הסערה נמשכת: התבטאותם של חברי הכנסת שמחה רוטמן ואורית סטרוק (הציונות הדתית) על תיקון חוק האפליה ממשיכה לצבור ביקורת משלל כיוונים, וכעת יוצאים להבהרות גם ראשי הרשויות שמדגישים כי לא יתמכו בתיקון. 

בעקבות סערת חוק האפליה: ההצהרה הדרמטית של דיסקונט ומיקרוסופט
"הענף יקרוס": שר בממשלה מזהיר - אלו ההשלכות של תיקון חוק האפליה

"לדעתי זה לא יקרה אבל אם יקרה זה מה שיקרה ברמת גן שהיא עיר של כולם", ציין ראש העיר כרמל שאמה הכהן, "אם בעל עסק או בעל מקצוע ברמת גן יפלה אדם בקבלת שירות, העיריה ואני בראשותה נדאג שכל אדם בעיר ידע על כך ועל זהות המפלה והדבר יהיה כאות קין על מצחו".

עוד ציין: "לא נפרנס אצלנו גזענים ונעשה כל מה שהחוק מתיר בידינו ובאופן יצירתי שהוא יצא מתוכנו או יחזור בו. לא משנה מי האדם שיופלה על רקע גזעני, מגדרי, דתי, נטיה מינית וכיו"ב, תגובתנו תהיה זהה". 

אורית סטרוק (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
אורית סטרוק (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

שאמה הכהן הדגיש כי להערכתו נתניהו לא יאפשר להוציא לפועל בחקיקה את "טרלולי החושך, ויבלום זאת ברגע האמת לאחר שממשלתו תושבע". בסיום, פנה לתושבי העיר והדגיש: "כל עוד האחריות בידי רמת גן תהיה חוף מבטחים גם אם סערה גזענית וחשוכה תכה בישראל. העיריה תפיק ותספק תעודות ושילוט לעסקים שיתחייבו לכבד כל אדם באשר הוא אדם ללא שום אפליה".

גם ראש המועצה המקומית מבשרת ציון, יורם שמעון התייחס לדברים, והבהיר: "כראש רשות ונבחר ציבור, אני דוחה בתוקף אמירות מן הסוג הזה הנאמרות על ידי נבחרי כנסת ישראל. מבשרת ציון לא תשתף פעולה עם אף גורם או נבחר ציבור – החורט על דגלו אפליה כסטנדרט". 

"מבשרת ציון הייתה ותמשיך להיות ליברלית, מכילה, שוויונית, פלורליסטית ומכבדת כל אישה ואיש, ללא קשר למוצא, לדת או להעדפה מינית. נמשיך להיות בכל מחיר – הבית של כולם ולא נאפשר בתחומי היישוב אפליה מכל סוג", הוסיף.

גם פרופ' מימי אייזנשטדט, נשיאת האוניברסיטה הפתוחה, התייחסה לדברים במכתב בו ציינה: "האוניברסיטה הפתוחה מבוססת על עקרונות השוויון, הפתיחות והחופש האקדמי. אנו מחויבים לשמירה על הזכות של כל אחד - מכל מגדר, דת, אמונה, העדפה או אורח חיים - ללמוד לימודים אקדמיים באיכות הגבוהה ביותר".

"אנו מחויבים לשוויון בהעסקה, לחופש האקדמי בהוראה ולחופש המחקר. אנו מחויבים לפתיחות: פתיחות מחשבתית, פתיחות לביקורת, פתיחות לשונה ולאחר. אני מקווה ומייחלת לכך שהימים הבאים יעמדו בסימן של התמתנות וסובלנות. כנשיאת האוניברסיטה הפתוחה אני מתחייבת לעמוד על המשמר ולפעול כנגד כל פגיעה או איום לפגיעה בעקרונות היסוד של כולנו", הוסיפה. 

לצד זאת, ועד רופאי רמב"ם ביחד עם ועד האחיות קיימו אתמול עצרת מחאה בעקבות ההתבטאויות של חברי הכנסת רוטמן וסטרוק. סגן מנהל בית החולים, ד"ר אבי ויסמן, שוחח עם יואב מינץ ברדיו צפון 104.5FM והדגיש: "מי שיחליט לא לטפל לא יעבוד אצלנו".

רה"מ ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד מסר בתגובה: "מברך ומחזק את משרדי עורכי הדין שהודיעו שלא ייתנו יד לאפליה על רקע דת, גזע,  מין או נטייה מינית. ההודעה שלהם מוכיחה שאזרחי ישראל רוצים לשמור על מדינת ישראל והחברה ישראלית, שוויונית, ליברלית ומכבדת כל אדם. החוקים שמנסה להעביר הממשלה החדשה הם התקפה על הדמוקרטיה והציונות ופגיעה אנושה בערכי מגילת העצמאות".