משרד החוץ הפלסטיני פרסם היום (ראשון) כי ישראל שללה משר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מלכי, את היתר ה-VIP במעבר אלנבי, לאחר שחזר מביקור בחו"ל. זאת, לאחר שהקבינט המדיני-ביטחוני אישר ביום שישי האחרון שורה של סנקציות נגד הרשות, בעקבות הפנייה לבית הדין הבינלאומי בהאג.

בהצהרה של משרד החוץ הפלסטיני נכתב כי "רשויות הכיבוש יישמו את ההחלטות בשטח והחליטו למשוך את כרטיס ה-VIP מהשר, במהלך חזרתו למולדת, מירדן, מבלי לתת כל התחשבות במעמדו המשפטי". היועץ המדיני של שר החוץ, אחמד אלדיק, אמר כי "יישום הצעד השרירותי הזה הוא הפרה בוטה של החוק הבינלאומי, ההסכמים וההבנות שנחתמו בין הצד הישראלי והפלסטיני".

בית הדין בהאג (צילום: רויטרס)
בית הדין בהאג (צילום: רויטרס)

עוד נמסר כי "הצעדים המכוונים להנהגה הפלסטינית, לרשות הלאומית הפלסטינית ולציבור הרחב לא ירתיעו אותנו מלהוביל את התנועה הפוליטית, הדיפלומטית והמשפטית הבינלאומית בכל הפורומים". הצד הפלסטיני גם הדגיש כי "יישלח מכתב לשרי החוץ של כל מדינות העולם שיודיעו על הצד הישראלי ויבקש מהם לנקוט עמדה לגבי כך. נלמד ברמת המומחים המשפטיים את הצעד הבא שנוכל לעשות בנוסף לצעדים הפוליטיים".

כאמור, הקבינט המדיני-ביטחוני אישר ביום שישי האחרון מספר צעדים אשר יינקטו מול הרשות הפלסטינית, בעקבות פנייתה לבית הדין הבין-לאומי בהאג. זאת, לאחר שהקבינט התכנס אמש במטרה להגיב להחלטה של הפלסטינים "לנהל מלחמה מדינית ומשפטית נגד מדינת ישראל. הממשלה הנוכחית לא תקבל את המלחמה של הרשות הפלסטינית בחיבוק ידיים ותגיב ככל שיידרש".

בנימין נתניהו וחברי הממשלה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו וחברי הממשלה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בתוך כך, הקבינט אישר העברה של כ-139 מיליון שקלים מתוך כספי הרשות הפלסטינית לנפגעי הטרור לצורך קיום פסק הדין בתיק "ליטבק", שמפצה משפחות של קורבנות טרור שנרצחו מפיגועי טרור פלסטיני. בנוסף, הקבינט גם אישר החלה מיידית של קיזוז תשלומי הרשות למחבלים ובני משפחותיהם לשנת 2022 בהתאם לדו"ח מערכת הביטחון.

כמו כן, הוחלט על הקפאה של תוכניות בנייה של הפלסטינים בשטחי C בעקבות ניסיונות השתלטות לא חוקיים של הרש"פ, בניגוד להסכמים הבינלאומיים. בנוסף, הוחלט על שלילת הטבות לאח"מים שמובילים את המאבק המשפטי-מדיני נגד ישראל וכן, ינקטו פעולות מול ארגונים ביו"ש שמקדמים פעילות טרור או כל פעילות עוינת, לרבות פעילות מדינית-משפטית נגד ישראל בכסות של פעילות הומניטרית.