הצעת חוק תיקון לפקודת המשטרה, המכונה כ"חוק בן גביר", עברה הבוקר (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ברוב של 61 חברי כנסת. מדובר בהצעת חוק שתאפשר לבן גביר להתוות את מדיניות המשטרה ולקבוע סדרי עדיפויות, תוכניות עבודה ושליטה על תקציב המשטרה, וגיבוש הנחיות כלליות גם כן. שני סעיפים מרכזיים הוצאו מהנוסח שאושר במליאה בעקבות המלצת הייעוץ המשפטי לכנסת, כאשר המרכזי שבהם הוא הכפפת המפכ"ל לשר. ההצעה עברה ברוב של 61 חכ"ים, לעומת 55 שהצביעו נגד.

"חקיקה מחוררת ומסוכנת": הכנסת דנה ב"חוק בן גביר" לקראת קריאה שנייה ושלישית
ניגוח פוליטי קנטרני: "חוק בן גביר" איננו חוק אישי כלל וכלל

ההצבעה במליאת הכנסת להצעת החוק לתיקון פקודת המשטרה ("חוק בן גביר") - עופר כסיף ואלמוג כהן התעמתו. צילום: נדב אלימלך

לאחר ההצבעה על החוק לתיקון פקודת המשטרה, חברי סיעת הליכוד זומנו לישיבת סיעת המפלגה, בה ייבחרו במועמד לתפקיד יו"ר הכנסת. 

לפני כשבוע, עבר התיקון לחוק פקודת המשטרה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. השר המיועד איתמר בן גביר נאם טרם ההצבעה, והסביר את החוק ואת התיקון המוצע: "מדובר בהצעה היסטורית, שבאה אחרי שהתיקון הגדול והמהותי של הפקודה היה ב-1970. ריבונו של עולם אנחנו ב-2022 דברים השתנו".

יצחק הרצוג, איתמר בן גביר (צילום: ללא קרדיט)
יצחק הרצוג, איתמר בן גביר (צילום: ללא קרדיט)

בתוך כך, לפני ההצבעה נפגש נשיא המדינה, יצחק הרצוג, עם חה"כ בן גביר, והביע דאגה עמוקה, תוך שהוא מציג בפניו קולות של ציבורים רחבים בעם ובעולם היהודי החוששים מכניסתה של הממשלה החדשה. בפגישה קרא הנשיא לבן גביר להביא להרגעת הרוחות הסוערות, להיות קשוב ולהפנים את הביקורות הנשמעות סביב סעיף הגזענות, היחס לקבוצות השונות בחברה, ובעיקר אלו הנוגעות לקהילת הלהט״ב והאוכלוסיה הערבית. הנשיא הדגיש בפניו גם כי תפקידו ותפקיד כלל מרכיבי הקואוליציה העתידית הוא לפעול למען כלל חלקי העם וברוח מגילת העצמאות.

יו״ר עוצמה יהודית סיפר לנשיא כי הוא "שם בראש מעייניו לשרת את כל העם, לכהן כשר לביטחון הלאומי של כלל החברה הישראלית ולהביא לחיזוק תחושת הביטחון ברחובות של כולם". בן גביר ציין כי הוא שוחח בימים האחרונים עם חבריו מהציונות הדתית, וכי אין בכוונתם להדיר או לפגוע בציבורים כאלו או אחרים. עוד הוסיף כי הוא "קשוב לקולות הנשמעים מכלל חלקי העם ואמר כי הממשלה החדשה תפעל במדיניות לאומית רחבה למען כל חלקי החברה הישראלית".