון החוק?", היא ענה כי: "אם אנחנו נקרא את תפילת הרופא של הרמב"ם, אנחנו נראה שהוא אומר שם 'תזכני להביט על כל סובל'".

נתניהו מגנה את דבריה של ח"כ סטרוק (צילום: דוברות הליכוד)

היא הסבירה: "זה לא מה שקורה בעם. הם מנסים לצייר תמונה שחברי קהילת הלהט"ב הולכים לבית דפוס במאה שערים ודווקא שם רוצים להדפיס, וזה לא נכון. הם מנסים להציג פה סוגיה שהיא בשוליים, סוגיה שהיא לא קיימת. המציאות הקשה האמיתית היא דווקא שאישה כהת עור, שחורה כמוני, מגיעה לבית החולים בכדי ללדת, ומיילדת אומרת לה 'אני לא רוצה ליילד אותך'. או כאשר אשתו של חבר הכנסת סמוטריץ' אומרת 'אני לא רוצה להיות בחדר לידה עם ערביות'. זו גזענות!".

היא סיכמה: "אנחנו נאבקים באנטישמיות, האם יכולנו לעלות על דעתנו שיבואו אנשים נוצרים באירופה ויגידו 'אנחנו לא נטפל ביהודים'? כולנו היינו מזדעזעים. בסוף, למדינת ישראל אין מלאי של חוקים למאבק באפליה ובגזענות שהיא יכולה להתהדר בהם". 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103FM