נמשכת הסערה הבינלאומית בעקבות עלייתו של השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, להר הבית בירושלים אמש. לאחר הגינויים הרבים שהתקבלו מצד מדינות ערב, ביניהן איחוד האמירויות, ירדן ומצרים, גם משרד החוץ האמריקאי פרסם הודעת גינוי רשמית.

בתדרוך לכתבים אמר דובר משרד החוץ, נד פרייס, כי נאמר כי "ארה"ב תומכת בשמירת הסטטוס קוו של המקומות הקדושים בירושלים. אנו מודאגים מביקורו של השר בן גביר בהר הבית, המגביר את המתח, ועשוי לעורר אלימות. אנו פועלים להחזיר את הצדדים למסלולו של המשא ומתן כדי להגיע לפתרון שתי המדינות".

כאמור, השר לביטחון לאומי עלה אמש להר הבית וכוחות משטרה גדולים ליוו את השר בדרכו להר. השר סיים את ביקורו ללא אירועים חריגים. עלייתו של בן גביר למקום נעשתה חרף ההכחשות מצדו. בן גביר בחר לעלות בעשרה בטבת, יום תענית ויום העלייה לירושלים. בשל כך הוא רואה בזה ביקור למטרה סמלית ולא ביקור פוליטי. 

נד פרייס (צילום: רויטרס)
נד פרייס (צילום: רויטרס)

לאחר הביקור, מדינות בעולם גינו את הפעולה. שגריר ישראל בירדן איתן סורקיס זומן לשיחת נזיפה במשרד החוץ הירדני. במהלך הפגישה, מחו בפניו הנציגים הירדנים על הביקור. הוא מצידו השיב כי מדינת ישראל מחוייבת לסטטוס קוו בהר הבית, ולחופש הפולחן בירושלים. הוא הבהיר כי לא מתקיימת אף הפרה של הסטטוס קוו, וששרים בממשלת ישראל כבר ביקרו בעבר במקום. 

בין המדינות הערביות הנוספות שגינו נמצאת מצרים השכנה שמסרה כי "אנו מביעים צער על העלייה של בן גביר להר הבית ומתנגדים לחלוטין לצעדים חד צדדיים שנוגדים את הסטטוס קוו בירושלים". גם איחוד האמירויות גינו ומסרו שמדובר ב"הסתערות" של בן גביר למתחם מסגד אל-אקצא. ערב הסעודית כינתה את פעולתו של השר לביטחון לאומי כ"פעולה פרובוקטיבית".

טורקיה גינתה גם היא את עלייתו של בן גביר, ומסרה כי "אנו מודאגים ומגנים את הפעולה הפרובוקטיבית של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר במסגד אל אקצא, בחסות משטרת ישראל. אנו קוראים לישראל לפעול באחריות למניעת פרובוקציות כאלו שיפגעו במעמדם ובקדושם של האתרים הדתיים בירושלים ויגרמו להסלמה באיזור".