חבר הכנסת לשעבר יאיר גולן תקף בחריפות את הממשלה החדשה וקרא ל"מרי אזרחי רחב היקף". דבריו במהרה עוררו סערה וחברי כנסת רבים הגיבו לטענותיו. גולן שוחח היום (רביעי) עם ענת דוידוב וגדעון אוקו ברדיו 103FM על הסערה שהתעוררה, ועל טענות הנגד, שקראו לעצור אותו.

"עסקים יושבתו, דרכים ייחסמו": ח"כ לשעבר יאיר גולן קרא למרי אזרחי "רחב היקף"
ח"כ מעוצמה יהודית: "צריך להוציא צו מעצר לגנץ, לפיד, יעלון ויאיר גולן"

"תראו, אני חושב שאנחנו לא מבינים איפה אנחנו נמצאים", טען חבר הכנסת לשעבר. "אנחנו נמצאים בידיו של משטר אפל שהופך את המושחת לישר, שטוען שהרפורמה המשפטית היא בעצם לגיטימית, לטענתי - הרס מערכת המשפט. אנחנו עומדים ערב ביטול הדמוקרטיה במדינת ישראל, צריך להבין את חומרת השעה ואת גודלה. המשמעות שלה זה הוא שהריבון של הדמוקרטיה, כל עוד הוא דמוקרטיה, זה העם, הממשלה אמורה לייצג את העם. ברגע שהממשלה לוקחת את הריבונות מן העם ועושה בשלטון ככל העולה על רוחה, היא מקנה בעצם לרשות המבצעת כוח שלא ניתן יותר לרסן אותו, כי זו המשמעות של הרפורמה המשפטית". 

"אני מזכיר לכם שמיטב המשטרים הפאשיסטיים האפלים עלו לשלטון בצורה דמוקרטית", הדגיש גולן. "אם אנחנו לא מסוגלים ללמוד מההיסטוריה, חבל מאוד, זה חמור מאוד". 

כאשר גולן נשאל מה הייתה כוונתו שכשקרא למרי אזרחי, הוא השיב: "מרטין לותר קינג לימד את כולנו איך עושים מרי אזרחי בלתי אלים, גנדי לימד אותנו איך עושים מרי אזרחי בלתי אלים. הפגנות ושביתות, אלה שתי הטכניקות הבסיסיות של מרי אזרחי בלתי אלים. כולם צריכים לשבות, אם מחר בבוקר אבי חימי מצליח להשבית את כל עורכי הדין בארץ, זה יוצא מן הכלל, אם מחרתיים בבוקר ועד פועלי נמל חיפה יחליטו לשבות, זה מה שצריך להיות". 

הוא הוסיף: "אנחנו, בניגוד לממשלה הזוועתית הזאת, האלימה, השקרנית והמסיתה הזאת, אנחנו עושים דבר פשוט, התנדבותית, מי שרוצה מצטרף, מי שלא רוצה לא מצטרף. אנחנו נלחמים בכלים הדמוקרטים, אני מזכיר ששביתות והפגנות הם כלים דמוקרטים חוקיים לחלוטין. בכלים דמוקרטים המקובלים בכל מדינה דמוקרטית, זכותו של העם להילחם על הריבונות שלו כעם שנמצא תחת שלטון דמוקרטי ורואה את האיום על הדמוקרטיה, זו חובתנו לעשות את זה". 

הוא התייחס לתגובת בן גביר על דבריו, שאמר: "דקה של מחשבה אחרת, מה היה קורה אם זה היה הפוך?", אמר גולן: "אספר לכם סיפור מעניין. אני, את אדון שר לביטחון לאומי, מה שהוא קורא לעצמו, פגשתי בהתנתקות, פגשתי אותו על גבעות עמונה, שם היה מרי אזרחי אלים ביותר. החברה האלה מהימין הקיצוני תקפו את שוטרי משטרת ישראל ואת חיילי צה"ל באבנים במוטות ברזל, בשרשראות, על מה אתם מדברים? היום ממשלת ישראל נשלטת על ידי אנשים אלימים שלא היססו להפעיל אלימות, השר לביטחון לאומי עם שמונה הרשעות, כולל תמיכה בארגון טרור, הפרעה לעובד ציבור, תקיפת שוטר, כל הדברים האלה הם הרשעות של איתמר בן גביר עצמו". 

ח"כ יאיר גולן על בנימין נתניהו (צילום:דוברות עיריית כפר יונה)

בנוסף, התייחס גולן לדבריו של ח"כ צביקה פוגל: "זה אדם שפעם היה תת אלוף בצה"ל, אבל מאז איני יודע מה קרה לו. הוא מעריץ היום אדם אחד שבסלון ביתו הייתה תמונה של רוצח המונים, ברוך גולדשטיין. שר לביטחון לאומי שמדי שנה בשנה היה עולה לקברו, מעריץ את מאיר כהנא שהוא גזען יהודי מהזן הנחות והאלים ביותר. אתם מבינים מה קורה כאן? אתם מבינים שאנחנו עומדים בפני הפיכה משפטית שבסיומה במדינת ישראל לא תהיה יותר דמוקרטיה? אתם מבינים מה שהמשמעות של פסקת התגברות מורחבת? של בחירת יועצים משפטיים כמשרות אמון ושאר הפריטים ברפורמה שמתכנן לנו נתניהו?"

הוא הוסיף: "הדמוקרטיה הישראלית בסכנה חמורה. זה קורה כי ראש הממשלה מרוכז בדבר אחד, בלחלץ עצמו מאימת הדין, הוא יודע שהוא שלח את ראש הממשלה שקדם לו, אהוד אולמרט, לכלא, הוא יצר את התנאים לכך והוא מפחד פחד מוות לחוות את אותה חוויה והוא נחוש לרסק את המשטר הדמוקרטי בישראל, לבטל את הרשות השופטת עד ביטול משפטו". 

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103fm