המערכת הפוליטית סוערת היום (רביעי) לאחר פרסום תוכניתו של שר המשפטים יריב לוין, ומפלגות האופוזיציה גינו ותקפו בחריפות את התוכנית, בעוד במפלגות הקואליציה בירכו עליה. על פי תוכניתו של לוין, ארבעת הנושאים הראשונים שיתוקנו במערכת המשפט הם: שינוי שיטת בחירת השופטים, הסדרת פסילת חוקים ופסקת ההתגברות, ביטול עילת הסבירות ושינוי תפקידם של היועצים המשפטיים.

"זה שינוי משטרי": שופט בדימוס מזהיר מפני שינויים במערכת המשפט

בין ראשוני המגנים נמצא ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד שאמר: "כמו כנופיה של עבריינים, יום לפני הדיון בבג"צ על חוק דרעי, הממשלה שמה על השולחן אקדח טעון", אמר לפיד, "מה שיריב לוין הציג היום זה לא רפורמה משפטית, זה מכתב איום. הם מאיימים להרוס את כל המבנה החוקתי של מדינת ישראל". 

"אני מודיע כאן ועכשיו: ביום שנחזור לשלטון, כל השינויים האלה יבוטלו", הוסיף, "תבוטל רפורמת ההפקרות, תבוטל פסקת הסחטנות, שופטים לא ייבחרו בידי פוליטיקאים מושחתים שרוצים שיסגרו להם תיקים. אנחנו נלחם נגד הטירוף הזה בכל כוחנו, אבל גם אם הוא יעבור, זה לא סוף פסוק. נמשיך להילחם, נחזור, נבטל הכל".

שר המשפטים לשעבר גדעון סער אמר: "השר לוין איזכר הערב בפתח דבריו את מנחם בגין, מנהיגו המיתולוגי והראשון של הליכוד. אך דבריו היו לא פחות מהוצאה להורג של משנתו הדמוקרטית והמשטרית של מנחם בגין. אין ספק שמנחם בגין היה דוחה כל אחד מסעיפי התוכנית לשינוי המשטר בישראל. על תלמידיו האמיתיים מוטלת החובה להאבק בה, וכך אעשה".

גדעון סער, יאיר לפיד (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)
גדעון סער, יאיר לפיד (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)

יושב-ראש הכנסת לשעבר ח״כ מיקי לוי: ״מדובר בהפיכה שלטונית ובשינוי המשטר בישראל והפיכתה מדמוקרטיה ליברלית לשלטון נכה הנשלט בידי קבוצה מצומצמת של פוליטיקאים השולטת בממשלה, ברוב בכנסת ובכל הזכויות של אזרחים במדינה. ככל שההפיכה תהיה יותר אגרסיבית, מהירה ומטורפת, כך היא תהיה פחות מאוזנת ויותר ברת חלוף. במדינה שאין בה חוקה קשיחה או בית עליון נשאר רק בית המשפט לאזן עריצות של רוב". 

שרת החינוך לשעבר יפעת שאשא ביטון: ״'הרפורמה המשפטית' של הממשלה היא כדור הרס שמבקש לדרוס את מערכת המשפט ואת הדמוקרטיה הישראלית כולה, רק כדי לשרת אינטרסים אישיים. הממשלה הזו לא רוצה הפרדת רשויות ולא רוצה איזונים ובלמים. הם רוצים לרמוס את המשטר בישראל". 

השרה לשעבר אורית פרקש הכהן: ״התגברות על בתי משפט על ידי כל ממשלה; ‏ביטול עילת הסבירות; ‏מינוי פוליטי של שופטים; ‏מינוי פוליטי של יועצים משפטיים במשרדי ממשלה. ‏זו ממש לא רפומה ש'תשיב את הסדר על כנו', זו הפיכה משטרית שתפגע בהגנה על הזכויות של כולנו. היא לא משיבה לחיינו שום ״סדר״ אלא שררה ושחיתות".

ח״כ הרב גלעד קריב מהעבודה אמר: "דבריו של שר המשפטים לוין היו רצופים בחצאי אמיתות ובסיסמאות חסרות יסוד. כאשר זכויות המיעוטים תירמסנה, חופש הביטוי יוגבל, והשחיתות השלטונית תחגוג עד שכל פעולה שלטונית למען האזרח תותנה בתשלום מתחת לשולחן - נאומו של שר המשפטים ייזכר לדיראון כתחילת הנפילה לתהום. שר המשפטים נשא את שמו של רה"מ מנחם בגין ז"ל, אך האמת היא שהוא הרים הערב יד על מורשתו ועל מורשת האבות המייסדים של מדינת ישראל".

יו"ר מרצ לשעבר זהבה גלאון הוסיפה: "כאחרון המאפיונרים ובשליחות דון נתניהו התייצב ערב הדיון בבג"צ לוין כדי לאיים על בית המשפט. הוא לא מציע תיקונים אלא להנחית בשם נתניהו פצצת אטום על הדמוקרטיה הישראלית. במהלך פוטיניסטי נתניהו באמצעות לוין מאיים להרוס את כל מה שנבנה פה במשך קרוב ל-75 שנים. זאת לא מערכת המשפט שנמצאת לבדה תחת איום, אלא נשים, להטבים, ערבים וכל מי שאינו גבר אשכנזי או מתנחל. זהי הכרזת מלחמה על מדינת ישראל, ועל כל הישראלים והישראליות להתייצב ביחד כדי להציל את ישראל מידיו של לוין".

יריב לוין (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)
יריב לוין (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)

מנגד במפלגות הקואליציה בירכו, וביניהם שר התקשורת שלמה קרעי שאמר: "אני תומך באופן מוחלט ברפורמה המשפטית של השר יריב לוין. מעבר לעובדה שאין טוב ומקצועי ממנו להוביל את השינויים הנדרשים, לגופו של עניין, מדובר בהחזרתה של המדינה היקרה שלנו לידי העם. כבר שנים אנו נשלטים על ידי חונטה משפטית אנטי דמוקרטית, בחלקה פוסט ציונית, שרומסת את רצון העם וקובעת מושכלות יסוד על פי ערכיה ובניגוד למדיניות הדרג הנבחר. זו אינה דמוקרטיה".

שר החינוך יואב קיש הוסיף: "מברך ומחזק את שר המשפטים יריב לוין על הרפורמה המשפטית שהציג. הגיע הזמן לחזק את הדמוקרטיה הישראלית ולהחזיר לעם ישראל את האמון במערכת המשפט".

שרת התחבורה מירי רגב: "אני מברכת את ידידי שר המשפטים יריב לוין על הרפורמה שהציג לתיקון מערכת המשפט בישראל. זהו תיקון חיוני והכרחי לשמירת הדמוקרטיה ואמון הציבור במערכת המשפט. סוף סוף באנו למשול".

שר התרבות והספורט מיקי זוהר: "התחייבנו ואנחנו מקיימים. מברך את חברי שר המשפטים יריב לוין על הבשורה המדהימה הערב, שיחזיר סוף סוף את אמון הציבור במערכת המשפט. הגיע הזמן לשינוי, למען אזרחי ישראל ולמען מערכת המשפט".

ח"כ דוד אמסלם: "אני מברך על הצעדים הנכונים והנחוצים שהציג הערב שר המשפטים יריב לוין- תיקון מערכת המשפט בישראל זה המהלך העיקרי שמדינת ישראל זקוקה לו. מדובר במהפכה מתבקשת שרק תחזק את המערכת, תעשה סדר ותחזיר את האיזון בין הרשויות השונות. אני מבין שלפיד כבר מקשקש על כך שיחזור ויבטל הכל".

ח״כ אלי דלל מהליכוד הוסיף: "מחזק את שר המשפטים חברי ח״כ יריב לוין. ‏הרפורמה שהציג הערב תחזיר את האיזונים בין הרשויות ובעיקר תחזיר את אמון הציבור במערכת המשפט".

השר עמיחי שיקלי: "אהרן ברק, שכונה בידי קולגות שלו מעבר לים 'פיראט שיפוטי' חולל כאן הפיכה משטרית אנטי-דמוקרטית. כעת, עם המנדט שביקשנו וקיבלנו מהציבור, אנו משיבים את סמכות ההכרעה לידי העם".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "מערכת המשפט סובלת מחוסר אמון גדול במיוחד בציבור הישראלי, על רקע התערבות והטייה פוליטית פעם אחר פעם. התחייבנו לשינוי מהותי במערכת המשפט ולשם כך קיבלנו את אמון העם, כדי שנחזיר את האיזון בין הרשויות ולהחזיר את השלטון לעם. מברך את ידידי שר המשפטים יריב לוין שמקדם את הרפורמה שתפסיק את הפוליטיזציה של מערכת המשפט ותחזיר את האמון במערכת".

שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף: "העם שבחר באופן דמוקרטי, יקבל דמוקרטיה. זאת הסבירות האמיתית והעם אמר את דברו. תפקידים של היועצים לייעץ ונבחרי הציבור להחליט. באנו לתקן, הגיע זמן לרפורמה במערכת המשפט".

יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני: "אני מברך את שר המשפטים ח"כ יריב לוין על התכנית שהציג הערב. דרשנו זאת בהסכם הקואליציוני ודרשנו זאת כל השנים, לצערינו לא היה לכך רוב. בשנים האחרונות בית המשפט פסק נגד ציבורים רבים בכלל, ונגד הציבור החרדי בפרט, והצליח לקומם עליו את רוב חברי הכנסת. אני שמח שהיום יש רוב שסבור כמונו, לשינוי מערכת המשפט בישראל שעקרונותיה תואמים את דרישתנו, אך במהלך החקיקה נידרש לשינויים והשלמות בתuכנית".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳: "אנחנו עושים הערב restart למערכת המשפט. תכנית השר יריב לוין לתיקון מערכת המשפט עולה בקנה אחד עם תכנית "חוק וצדק" שהשקנו ערב הבחירות. קיבלנו מנדט מלא לחזק את האמון הציבורי במערכת המשפט ולחזק את מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. שר המשפטים, כולנו מגוייסים אחריך להוביל את המהלך ההיסטורי והחשוב הזה".

חה"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית הוסיף: "הנחיתי את צוות ועדת חוקה להיות מגוייסים לקידום הרפורמות לתיקון במערכת המשפט בחודשים הקרובים. בשם ה' נעשה ונצליח".

יו"ר וועדת העבודה והרווחה ח"כ הרב ישראל אייכלר: "מברך ומחזק את ידידי שר המשפטים יריב לוין על התיקונים החשובים במערכת המשפט ומאחל לו הצלחה גדולה. הצלחתו היא הצלחת עם ישראל כולו".