הסערה סביב הרפורמה שמתכנן שר המשפטים יריב לוין הוציאה היום (חמישי) גם את עורכי הדין לרחובות. רבים מהם יצאו להפגין מול בתי המשפט בירושלים, תל אביב, חיפה ונצרת נגד כוונת הממשלה החדשה לבצע שינויים מרחיקי לכת במערכת המשפט. 

ביקורת בליכוד על הרפורמה המשפטית: "לא ניתן לבצע עם פטיש חמישה קילו"

המפגינים הניפו שלטים הטוענים כי הרפורמה היא "הפיכת מגילת העצמאות". על שלטים אחרים נכתב "זה יתהפך על כולנו" ו"אין לכם מנדט להחזיר אותנו לתקופת שלטון המנדט".

עו"ד דינה זילבר, לשעבר המשנה ליועמ"ש הממשלה לענייני משפט ציבורי-מנהלי, אמרה בהפגנה כי "בעיני, זו תוכנית ההתנתקות מהדמוקרטיה. העצומות שיוצאות כנגד – חוצות ימין ושמאל, דתיים וחילוניים. אנשים מצהירים על עצמם שלאחר 40 שנות שלטון ימין, הצעקה אינה נגד מדיניות ימנית, אלא כי רבים מאוד מזהים פה משהו אחר לגמרי: מדובר בשינוי משטרי עמוק שישפיע על עובי הדמוקרטיה בה אנו חיים. רשות מבצעת עם כנסת צייתנית גם בגלל מבנה קואליציוני, בלי איזונים ובלמים, הדוהרת במהירות אל עבר תהום, ברכבת מרובת קרונות (כל יום וההצעות החדשות שמוצפות בו) – זהו מתכון ודאי, מבהיל, לתאונה משטרית רבת נפגעים".

עו״ד עמית בכרף שלעבר בכיר בפרקליטות, אמר כי ההצעה לשנות את בחירת השופטים כך שלמעשה הממשלה תבחר את השופטים היא אובדן מוחלט של עצמאות השפיטה וסכנה לדמוקרטיה הישראלית. דברים הרבה יותר קשים ונוקבים מאלה היה אומר לנו מנחם בגין ז"ל, אילו היה נמצא כאן היום. לכן חשוב לומר – זה לא עניין של ימין ושמאל, זו אפילו לא שאלה של ליברלים או שמרנים. מה שעל הפרק זה קיומו של בית משפט עצמאי. קיומה של דמוקרטיה".

ממטה מאבק הגלימות נמסר: "לא ניתן להם להרוס את מערכת המשפט בלי התנגדות משמעותית. כולנו מבינים את ההשלכות הקשות שיהיו על האזרחים - לא רק בפן המשפטי אלא גם בפן הכלכלי. אנחנו כאן בשביל להילחם בזה ולעצור את ניסיון הרס מערכת המשפט".

מחאת עורכי הדין נגד רפורמת לוין. צילום: אבשלום ששוני

המחאה של עורכי הדין מצטרפת לגילוי הדעת שפרסמו היום יועמ"שים ופרקליטי מדינה לשעבר נגד הרפורמה, בה טענו כי תוכניתו של לוין "תהפוך את בית המשפט העליון לגוף מעין-פוליטי שיהיה חשוד בהטיית הדין לטובת השלטון".

הם מזהירים מפני מצב שבו הסמכות של בית המשפט להפעיל ביקורת יעילה על השלטון כדי שלא יעשה שימוש לרעה בכוחו תוגבל משמעותית ו"מאפשרת לרוב קואליציוני להכשיר כל מעשה של השלטון, פסול ומזיק ככל שיהיה, באמצעות פסקת התגברות; היא עלולה למנוע את התפקוד של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה כשומרי סף שתפקידם להתריע מפני החלטות בלתי חוקיות".