המהפכה המשפטית: ועדת החוקה של הכנסת תחל ביום שני הקרוב את דיוניה במסגרת הרפורמה במערכת המשפט, כאשר הצעת החוק הראשונה שתעלה לדיון, היא תיקון חוק יסוד הממשלה (חוק היועמ"שים). נוסח החוק הופץ הלילה לחברי הוועדה. על פי הצעת החוק, עמדת היועמ"שים לא תהיה מחייבת. 

המהפכה המשפטית: נחשפו עיקרי הצעות החוק של רפורמת לוין
מי צריך למנות את השופטים? זה מה שחשבו גולשי מעריב אונליין

הדבר מגיע לאחר שאתמול ביקשו חברי האופוזיציה לקיים דיון על נוסח החוק, ולא רק דיון תיאורטי. הצעת החוק היא מטעמו של יו״ר הווועדה חבר הכנסת שמחה רוטמן (הציונות הדתית), ולפיה "יש צורך במילוי החסר והשתיקה של החוק בסוגיה באשר למעמדה של חוות-דעת היועמ"ש ומונופול הייצוג".

לפי דבר ההסבר של ההצעה, "יש צורך בפתרון הבעיות שמצב הדין הקיים יוצר עבור העקרונות הייצוגיים וההליכיים של שיטת המשטר הדמוקרטית, ובראשם העיקרון שלפיו על נבחרי הציבור לקבל את יומם בבית המשפט. בכלל זאת, יש לשקול את חסרונותיו של המצב הקיים כנגד יתרונותיו, ולנסח פתרון שייתן מענה מיטבי לשיקולים השונים".

מתוך התזכיר שהופץ לחברי ועדת החוקה  (צילום: צילום מסך)
מתוך התזכיר שהופץ לחברי ועדת החוקה (צילום: צילום מסך)

יו"ר הוועדה ושר המשפטים יריב לוין מובילים את קידום הרפורמה המשפטית, אך יחד עם זאת יש לציין כי גישתם אינה זהה בכלל הנושאים. בתזכיר שהופץ הלילה, בקש רוטמן להציג לחברי הוועדה את היתרונות והחסרונות של המצב הנוכחי.

על פי רוטמן, גישה זו פוגעת בזכות להליך הוגן "במובנה הבסיסי ביותר". הוא האשים כי בעוד ש"אחרון העבריינים" זוכה לייצוג משפטי הוגן, היועמ"שית מייצגת את נבחרי הציבור ב"שפה רפה ולפעמים חתרנית". כמו כן, טען רוטמן כי המצב הנוכחי פוגע בבהליך הדמוקרטי, משום שלטענתו "י רצון הציבור לממש את מטרותיו באמצעות נבחרי הציבור, מסוכל על ידי משפטנים שהציבור לא בחר". רוטמן אף הוסיף כי המצב הנוכחי פוגע במשילות.

עם זאת כאמור, יו"ר הוועדה הציג גם את היתרונות לתפיסתו, במצב הקיים. הוא טען כי "היתרון המרכזי שבגישת מונופול הייצוג, הוא אחידות העמדה המשפטית המוצגת על ידי הממשלה, כך שהממשלה "מדברת בקול אחד". עוד הוא ציין כי במצב הנוכחי מחייב לאחידות משפטית, ואף הוסיף כי "מצב שבו כל רשות וכל משרד פועלים באופן שונה ונפרד בשאלות משפטיות שונות הוא בלתי רצוי".

היועצת המשפטית לכנסת, עורכת הדין שגית אפיק, הגיבה להפצת נוסח החוק, והדגישה כי הוא לא עבר דרכה: "הנוסח האמור גובש בלא כל מעורבות של הייעוץ המשפטי לוועדה".

היא העבירה ביקורת על אופן הפצתו של המסמך: "בנסיבות אלה, הנחה של מצ"ע לדיון" שמבקש להציג סקירה של המצב המשפטי הקיים, שחתום על ידי עורך דין שמוצג כ"יועץ מקצועי" מטעמך על שולחן הוועדה, עלולה להטעות את חברי הוועדה ולטעת בהן את הרושם כאילו מדובר בחוות דעת משפטית מטעם הייעוץ המשפטי לוועדה. וכמובן, אין כך הדבר".