יעקב מרגי ('ש"ס'), שר הרווחה הנכנס, שוחח היום (חמישי) עם ליאת רון ואריה מליניאק בתכניתם ב-103FM, בצל דו"ח העוני של הביטוח הלאומי שפורסם, ולפיו ב-2021 חיו בישראל 1.95 מיליון אזרחים עניים, בהן 853.8 אלף ילדים ו-212.4 אלף אזרחים ותיקים.

נתונים מדאיגים: כ-2 מיליון אזרחים ישראלים נותרו מתחת לקו העוני

"אני אומר בכנות שאני חי את המציאות ואני לא מופתע. החברה הישראלית בצמיחה, יש יוקר מחיה, הקצבאות בשחיקה, קו העוני עולה ולא מתעדכן - בוודאי שתהיה עלייה במספר העניים במדינת ישראל. עם זאת, הפעם אני לא רוצה להתעסק בנתונים. אני קיבלתי על עצמי בכניסתי לתפקיד להתמקד במחוללי העוני. אנחנו יודעים מהן האוכלוסיות ומה גורם לכך - נעשה הכול כדי לעדכן את הקצבאות לאלה שאכן עובדים", אמר בפתח הריאיון. "בתוך שני מיליון העניים, יש הרבה מאוד מפרנסים, ולכן יש להשקיע בתעסוקה מיטבית. אני התחייבתי עם כניסתי לתפקיד להתמקד במחוללי העוני ולשפר את המצב. אני אעשה הכול. כול משרדי הממשלה נוגעים בדבר, כולנו נשלב ידיים כדי להתמודד עם הסוגייה הזו. לא גזרת גורל. מי שיש לו קשיים באופן אובייקטיבי, המדינה תצטרך לטפל בו". 

בכל הנוגע לפתרונות למשבר, השיב השר: "כלכלת ישראל חזקה, בתקופת הקורונה ממשלת נתניהו הקודמת הוכיחה לכולם שנקטה בפעולות שעזרו למשק להמשיך לצמוח. הכלכלה הישראלית חזקה ואני בונה על הכול - גם על אקזיטים בהייטק וגם על עידוד הפריון בעבודה. תלושי המזון? לא התוכנית הכלכלית שלי. אלה סיוע חירום מידי. אנו לא יכולים להרשות לעצמנו שאוכלוסיות עניות בתחתית רמת ההכנסה של מדינת ישראל יישבו וימתינו. הם שום הצדקה לכך. אני בא לתפקיד בצניעות וענווה. כשאני מדבר על הקמת המטה למאבק בעוני, אני אשקול את כל הסוגיות. אמרתי את זה - לא ייתכן שבזמן שהמדדים עולים והאינפלציה דוהרת, הקצבאות נשארות באותה הרמה. כן, גם זה יישקל". 

מרגי התייחס לדרכים לצמצום הפערים בחברה: "כשאנחנו מדברים על צמצום פערים זה לא אומר שאנו רוצים להוריד את האחרים למטה, אלא להרים את העניים מלמטה כלפי מעלה. שלא יהיה ספק, אין לנו שום דבר נגד העושר".

על ההחלטה לשבץ שני שרים ברוטציה פנימית במשרד הרווחה: "אני חושב שהיינו צריכים כמפלגה לקבל על זה ציון לשבח. השר השני יתמקד בסוגיית זרוע העובדה והביטוח הלאומי, אני אתמקד כשר רווחה בכל המצוקות. שר אוצר אחד אצלנו לקח שני משרדים כבדים, גדולים ומאתגרים והבטיח שהוא מביא מערכת בריאות חזקה. כול קמפיין הבחירות שלנו היה סביב הסוגיות החברתיות, הרי אף אחד לא רצה את משרד הבריאות ואת משרד הרווחה. לכן, בא יושב ראש המפלגה ושם בשכל שני שרים עם ניסיון רב שיתמקדו בסוגיות שיוציאו את ישראל ממעגל העוני".   

עריכה: דוד זבולוני 103FM