לקראת הכרעת 11 שופטי בית המשפט העליון בעתירות נגד מינויו של אריה דרעי לשר, מתקיימות בסביבת יו"ר ש"ס התייעצויות משפטיות רבות. זאת במטרה להתכונן לכל תרחיש, ובמיוחד לאפשרות שבג"ץ יורה לראש הממשלה בנימין נתניהו לפטר את דרעי. אלא שבאחרונה התברר ש"ברירת המחדל" שעליה דיברו בסביבת דרעי למקרה שבג"ץ יורה לנתניהו לפטרו – מינויו לראש ממשלה חליפי – אינה פשוטה כלל ועיקר. שכן, היא דורשת את התפטרות הממשלה.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בפני השופטים כמה אפשרויות. החל מאישור כהונת דרעי, דרך פסילת תיקון חוק יסוד הממשלה או הקביעה כי החוק לא יחול על דרעי רטרואקטיבית (בשני המקרים האלה יצטרך דרעי לעשות את מה שהעדיף שלא לעשות עד כה – לפנות ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית על מנת לקבל את חוות דעתו, אם יש להטיל עליו קלון) ועד הקביעה כי ישנו חוסר סבירות קיצוני במינוי של דרעי לשר הפנים והבריאות, ולכן על נתניהו לפטרו.

מה שמטריד את דרעי ואת הגורמים בסביבתו הקרובה זו האפשרות שבג"ץ יורה לראש הממשלה לפטרו עד הסדרת הסוגיה - אם באמצעות פניה ליו"ר ועדת הבחירות ואם דרך החקיקה שתסלול את דרכו של דרעי לתפקיד שר בממשלה. ההערכה הגורפת בסביבת דרעי היא כי האפשרות היחידה במקרה של הוראת בג"ץ לפטרו, גם אם מדובר בתקופה קצרה יחסית, היא מינויו לתפקיד ראש הממשלה החליפי, שיכהן גם כחבר הקבינט המדיני־ביטחוני.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

בסביבת דרעי סברו כי במקרה זה ההליך יהיה קל ואוטומטי, שכן, האפשרות למנות ראש הממשלה חליפי עומדת לרשות ראש הממשלה מתוקף התיקון שנעשה בחוק יסוד הממשלה ב־2020, לצורך הקמת ממשלת החילופים של נתניהו ובני גנץ. גם הממשלה הקודמת, ממשלת השינוי של יאיר לפיד ונפתלי בנט, הוקמה במודל ממשלת החילופים.

אלא שמהבדיקות המשפטיות שנעשו לבקשת דרעי עלה כי החוק לא מאפשר לנתניהו למנות את יו"ר ש"ס לראש ממשלה חליפי במסגרת הממשלה המכהנת. זאת מכיוון שנתניהו הודיע לנשיא המדינה יצחק הרצוג כי עלה בידו להקים ממשלה, כאשר הוא היחיד שיעמוד בראשה. כך, ממשלת ישראל ה־37 הוקמה והושבעה במודל ה"רגיל". אם וכאשר תתקבל ההחלטה למנות את דרעי לראש הממשלה החליפי יצטרך נתניהו להתפטר מתפקידו, לפזר את ממשלתו המכהנת ולעבור שוב את הליך הקמת הממשלה, הפעם – במסלול של ממשלת החילופים.

לפי החוק, התפטרותו של ראש ממשלה נכנסת לתוקף תוך 48 שעות מעת הודעתו. אחרי שיתפטר יצטרך נתניהו להודיע לנשיא המדינה כי עלה בידו להקים ממשלה, והפעם לציין שתהיה זאת ממשלת חילופים, כאשר דרעי יכהן כראש הממשלה החליפי וכחבר הקבינט המדיני־ביטחוני.
להערכת המשפטנים שאיתם מתייעץ השר דרעי, מהלך זה עלול לגרור ביקורת ציבורית ואף עתירה נוספת לבג"ץ. אולם, זו הדרך היחידה למנותו לרה"מ חליפי במקרה של פסילתו כשר על־ידי בג"ץ.