הבוקר (חמישי) ינהל בג"ץ דיון בעניין אריה דרעי ומינויו כשר בממשלה החדשה, זאת על רקע התוכנית המשפטית עליה הכריז אמש שר המשפטים, יריב לוין. התוכנית כוללת בתוכה רפורמות שעשויות לשנות את פניה של מערכת המשפט בישראל, ופרסומה עורר סערה גדולה. יוסי מזרחי שוחח היום ברדיו צפון 104.5FM עם עו"ד ענת טהון-אשכנזי, מנהלת המרכז לערכים דמוקרטיים במכון הישראלי לדמוקרטיה, אשר הסבירה את השקפתה ביחס לסוגיה הסבוכה.

עו"ד ענת פתחה ואמרה: "מעדויות של שופטים ושל שופטים לשעבר, השאיפה היא להיות כמה שיותר מנותקים ולהתרכז באמת בהליכים המשפטיים. בגדול אני מניחה שהרצון והריכוז צריך להיות אל עבר הדיון המשפטי. עם זאת", הוסיפה, "כמובן שגם שופטים הם בני אדם. הם מבינים את האווירה שמסביב, ואי אפשר להתעלם מכך - גם מבחינת השופטים, וגם מבחינת הפוליטיקאים שעושים מסיבות עיתונאים יום לפני כן". היא חזרה והדגישה כי "גם שופטים הם בני אדם והם מבינים את הרחשים הציבוריים. כמובן שזה משהו שלא יכול להכנס בכלל אל בית המשפט".

בעניין השפעת הרפורמה על החלטת בית המשפט בעניינו של דרעי, ציינה: "יחד עם זאת שאי אפשר להתנתק מהאווירה הציבורית, אני לא חושבת שיש למסיבת עיתונאים כזו או אחרת השפעה על פסק הדין". למרות זאת, לדבריה, כל המהלכים שהוצעו במסיבת העיתונאים, מעבר להיבט של העיתוי, הם מדאיגים מאוד. "פה נשאלת השאלה כיצד הם ישפיעו לא רק על פסק הדין הזה, אלא כיצד ישפיעו באופן עתידי על היכולת של בית המשפט העליון לשמור על שלטון החוק, שזה בעצם הנושא שנידון היום לפתחו". 

חברי ש''ס בדיון בבג''ץ בעניינו של דרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
חברי ש''ס בדיון בבג''ץ בעניינו של דרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"לצערי, ההנחה היא שזה בהחלט יותר קרוב להוות ריסוק של המערכת המשפטית ושל יכולתה להגן על שלטון החוק", עוד אמרה על התוכנית המשפטית. "חשוב לומר שלא מדובר על הצעה אחת - על אף שכל אחת באופן עצמה מדאיגה, בין אם מדובר בפסקת ההתגברות ובין אם מדובר באופן בחירת השופטים".

לדבריה, "החשש לריסוק הוא צבר ההחלטות שמדבר על מגמה מאוד מדאיגה שלא נועדה לתקן תיקונים, אלא על מגמה כוללת של פוליטיזציה מאוד חריפה. זה לא האיזון העדין הקיים בין פוליטיקה ובין תפיסה מקצועית, אלא צבר של יוזמות שכולן נותנות כח לגורמים הפוליטיים. לכן אנחנו מגיעים למקומות של ריסוק, במקום לרפורמה שנועדה לשפר או לחזק את האמון".