יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, תקף אתמול את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר בפתח ישיבת סיעתו כי "אנשי הימין ליברלי הם הראשונים שצריכים לצאת ולמחות. תצאו להיאבק למען מה שאתם מאמינים בו, נגד פירוק הדמוקרטיה והמהלך הדורסני וחסר המעצורים. זה הזמן לצאת בהמונים ולהפגין, הגיע העת להרעיד את המדינה, ננהג לפני החוק, אבל נמקד את המחאה".

"גנץ השתגעת?": צעירי הליכוד והציונות הדתית נגד שר הביטחון לשעבר

ח"כ מתן כהנא שוחח הבוקר (שלישי) עם ענת דוידוב וגדעון אוקו ב-103FM והתייחס לדברי ראש מפלגתו: "מה שאנחנו רואים פה עכשיו זה בפירוש ניסיון לעשות שינוי משטרי. יש פה מצב לא תקין בעיניי, עודף כוח בולט לבית המשפט העליון ואת הדבר הזה צריך לתקן. אבל מה שיריב לוין כבוד שר המשפטים מתכוון להוביל פה זה בפירוש מהפכה שלטונית, לקחת את כל הכוח הזה ולהעביר את זה לצד השני, לכנסת והממשלה".

הדבר הזה לא חכם ולא נכון, יש פה הזדמנות טובה לעשות איזונים בין מערכות השלטון. אני חושב שהתמיכה הציבורית התרחבה היא באמת לתקן את המערכת, העיוותים, לעשות איזונים ובלמים יותר מוצלחים, אבל לקחת את מה שהוא מתכנן לעשות, ולאפשר לרוב קואליציוני גם לבחור את כל השופטים, גם לעשות פסקת התגברות של רוב אוטומטי של הקואליציה וגם לבטל את עילת הסבירות, כל הדברים האלה יחד זה מהפכה שלטונית - להעביר את כל הכוח באופן גורף לצד הפוליטיקאים", הוסיף.

עוד אמר כי "הדבר הזה לא מוצלח. מה שיקרה בסוף זה בדיוק מה שקורה עכשיו עם רפורמת הכשרות שלי. מגיע הצד השני ושפוט מבטל את הכול וחבל. זה גם מה שיקרה עכשיו לרפורמה של שר המשפטים, יש שם דברים חשובים. כל אחד מהנושאים האלה זה נושאים שאני חושב שצריך לטפל בהם, אבל אם זה יטופל כמו שלוין עושה אחר כך השלטון יתחלף ויבטלו את הכול".

"אני נזהר מהביטויים של מלחמת אזרחים, חס ושלום. אנחנו הראשונים שקוראים להימנע מהדברים האלה. 10 דקות אחרי שנתניהו הושבע כראש ממשלה, אני כבר תליתי את התמונה שלו בלשכה שלי בכנסת כי ראש ממשלה יש רק אחד, אנחנו צריכים לכבד את החלטת הבוחר ואוי ואבוי לנו אם נגרר לסיטואציה של מלחמת אזרחים", אמר כהנא ואמר כי "אני לא נותן ציונים להתבטאויות של אף אחד, אסור לנו בכלל להתקרב למקומות האלה. טוב יעשה נתניהו אם יבין שהוא ניצח בבחירות, יש לו 64 מנדטים, בהקשר של מספרים העם חצוי, זה לא שיש פה 64 56, ההפרש בקולות יותר נמוך מזה. לכן אם אנחנו רוצים תיקון אמיתי של מערכת המשפט צריך לעשות אותו בהסכמות רחבות ולא ניצול מקרי של תוצאת בחירות אחת או אחרת. 

יריב לוין על השינויים שהוא מתכנן בוועדה למינוי שופטים (צילום: ערוץ הכנסת)

בהמשך, הבהיר ח"כ כהנא כי תומך בזה שכל אחד מהנושאים שלוין נגע בהם יטופל, אולם לדעתו "שפסקת התגברות של 61 זה התגברות אוטומטית של כל קואליציה מכהנת וזה דבר לא טוב. אני חושב שאפשר לבדוק את השיטה לבחירת שופטים, למרות שבעיניי היום היא מאוזנת כי היא מחייבת את כל הצדדים להגיע לפשרות והסכמות, והמצב הזה שבו כל רוב קואליציוני ממנה איזה שופטים שהוא רוצה, אז היום לוין ימנה איזה שופטים שהוא רוצה וזה דבר רע, אנחנו לא יכולים כל הזמן ללכת לקיצוניות. אני חושב שצריכים לעשות דבר שהוא מאוזן ואני חושב שהשיטה הנוכחית מאלצת את כל הצדדים להגיע לפשרות. נבחרים שופטים טובים, שלא קיצוניים לאף אחד מהצדדים, וזה הדבר הנכון שיש למערכת - שיש בה איזונים ובלמים".

בהמשך, התייחס לדיווחים ולפיהם ישנם מגעים בין גנץ לנתניהו ואמר כי "הדבר המהותי שהשתנה שהיד המושטת של בני גנץ נשארה תלויה באוויר וההצעה שלו לעשות את הרפורמות החשובות בהסכמות רחבות, אז זה לא נענה, והם כנראה ממשיכים ללכת בדרך הכוחנית ולנצל את הרוב שיש להם. אנחנו מעדיפים לעשות את הדברים האלה בהסכמות, אני מהראשונים שחושב שצריכים לתקן את האיזונים הקיימים כיום בין מערכת המשפט לשתי הרשויות האחרות".

"לא כמו לוין במשך 20 שנה, לדעתי מהיום הראשון שנכנסתי לפוליטיקה. גם חבל, יש פה הזדמנות, אנרגיות לשינוי והשינוי הזה יהיה מאוד קיצוני וכשהוא יהיה קיצוני וכוחני. אני מההתחלה אמרתי וכתבתי על זה בכל הזדמנות, אני לא אצביע באופן אוטומטי נגד הדברים האלה. אם תהיה פסקת התגברות מאוזנת וגם בית המשפט העליון מאפשרים לו בצורה מאוזנת להתערב בחקיקה, ולא באיזה רוב בלתי אפשרי, אז כן. גם למשל על יועמ"שים, זה גם משהו שצריך לפתוח אותו. אני מהראשונים שחושב שיועמ"ש צריך להיות יחד עם השר שלו", הוסיף.

עוד אמר ח"כ כהנא על לדבריו של השר בן גביר שקרא לעצור מפגינים שמבצעים חסימה של כבישים. "זה בסדר לאכוף את החוק. להתחיל לאיים זה נשמע קצת כמו לנסות להלך אימים. מתוכננת הפגנה למוצאי שבת, משוכנע שתהיה הפגנה ששומרת חוק. מי שמפר את הסדר הציבורי המשטרה צריכה לפעול על פי החוק כדי למנוע את זה. מי שמפר חוק צריכים לטפל בו, אין כאן דבר להפר חוק, אסור להפר חוק. אני סומך על משטרת ישראל".

"זה גם היתרון שלפחות עד היום המשטרה לא הייתה צבועה בצבעים פוליטיים. אני חושב שהחוק הזה שעבר בכנסת, שעלול לצבוע את המשטרה, ההחלטות, בצבעים פוליטיים, זה לא מוצלח. עלול לתת לאזרחים תחושה שיש אכיפה סלקטיבית כלפי צד כזה או אחר, וזה דבר רע. סומך על המשטרה לחלוטין שיקבלו את ההחלטות שלהם בצורה נקייה משיקולים פוליטיים וישמרו על החוק. ככל שזה תלוי בנו זה יהיה הפגנות שבהן נשמר החוק על מלא מלא מה שנקרא, טען.

בסיום התייחס לאישור תקנות שעת החירום ביהודה ושומרון בחמש שנים בקריאה ראשונה ואמר כי "זה בדיוק מראה את ההתנהגות הממלכתית שלנו בניגוד לאופן שבו האופוזיציה הקודמת התנהגה. אנחנו היינו המפלגה היחידה שהיינו עקביים באופן שבו התכוונו להצביע פעם שעברה, והצבענו גם הפעם. התקנות האלה חשובות, מאפשרות למתיישבים ביו"ש לנהל את חייהם בצורה נורמלית ותחת החוק הישראלי. הן תקנות מאוד חשובות שבאופן היסטורי תמיד כל המפלגות הציוניות הצביעו בעדן. לצערי גם הליכוד וגם המפלגה של סמוטריץ' הצביעו נגד האינטרס של אזרחי מדינת ישראל, גם אחרי שכבר הממשלה נפלה אמרנו להם 'בואו נחוקק את החוק עכשיו', הם התעקשו להילחם על הגב של מתיישבי יו"ש, אנחנו לא כאלה. אנחנו נפעל באופן ממלכתי". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103FM