בצעד תקדימי, וחרף בקשת המדינה והסברי נציג המדינה בדיון, שופטי בג"צ הוציאו היום (שני) צו על תנאי המורה לממשלה להשיב בתוך 90 יום מדוע לא תפונה ישיבת חומש. 

נחתמו כל ההסכמים הקואליציוניים: אלו החוקים שישנו את ישראל
לפיד נגד בן גביר: "אם יעלה להר הבית זה ייגמר בחיי אדם"

בישיבת חומש מסרו "האחריות על הממשלה, הממשלה חייבת לצאת להליך חקיקה מהיר של ביטול חוק ההתנתקות בצפון השומרון. זו התשובה להשתוללות בג"צ. ממשלת ימין תיבחן במעשים, ביכולתם לתקן את עוול הגרוש, ולא לתת לבג"צ לנהל את הממשלה. אנו בטוחים כי ממשלת הימין תצא בע"ה להליך חקיקה מהיר של ביטול חוק ההתנתקות בצפון השומרון. זו התשובה להשתוללות בג"צ".

הקמת מאחזים ביהודה ושומרון (צילום: דוברות נחלה תנועה להתישבות)
הקמת מאחזים ביהודה ושומרון (צילום: דוברות נחלה תנועה להתישבות)

בתוך כך, התראיין יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, בתוכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחס לסיכום בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לציונות הדתית בה נקבע כי יבוטל חוק ההתנתקות.

"לא מדובר על זה שמקימים את היישובים מחדש, אלא קודם כל ביטול אות הקין הזו של חוק העקירה", אמר דגן בפתח דבריו, "בשונה מגוש קטיף שיצאו החוצה וצה"ל נעל את השער כי חשבו שתהיה פה סינגפור, אבל בתמורה קיבלנו טילים על כל המדינה, בצפון השומרון היישובים חומש, סנור, כדים, וגנים הם יישובים שנמצאים עדיין בשליטה מלאה של מדינת ישראל, מה שנקרא שטח C".

"צה"ל נמצא שם חלק גדול מהזמן מאותה הסיבה שזה נשאר שטח C, שכן מבחינה ביטחונית גם שרון הבין שאי אפשר לוותר על האחיזה שם", הוסיף, "שאלתי כל כך הרבה חברי כנסת ושרים שהצביעו בעד זה 'תגידו, למה לעזאזל גירשתם אותי מהבית? למה עקרתם יישובים פורחים עם זה נשאר שטח C?' הרי בגוש קטיף זו הייתה איוולת ביטחונית, ולדעתי גם ערכית. בצפון השומרון זה נשאר שטח C וצה"ל שם רוב הזמן, אז לא מצאתי בן אדם אחד שיסביר לי מה היה ההיגיון האמיתי מאחורי זה".

"אני אומר שאחרי 17.5 שנים, כשכולם מבינים שהגירוש הזה היה טעות, בוא נתקן אותה", ציין ראש המועצה האזורית שומרון, "החוק הזה לא אומר להקים את היישובים מחדש - החוק הזה אומר להסיר את האמירה הגזענית הזו שאומרת שליהודים אזרחי המדינה אסור להיכנס לשטח היישובים. בשונה מהעבר נתניהו נתן אמירה ברורה כחלק מההסכם הקואליציוני שיתקנו את חוק ההתנתקות. מעבר לזה, אני חושב שרוב הציבור חשוב שהגירוש היה לא נכון, בטח ובטח בצפון השומרון שנשאר שטח C". 

"מאמין לנתניהו שרוצה לבטל את חוק ההתנתקות. קודם כל, כי זו אות קין בספר החוקים של מדינת ישראל. לא יכול להיות שיש חוק כזה גזעני, איום ונורא, שמגרש יהודים בלבד. זה חוק מיותר שלא היה צריך לבוא לעולם. אני רוצה לומר שבוודאי שזו רק ההתחלה. הציפייה שלי, גם כראש המועצה האזורית שומרון וכמי שגורש מסנור בעצמו וכאזרח של המדינה הזו, מהממשלה הזו, ממשלת ימין מלא, היא להחזיר לקרקע ולבנות מחדש את היישובים".

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103FM