בעקבות אישורה של עצרת האו״ם את ההצעה הפלסטינית לבקש חוות דעת משפטית מבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, בנוגע ל״משמעות המשפטית של הכיבוש הישראלי המתמשך״, עשרה ארגוני שמאל פנו אל התובע בבית הדין בהאג, וכתבו לו: "מחויבים לסייע למשרדך בקידום החקירה של המצב בפלסטין". יונתן גר, מנכ"ל ארגון "לוחמים לשלום", מהארגונים שפנו לתובע, הגיב לדברים בשיחה עם חיים לוינסון ואראל סג"ל.

נתניהו: "ההחלטה הבזויה באו"ם לא תחייב את ממשלת ישראל"
בישראל תקפו את הצבעת האו"ם: "צביעות וחוסר צדק"; הפלסטינים בירכו

"אנחנו לא מדברים כאן על חיילים, אלא על להשיג צדק", ציין גר. "אם מסתכלים על הסנקציות של העולם על רוסיה ועל האופן בו נוהגים בכפפות משי בישראל, אנו נהנים מחסינות ברמה הבינלאומית. החוק האמריקאי של פלישה להאג, זה מגונה. בתור ישראל אנחנו צריכים להיות בפוזיציה אחרת לגמרי בנוגע למוסדות האלה, הם נוצרו בתקופת מלחמת העולם השנייה. לנו, היסטורית, יש את האינטרס והרקע המובהק לדבר הזה".

הוא הסביר כי "למשפט הבינלאומי יש כל מיני רבדים. החוק ההומניטרי הבינלאומי הוא אחת הנגזרות לאחרי מלחמת העולם השנייה. יש תהליכים בתוך האו"ם, זה מבוסס על אמנות, ישראל חתומה. ההחלטה של האום לא עסקה בלשפוט אף אחד, הנקודה הייתה חוות דעת על הסטטוס המשפטי בשטחים". 

ראש הממשלה בנימין נתניהו על החלטת האו"ם (צילום: לשכת ראש הממשלה)

"יש שני מישורים מהזווית הפלסטינית על איך אפשר להתקדם, הפוליטי והמשפטי", הסביר מנכ"ל "לוחמים לשלום". "1948 היא לא השאלה על הפרק, אלה שאלות שצריכות להישאר במישור הפוליטי. אני רוצה מדינה שהיא בית לעם היהודי וגם מדינת כל אזרחיה". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm