המערכת המשפטית ממשיכה במאבקה נגד תוכניתו של שר המשפטים יריב לוין לרפורמה במערכת המשפט. הבוקר פרסמו שורה של יועצים משפטיים לממששה לשעבר ופרקליטי מדינה לשעבר, גילוי דעת בו הם טוענים כי היא מאיימת להרוס את מערכת המשפט. 

החתומים, בהם נשיאי בית המשפט עליון בדימוס, אהרן ברק ודורית בייניש, שופטי בית המשפט העליון בדימוס יצחק זמיר, מני מזוז, אליקים רובינשטיין ועדנה ארבל, היועמ"שים לשעבר מיכאל בן יאיר, ויהודה וינשטיין ואביחי מנדלבליט ופרקליטי המדינה לשעבר ערן שנדר ומשה לדור, טוענים כי תוכניתו של לוין "תהפוך את בית המשפט העליון לגוף מעין-פוליטי שיהיה חשוד בהטיית הדין לטובת השלטון".

הם מזהירים מפני מצב שבו הסמכות של בית המשפט להפעיל ביקורת יעילה על השלטון כדי שלא יעשה שימוש לרעה בכוחו תוגבל משמעותית ו"מאפשרת לרוב קואליציוני להכשיר כל מעשה של השלטון, פסול ומזיק ככל שיהיה, באמצעות פסקת התגברות; היא עלולה למנוע את התפקוד של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה כשומרי סף שתפקידם להתריע מפני החלטות בלתי חוקיות".

לדברי החותמים על גילוי הדעת, "בית המשפט העליון הוא מוסד מפואר, מן הטובים שקמו בישראל, והוא מוכר גם מחוץ לישראל כאחד מבתי המשפט הטובים ביותר בעולם. בהעדר חוקה שלמה, וללא מגילה מלאה של זכויות אדם, הוא שהשליט בישראל את שלטון החוק גם כלפי מערכת השלטון, נאבק בשרירות ובשחיתות שלטונית, והגן על זכויות אדם וקבוצות מיעוט. ההישגים של בית המשפט העליון, שקידמו את החברה ומיטיבים עם כל אדם, נתונים עכשיו בסכנה חמורה".

"לכן אנחנו קוראים לממשלה שתחזור בה מן התוכנית שפורסמה, ותמנע את הפגיעה הקשה במערכת המשפט ובשלטון החוק, כדי לשמור על ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית לאור הערכים שבאו לידי ביטוי במגילת העצמאות".

כזכור, שר המשפטים הציג בתחילת החודש את הרפורמה המשפטית אותה הוא מעוניין לקדם. הוא פירט לגבי תוכניתו: "לא עוד דיון בבית המשפט בחוקי יסוד. לא עוד פסילת חוקים של הכנסת ללא הסמכה. במקום זאת, בית המשפט יפעל מכוח חוקי היסוד ולא יימצא מעליהם. תתאפשר פסילת חוקים בבית המשפט העליון, בהרכב מלא וברוב מיוחד. תחוקק פסקת התגברות מאוזנת ברוב של שישים ואחד. מצד שני, לא תהיה התגברות של אותה הכנסת במקרה שבית המשפט פסל חוק פה אחד".

עוד אמר לוין כי "לא עוד פסילת החלטות חוקיות לגמרי של הממשלה בתירוץ של חוסר סבירות בעיני השופט. במקום זאת ביטול עילת הסבירות, והחזרת יכולת ההחלטה לממשלה הנבחרת. אין דבר כזה עילת סבירות. לא עוד כפיפות של הממשלה לדרג לא נבחר. היועצים המשפטיים כשמם כן הם, יועצים ולא  כשהם מייצגים את הממשלה, הם צריכים לייצג את הממשלה, ולא את דעתם הפרטית".

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר בתגובה: "כמו כנופיה של עבריינים, יום לפני הדיון בבג"ץ על חוק דרעי, הממשלה שמה על השולחן אקדח טעון. מה שיריב לוין הציג היום זה לא רפורמה משפטית, זה מכתב איום. הם מאיימים להרוס את כל המבנה החוקתי של מדינת ישראל.אני מודיע כאן ועכשיו: ביום שנחזור לשלטון, כל השינויים האלה יבוטלו. תבוטל רפורמת ההפקרות, תבוטל פסקת הסחטנות, שופטים לא ייבחרו בידי פוליטיקאים מושחתים שרוצים שיסגרו להם תיקים".