בעוד שבממשלה הנכנסת גוברת ההתרגשות לקראת טקס ההשבעה, מהצד השני של הכביש גובר החשש מפני השינויים המסתמנים במערכת החינוך והמשפט. שורה של ארגוני מחאה צפויים להפגין היום (חמישי) במהלך הדיון המיוחד שייערך בנוגע לכינון הממשלה החדשה. שיירת כלי רכב תצא מלטרון על כביש 1 ותגיע לכנסת, שם תתקיים מחאה המונית. את השיירה מארגנת קבוצת "צו 8 אזרחי להצלת הדמוקרטיה" יחד עם התנועה לאיכות השלטון.

גם ברקת ודיסטל-אטבריאן יכהנו כשרים: חלוקת התפקידים נמשכת

במקביל, בתיכון "גימנסיה הרצליה" בתל אביב הוחלט על השבתת הלימודים בזמן ההשבעה, כאשר גם מנהל בית הספר זאב דגני ישתתף במחאה. 

פרופ' פניה עוז־זלצברגר, בתו של הסופר עמוס עוז ז"ל, התייחסה בתכנית של ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM להפגנת הענק שצפויה להתרחש מחוץ לכנסת בזמן ההשבעה. "זאת לא הפגנת שמאל, זאת הפגנת חברה אזרחית שיש בה אנשים שדעותיהם על הקשת של שמאל-מרכז וימין הגון", הסבירה. "הממשלה הנכנסת היא ממשלה שעומדת לשנות את המשטר האזרחי. המשטר של ישראל הוא משטר דמוקרטי המבוסס על הפרדת רשויות. הכנסת הנכנסת מצייתת כרשות מחוקקת, לחלוטין לרשות המבצעת. אין ביניהן פער של בקרה, ושתיהן יחד קמות לבטל את עצמאותה של הרשות השופטת. כלומר, המשטר של הפרדת רשויות לא יהיה כאן בקדנציה הקרובה".

הפגנה סמוך לכנסת (צילום: התנועה לאיכות השלטון)
הפגנה סמוך לכנסת (צילום: התנועה לאיכות השלטון)

לטענתה, "הממשלה הנכנסת שאכן נבחרה ברוב דמוקרטי, לוקחת את הדמוקרטיה - לא עד הקצה, אלא מעבר לקצה. סעיף האפליה שמאפשר לממשלה, למדינה, להפלות בין אנשים, להפלות בין דם לדם במערכת הבריאות, להפלות בין להט"בים לסטרייטים, בין יהודים לערבים, סעיפים אחרים נותנים יתרון מובנה ליהודים סטרייטים במדינה הזאת, זו לא דמוקרטיה והיא בוודאי לא המדינה היהודית שאני רואה לנגד עיניי, כשאני חושבת על ישראל יהודית ודמוקרטית". 

"מעבר לדברים האלה שהם חמורים עד מאוד", המשיכה פרופ' עוז-זלצברגר, "אני רוצה לומר משהו לחבריי בימין האחראי, לאחיי בימין המתון: החל מ־2014 בערך כשאבא כבר היה חולה והיה בינינו שיח עמוק ויסודי בעניין הזה, לדבר עם הימין. הוא כבר היה אדם חולה, אבל הוא בהחלט התראיין ל'מקור ראשון', ל'ישראל היום', כל פוליטיקאי ימיני שביקש לבקר אותו והיו רבים כאלה, התקבל או התקבלה בסבר פנים יפות, היו הרבה שיחות ואידאולוגים. זה לא קיים עוד בשיח של שמאל-מרכז-ימין בישראל של היום, ואני מבקשת לקרוא לחבריי בימין המתון, ויש כאלה, הרבה כאלה - האם הממשלה הזאת באמת מייצגת אתכם? האם הממשלה הזאת לא מפילה את הגג גם עליכם? האם לא משתנים כללי המשחק בצורה שתשפיע עמוקות גם על חייכם? זו קריאה לחברינו בימין המתון להצטרף להפגנה היום מול הכנסת, לבוא ולומר, 'יש סכנה אמיתית לכולנו, לכללי המשחק שמאגדים אותנו, לגג הישראלי המשותף שלנו'".  

בהתייחס להפגנה, היא מוסיפה: "בזאת תיבחן החברה האזרחית הישראלית ויש פה חברה ישראלית חזקה, ויש פה ציבור מתון חזק, ויש משא קריטית של אנשים הגונים בארץ הזאת, וזאת לא תהיה רק הפגנה אחת. כל כלי דמוקרטי, לרבות, אם צריך מרי אזרחי, שהוא כלי דמוקרטי, לא מרד - אני מדגישה, מרי אזרחי - לרבות השתטחות על הכביש לפני המשאיות, אם יהיה פה טרנספר של ערבים, גם זה, מרי אזרחי. כל כלי צריך לשמש בידינו, במתינות, בזהירות, בהסכמה".

עוד לא מעלים כאן על ערבים על משאיות, עם כל הכבוד.
"בינתיים לא מכניסים ערבים לחנויות ולסופרמרקטים שלא רוצים לשרת אותם".

זה לא קורה בפועל.
"זה לא קורה בפועל, אבל זה יקרה בפועל. ערבים, להט"בים, נשים. ביטול סעיף אי האפליה בחוק יסוד הממשלה, הוא למעשה הדלת הנפתחת לכל הדברים האפשריים האלה. פעם זה היה קיצוני לנבא את הדברים האלה, היום לדאבוני זה כבר לא קיצוני, זה כאן, לכן אני אומרת, אנחנו נמחה, אנחנו חס וחלילה, אם צריך, גם נעבור למרי אזרחי, לא למרד, למרי, מותר על פי כללי הדמוקרטיה. אבל הפגנת השמאל והמרכז והמתונים בישראל לא תסתיים היום מול הכנסת, היא רק מתחילה".

נשיאת העליון לשעבר: "נכנסנו לעידן של מדינה חשוכה"

גם נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, דורית בייניש, הביעה הבוקר חשש מהקמת הממשלה החדשה, ואמרה בגל"צ: "זו עת חירום למדינה - נכנסנו לעידן של מדינה חשוכה שמדירה נשים ומעדיפה אי שיוויון על שיוויון, נכון שאלה מילים אבל המגמות מבהילות".

"החשש שלי הוא מכל הצעדים שהממשלה מתריעה שתעשה. מפוררים את המוסדות הממלכתיים, מפוררים את מוסדות הממשלה", הוסיפה בייניש.

הפגנה סמוך לכנסת (צילום: התנועה לאיכות השלטון)
הפגנה סמוך לכנסת (צילום: התנועה לאיכות השלטון)

לדבריה, החלטה או כוונה של הכנסת והממשלה לא לכבד פסקי דין - משבר חוקתי. על פי תפיסתי אסור להניח את המפתחות, הכי פשוט לקום וללכת.

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm