עיתונאי מעריב ושדרן 103FM בן כספית ערך ריאיון עם ראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד שהתפרסם היום (שישי) ב"מעריב" וב"וואלה!", ובו בין היתר סיכם את כהונתו בתפקיד וסיפר על חששותיו מהרפורמות המשפטיות. בשיחה שקיים עם גדעון אוקו ב-103FM סיפר כספית על שיחתו עם מי שעד לא מזמן היה ראש ממשלת ישראל. 

"לא יכול להיגמר בטוב": לפיד מדבר על הכל ותוקף את ממשלת נתניהו | בן כספית

בפתח השיחה סיפר כספית כי הראיון שערך עם לפיד התקיים עוד לפני ששר המשפטים הנכנס יריב לוין הכריז על הרפורמה המשפטית. "הראיון הוקלט ביום ראשון. אף אחד עוד לא ידע את לוח הזמנים, שהולכים להניח את ראשו הכרות של הסוס במפתן בג"ץ ערב דיון דרעי. אני הופתעתי אפילו יותר ממך, ראש הממשלה מסיים תפקיד, והתנאי היחיד שלו היה עומק".

"כנראה הוא אהב את הסדרה שעשיתי עם איזנקוט", אמר כספית, והוסיף: "מצד אחד זה מוזר, לא הייתי מקבל החלטה כזו במקומו ומצד שני זה קצת מעודד. אנחנו בעידן של כותרות צעקניות, קצרות, צהובות, וקשב, בעיקר של הדור הצעיר, בקצב של טיקטוק, ופה בן אדם שהוא פוליטיקאי, שמחפש את ההמונים. אנחנו קיבלנו ראיון מעניין, איש יותר מפויס ממה שאתה מצפה ממי שזה הרגע הושלך מלשכת ראש הממשלה והפסיד בחירות גורליות כל כך".

כאשר נשאל ממה הופתע בשיחתו עם ראש הממשלה לשעבר, הודה: "קודם כל הראייה שלו את ההפסד. היא הרבה פחות פטאליסטית ודרמטית, אולי בגלל שזה באמת היה לפני שנודע לנו שההפיכה המשפטית כבר כאן, הוא מדבר על עקרון המטוטלת, הוא אומר 'בכל העולם כשיש טרור ותופעות כפי שהיו כאן אצלנו יש תנועה מטוטלת, וכמו שאנחנו הקמנו ממשלה עם מפלגה ערבית וקראו לנו שמאל'. הוא אופטימי מדי לטעמי אבל אני לא באמת בטוח שאני צודק שב־2024 יהיו בחירות והוא יחזור כראש המפלגה הגדולה ביותר".

"אתה רואה את זה קורה?", תהה אוקו, וכספית השיב: "בתי הקברות שלנו הפרשנים מלאים באלו שראו דברים קורים, שלא קרו ולא ראו דברים שקרו. אנחנו נמצאים במקום כאותי ומטורף, הכול תלוי בביצועים. אם הכלכלה תחזיק, והביטחון יחזיק, אז הממשלה הזו יציבה. חוץ משעוד לא דיברנו על מחאה. מיליון איש ברחובות לשיטתו של איזנקוט גם יכולים לערער את השלטון. נתניהו הרגיש שהוא מאבד את השלטון ב־2011, בהפגנה הכי גדולה היו חצי מיליון איש. הוא שחרר אלף ומשהו רוצחים בניגוד לאידיאולוגיה שהוא חינך את כל העולם".

לאור אמירותיו ציין אוקו כי נכון לשעה זו אנשים נשארים בבתיהם ולא יוצאים לרחובות. כספית טען מנגד כי "בתופעות כאלה של היסטוריות חברתיות אין טעם לעמוד עם סטופר. האנרגיה מצטברת בצורה מפתיעה בטיימינג מפתיע. כמו שפתאום התיישבה לה מישהו ברוטשילד באוהל ופתאום הצטרפו אליה מאות אלפים, הציבור עוד לא השתכנע שצריך. זה מדע מאוד שלא מדויק אבל אתה רואה בכל הסקרים שבנושא דרעי והמהפכה המשפטית, חמישים ומשהו אחוזים אומרים לא".

"תחבר לזה את העניין החרדי, הביטחוני, ותקבל פוטנציאל, שקיים לדעתי בצורה שלא קיים אף פעם. האם הוא ימומש? אני לא נביא. יש קטע שאני שואל אותי סתם מדמיוני הקודח, אני מסביר לו איך ביבי והצד שלו התאבדו על הבחירות, ואמרתי לו 'אני מדמיין את נתניהו לוקח את שרה לסופ"ש בפריז באמצע מהומה', ואז ביום חמישי הוא קם בלי שידעתי ונסע לפריז", הדגיש.

באשר לנסיעתו של לפיד לסופ"ש זוגי בפריז, זאת על רקע דיון בג"ץ בנושא אריה דרעי ורגע לאחר שהשר לוין הודעה על המהפכה המשפטית, הבהיר: "אם הייתי היועץ תקשורת או האסטרטגיה שלו הייתי אומר לו שלא צריך לעשות את זה, מצד שני זה יאיר לפיד. הטיקט שלו זה אדם נורמלי, רגיל, ישראלי, שום דבר לא יעלה ולא יוריד אם אני אהיה בארץ בוויקנד הזה. מה גם, בדיעבד אני יודע שהוא תכנן את זה הרבה זמן, לאחרי שהממשלה תוקם, אחרי שהיא תושבע, ואז סגר וויקנד שנראה מתאים בין לבין וטראח זה נפל לו על בג"ץ. אני זוכר שהוא היה צריך לצאת לסוף שבוע בצפון באותו סוף שבוע של המבצע הצבאי בעזה, הוא ביטל את זה".

הראיון המלא של בן כספית עם ראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד יעלה כפודקאסט בדיגיטל של 103fm, זאת בנוסף לפרסום ב"מעריב" וב-"וואלה!".

סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו, 103FM