באבו דאבי הסתיים היום (שלישי) המפגש השלישי של ועדת ההיגוי של ״פורום הנגב״ והמפגש הראשון של כל שש קבוצות העבודה של הפורום. במפגש השתתפו למעלה מ-150 בכירים ומומחים משש המדינות החברות בפורום הנגב: איחוד האמירויות הערביות, בחריין, מצרים, מרוקו, ארה״ב וישראל. 

בראש המשלחת הישראלית עמד מנכ״ל משרד החוץ, אלון אושפיז, אשר כללה נציגים בכירים ממשרדי החוץ, החקלאות, הבריאות, הביטחון, התיירות, הכלכלה, החינוך, האנרגיה, רשות המים והמל״ל. 

במהלך המפגש בן היומיים דנו חברי קבוצות העבודה בפרויקטים ורעיונות לשיתוף פעולה בין המדינית החברות בנושאים: אנרגיה, ביטחון אזורי, תיירות, ביטחון מזון ומים, חינוך וסובלנות ובריאות. 

הרעיונות שהוצגו לוועדת ההיגוי על ידי קבוצות העבודה יועברו לבחינה על ידי המשרדים הרלוונטיים בשש ערי הבירה של המדינות החברות. קבוצות העבודה צפויות להיפגש שוב בזמן הקרוב, על מנת לקדם את הפרויקטים עליהם התקבלה הסכמה ולגבש תוכנית עבודה משותפת. 

גורם מדיני אמר כי "זה מפגש היסטורי שעבר באווירה מאוד טובה. כל הצדדים באו לעבוד במטרה לסיים את המפגש בתוצאות ממשיות. כל קבוצת עבודה הציגה כמה פרויקטים שיעברו לאישור הממשלות כדי לפתח אותם לקראת מפגש השרים. בשורה התחתונה התוצר הוא טוב מאוד. זאת התחלה של תהליך אבל גם בסיס לעבודה לקראת פסגת השרים של הפורום. המפגש צפוי להתקיים במרוקו במרץ, אך התאריך טרם נקבע סופית".

עוד אמר הגורם, כי "העובדה ששש מדינות מתכנסות תחת הכותרת 'פורום הנגב' וכולם אימצו את המונח העברי שלו זה דבר חשוב מאוד. יש פה בנייה מדורגת של פורום אזורי משמעותי בין מדינות שמבינות שאתגרי האזור מחייבים להתעלות מעל ויכוחים ולשתף פעולה לטובת הכלל.

אי אפשר להפריד לחלוטין בין אירועים כמו הפורום לבין הסוגיות הפוליטיות, אך אנו חושבים ש'פורום הנגב' לא צריך להיות זירה של ויכוח פוליטי סביב הסכסוך הישראלי-פלסטיני. היו ניסיונות בשוליים להכניס התייחסות לנושא הפלסטיני, אך המשלחת הישראלית לא אפשרה להתייחסות הזאת להיות חלק מהדיון.

שר החוץ אלי כהן אמר: ״אני מברך על התוצרים החשובים של מפגש ועדת ההיגוי וקבוצות העבודה של פורום הנגב באבו דאבי, לקראת מפגש שרי החוץ המתוכנן למרוקו בחודש מרץ הקרוב. אני מצפה לראות את הפירות של המפגש הזה כבר בחודשים הקרובים באים לידי ביטוי בפרויקטים משותפים למדינות החברות״ .

מנכ״ל משרד החוץ, אלון אושפיז: ״אני מודה לאיחוד האמירויות הערביות על אירוח המפגש של ועדת ההיגוי וקבוצות העבודה של ׳פורום הנגב׳. מפגש חשוב זה הוא צעד נוסף למימוש שיתוף הפעולה האזורי בין החברות, שיאפשר לנו להתמודד בצורה טובה יותר עם האתגרים המשותפים העומדים בפנינו ולשפר את איכות חייהם של אזרחי ישראל והשותפות שלנו במזרח התיכון ובארה״ב״.