ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו שוחח במהלך סוף השבוע בטלפון עם הרמטכ"ל אביב כוכבי. מקור שמעורה בפרטים אמר כי כוכבי הוא זה שיזם את שיחת הטלפון וכי הוא הביע בה דאגה עמוקה מההשתלחות בצה"ל ומהפגיעה באנשיו. כוכבי תיאם את השיחה עם נתניהו עם שר הביטחון גנץ וקיבל את אישורו.

במהלך השיחה עלתה סוגיית העברת הסמכויות לאיתמר בן גביר על כוחות מג"ב בגדה המערבית ועל העברת הסמכויות לבצלאל סמוטריץ' על המנהל האזרחי ומתאם הפעולות בשטחים. המקור אמר כי ביקש מנתניהו כי יוכל להביע את עמדתו המקצועית בעניין לפני כל החלטה או חקיקה בסוגיות הללו, וכך גם בנושא הוצאת מינוי הרב הצבאי הראשי מצה"ל. לפי מקור שמעורה בתכני השיחה, נתניהו אמר לכוכבי שעמדתו המקצועית של צה"ל תישמע לפני קבלת כל החלטה בסוגיות שהעלה הרמטכ"ל.

מלשכתו של נתניהו נמסר כי "לא מתייחסים לשיחות בין ראש הממשלה המיועד לבין בכירי המערכת הביטחונית".

מדובר צה"ל נמסר: "צה״ל לא יזם את פרסום השיחה ולא עומד מאחורי ציטוטים שקריים שיוחסו לה. הרמטכ״ל אכן שוחח בימים האחרונים עם ראש הממשלה המיועד בעקבות הפרסומים על אפשרויות החקיקה הקשורות בצה"ל. בשיחה סוכם שהחלטות הקשורות לצה"ל יתקבלו לאחר שצה"ל יציג את ההשלכות והמשמעויות הנובעות מהחלטות אלו"

איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ' (צילום: פלאש 90)
איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ' (צילום: פלאש 90)

חלק מההסכמים הקואליציוניים, בן גביר יקבל סמכות על מג"ב ביהודה ושומרון. עיקר הפעילות של מג"ב איו"ש עוסקת בביטחון פנים, מחסומים, הפרות סדר ושיטור באזור יהודה ושומרון. המהלך המתגבש יאפשר לבן גביר עצמאות כמעט מלאה בכל הקשור לניהול הכוחות בשטח, שייעשה בשיתוף המפכ"ל, וקבלת החלטות הנוגעות לפעולותיהם של הלוחמים - מה שמעורר חשש בקרב גורמים ביטחוניים.

סמוטריץ' יכהן ככל הנראה כשר במשרד הביטחון, בנוסף לכהונתו במשרד האוצר. כמו כן, כחלק מההסכמים הקואליציוניים סוכם כי הוא יהיה מעורב במינויים של מתאם פעולות השטחים בממשלה בשטחים וראש המנהל האזרחי, בתיאום עם ראש הממשלה. בכפוף להסכם בין השניים, כל האישורים שיינתנו על ידי שר הביטחון בנושא ההתיישבות הכפופים לציונות הדתית יינתנו בהסכמה מלאה עם השר במשרד הביטחון כך שיאפשרו שליטה לציונות הדתית בסוגיית ההתיישבות ביהודה ושומרון. בנוסף, תשובות המדינה לבג"ץ בנושא ההתיישבות ביהודה ושומרון שנמצאות באחראיות השר במשרד הביטחון יינתנו על ידי המדינה רק לאחר התייעצות עמו בתיאום עם שר הביטחון ועם ראש הממשלה.

בחודש שעבר הרמטכ"ל כוכבי אמר כי צה"ל לא יאפשר "לאף פוליטיקאי, לא מימין ולא משמאל, להתערב בהחלטות פיקודיות ולנצל את הצבא לקדם אג'נדה פוליטית".

יו"ר עוצמה יהודית בן גביר הגיב אז לדבריו של כוכבי: "מכבד מאוד את הרמטכ"ל, אבל נאה דורש נאה מקיים. הייתי מצפה מהרמטכ"ל שבדיוק כפי שהוא דרש מחייל לא להתבטא פוליטית, כך הוא עצמו יימנע מהתבטאויות פוליטיות. לא פלא שכששר הביטחון לא מתפקד ואין מי שיקבע את המדיניות נוצר ואקום מנהיגותי. אדגיש: אין לי כוונה להתערב בענישה, אבל המדיניות תהיה חייבת להשתנות".