יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ, נאם הבוקר (חמישי) בפתח אירועי "יום הדמוקרטיה השנתי" של אוניברסיטת רייכמן. גנץ התייחס לתוכנית המשפטית של יריב לוין וקרא: "התוכנית של לוין תהפוך את ישראל לדמוקרטיה חלולה". בנוסף, גנץ קרא לנתניהו להקים צוות חוצה מפלגות ומחנות פוליטיים, שידון ברפורמה המשפטית ובחקיקת חוק יסוד חקיקה בהסכמה.

זה הזמן להצביע: מה דעתכם על תכנית לוין לשינויים במערכת המשפט?

בפתח דבריו, התייחס גנץ לתוכניתו של יריב לוין: ״אתמול פורסמה תוכניתו של שר המשפטים יריב לוין – שאם תעבור תשנה את המשטר בישראל. אם במדינת ישראל תהיה פסקת התגברות ברוב של 61, אם יועמ"שים יסורו למרותם של פוליטיקאים ולא למרותו של החוק, אם שופטים יבחרו על ידי רוב קואליציוני פוליטי ויהיו תלויים בו ואם סמכותו של בית המשפט העליון לפסול התנהלות בלתי סבירה באופן קיצוני תבוטל – 'המבצר אכן יפול'", אמר גנץ, והוסיף: "הקו האדום יחצה וישראל תהפוך לדמוקרטיה חלולה".

יריב לוין (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
יריב לוין (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

הוא ציין כי "בנאומו אמש אמר שר המשפטים כי זהו 'השלב הראשון ברפורמה'. כולנו מבינים היטב מהו השלב השני – כל הנושאים הנוגעים לראש הממשלה נתניהו, להשהייה או לביטול משפטו באמצעות החלפת היועמ"שית או חוק צרפתי. שלב אחר שלב בתוכנית סדורה. לאלו יש להוסיף את הכוונה לסרס את התקשורת, להשתלט על החינוך הממלכתי וכמובן להשתיק את הדרג הצבאי״, הוא אמר.

גנץ פנה לנתניהו ואמר: ״אנו בשעת חירום אמתית – ולכן אני קורא מכאן לראש הממשלה נתניהו לקבל החלטה: הידברות או עימות. אני מציע מכאן לנתניהו - להקים צוות חוצה מפלגות ומחנות פוליטיים, שידון בחקיקת חוק יסוד חקיקה ברוח מגילת העצמאות, שיביא לידי ביטוי את רחשי כל העם וכלל האזרחים בישראל ויגבש הסכמות בתוך חצי שנה בכל הנושאים שעל הפרק".

בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)

"נושא כל כך מהותי לעתידנו וקיומנו עשורים קדימה, ראוי שיבוא בהסכמה רחבה. זה יתן לגיטימציה לתיקונים, ויאפשר לבנות את המבצר על תשתית איתנה". הוא הוסיף: "חוק יסוד חקיקה למשל - הוא צורך השעה. חוק שיעגן את מעמד חוקי היסוד והשוני ביניהם לבין שאר החוקים באופן ברור. לצד זאת, ניתן להסכים על פסקת התגברות שתשמש גם היא רק למקרי קיצון שבהם יש קונצנזוס רחב בבית המחוקקים, ולא רוב אירעי של 61. גם את השיטה למינוי שופטים ניתן לבחון אך אסור בשום אופן לתת רוב לפוליטיקאים בנושא הקריטי הזה.

בסיום דבריו, אמר: "הכדור אצל נתניהו - לשבור את כללי המשחק – או לשמור על מדינת ישראל״.