כזכור, אתמול החל בג"ץ בדיון בעניין מינויו של אריה דרעי לתפקיד שר בממשלה. ערב הדיון, הציג שר המשפטים יריב לוין את תוכניתו המשפטית - הרפורמה אותה הוא מתכנן לבצע במערכת המשפט. השופט בדימוס דוד חשין, אשר שימש בעבר כנשיא בית המשפט המחוזי וכיהן כשופט בפועל בבית המשפט העליון, שוחח היום (שישי) על הנושא עם גדעון אוקו ב-103FM.

"מהניסיון שלי כשופט, למדתי שלא לגבש דעה ולא להתחיל לגבש דעה לפני שבאמת הסתיים הדיון ועברת על החומר", פתח השופט בדימוס בהתייחסות לעניין דרעי. "היו הערות שונות מצד השופטים, יותר חמורות, פחות חמורות, אבל אני לא יכול לנחש וגם לא רוצה לנחש מה יקרה".

עוד התייחס חשין למידת החדירה של השיח הציבורי והתקשורתי אל אולם בית המשפט: "האווירה חודרת והשיח נכנס לבית המשפט, במיוחד מפני שכבר כמעט אין עילה של סוביודיצה אצלנו במשפט. יש תקשורת, ולכולנו יש רדיו, טלוויזיה, אינטרנט - זה נכנס. אי אפשר שלא ייכנס ואפילו לדעתי לגיטימי שנכנס". לצד זאת, הדגיש: "אסור שההכרעה תהיה לפי קול העם. ההכרעה צריכה להיות לפי מבחנים שיפוטיים, העובדות, הטיעונים, הסיכומים, ושיקול הדעת שניתן לשופט. אבל ברור שלקול העם יש גם רלוונטיות, הוא נכנס ואי אפשר להתכחש לזה".

באשר להשפעת נאומו של לוין על הדיון בעניין דרעי, טען: "זה כבר יכול להיות עניין סובייקטיבי של כל אחד מהשופטים. אין ספק שלמסיבת העיתונאים הזו ערב הדיון היה מי שנתן ביטוי קיצוני, כמו הנחת אקדח למול הרקה של השופטים". לדבריו, "יכולה להיות תוצאה לכאן ולכאן, אני לא יודע איך השופטים יושפעו, אבל אני חושב ששום דבר לא היה קורה אם זה (הנאום של לוין) היה מתעכב עוד יום".

"משמחליט שר המשפטים לצאת עם ההכרזה הזו לגבי הרפורמה המתוכננת במערכת המשפט, אז זה קיים, עומד בפני השופטים. זה לא סוד", המשיך. "כבר שנים מדברים בשם עקרון המשילות - המחוקק הוא זה שנבחר, השופטים הם ממונים וכדומה, למרות שהמינוי שלהם הוא טוטאלי דמוקרטי".

בעניין עיתוי הצגת התוכנית המשפטית, השופט בדימוס הודה: "אני לא רוצה לייחס לשר איום מפורש, אבל אני בשום פנים ואופן לא הייתי מקיים מסיבת עיתונאים כזו. מוטב היה לה להידחות לאחר הדיון. אבל משהשר כבר מסר את התוכנית שלו, אני רק יכול לומר 'אני לא הייתי נוהג כך'".

יריב לוין (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
יריב לוין (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

כאשר אוקו העלה את התהייה האם לוין אולי רצה בכך שדרעי ייפסל, השיב חשין: "תסלח לי מר אוקו, אתה מאוד יעיל בשאלות ובשידור, ואני רואה אותך כמובן. בניסיון הרב שלי כשופט נמנעתי ואני נמנע גם היום מלשער השערות. אני לא יודע מה עבר לו בראש ולמה הוא בחר דווקא עכשיו לנאום. האפשרות לכיוון שהצגת אפשרית כמו גם לכיוון האחר". הוא הוסיף: "אחד השופטים גם אמר שזו הייתה הכרזת פוגרום על מערכת המשפט. אני לא מתייחס לעניין עצמו - אין ספק שהתוכנית הזו היא הפיכה, הפיכה שלטונית. מכניסה שינויים בעניינים שהיו חלק מהדין, מהמורשת".

לסיום, הביע חשין את עמדתו בנוגע לשינויים הצפויים כחלק מהרפורמה של שר המשפטים: "אני לא רואה לנכון לפסול את כולם. אני חושב שיש על מה לדבר ואת מה לשקול. אני חושב שגם בתי המשפט וגם בית המשפט העליון לא מושלמים. אבל השאלה היא גם איך לשנות, כי האדם הוא הסגנון והסגנון הוא האדם".

"אין לי טענות נגד הסגנון המילולי של שר המשפטים", סיכם. "אבל יש לי טענות נגד הסגנון של התוכנית במובן המהותי. הוא מכניס כל כך הרבה שינויים בהינף אחד ואומר 'את כל זה אנחנו, הרוב בכנסת, הולכים לשנות, ואנחנו נלך לפי התוכנית'".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm