במערכת הפוליטית הגיבו היום (חמישי) לנאומה של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות אשר תקפה בחריפות את הרפורמה של שר המשפטים לוין, וציינה כי "התוכנית החדשה מבקשת ליטול מידי השופטים את הכלים המשפטיים המשמשים אותם להגנה על זכויות הפרט ועל שלטון החוק".

התגשמות תוכניותיו של לוין תוביל למציאות בה השופטים סרים למרותם של הפוליטיקאים | כספית
בארה"ב מוטרדים מהתוכנית של יריב לוין ומשגרים מסר עדין לממשלת ישראל

כמו כן, שר המשפטים יריב לוין מסר הצהרה בתגובה לנאומה של חיות, ואמר: "הערב נפל דבר. מסתבר שקיימת בישראל מפלגה נוספת. מפלגה שלא התמודדה בבחירות שהתקיימו אך לפני חודשיים. ששמה את עצמה מעל הכנסת, מעל להכרעת העם. שמענו הערב רטוריקה מוכרת מהפגנות הדגלים השחורים. זו אותה אג'נדה פוליטית, זו אותה קריאה להבעיר את הרחובות".
 
"לא שמענו ממלכתיות, לא שמענו ניטרליות. לא שמענו עמדה משפטית מאוזנת. שמענו אמירות של פוליטיקאים המתסיסים מפגינים", טען, "ההצטרפות האוטומטית של כבוד נשיאת בית המשפט העליון, באותו המלל ממש, לדבריהם של יאיר את יאיר, יאיר לפיד ויאיר גולן, היא ההוכחה הטובה ביותר לאובדן הדרך של מערכת המשפט, ולצורך להחזיר אותה למקום בו הייתה בימיהם של ענקי המשפט לנדוי ואגרנט".
 
לאחר מכן אמר: "אין דמוקרטיה מערבית מתוקנת בה השופטים בוחרים את עצמם ומתערבים בחוקי יסוד על דעת עצמם. אין באף מדינה דמוקרטית אחרת יועצים משפטיים שנמצאים מעל הממשלה ומחליטים במקומה. כפי שאמרה כבוד הנשיאה חיות, דמוקרטיה אינה רק שלטון הרוב. עיקרון חשוב זה והחובה להגן על זכויות המיעוט, עומדים גם עומדים ביסוד הרפורמה שהצגתי. הרפורמה כוללת, בין היתר, סמכות לבית המשפט העליון לפסול חוקים ברוב מיוחד ומעניקה לשופטים נציגות הולמת בוועדה לבחירת שופטים".
 
"אבל דמוקרטיה אינה עריצות המיעוט, הכופה את ערכיו על הרוב באמצעות שליטתו במערכת המשפט. שלטון השופט הוא ההפך מדמוקרטיה מתוקנת. ההרפורמה שהצגתי תחזיר את ישראל להיות דמוקרטיה מערבית מתוקנת ככל שאר המדינות. היא תבטיח מערכת משפט מגוונת המשקפת את העם כולו. מערכת משפט הנהנית מאמון הציבור שאינה יורדת למגרש הפוליטי. אני מחוייב לקיים דיאלוג ושיח מקיפים עם נציגי כל חלקי העם כדי להגיע לתוצאה המאוזנת והטובה ביותר", אמר שר המשפטים.

שר המשפטים יריב לוין מגיב לנאומה של אסתר חיות. (צילום: ערוץ הכנסת)

בדומה ללוין, תקפו בקואליציה את דבריה של נשיאת בית המשפט העליון, ושרת התחבורה מירי רגב אמרה: "ירדו המסכות, הכול מאה אחוז פוזיציה, מאה אחוז פוליטיקה, אין פה מלחמה על הצדק, יש קרב מאסף על שימור הכוח".

שר התקשורת שלמה קרעי: "אחרי יותר מידי שנים, מזיזים את הגבינה של חיות והיא חוששת. לא על הדמוקרטיה ועל זכויות האדם אלא על הקליקה השלטת, הסגורה והאליטיסטית שהיא חלק ממנה. זה נגמר! אנחנו נסיר את המחיצות בין הציבור לבין מערכות השלטון. ובכלל, גבירתי הנשיאה, מי נתן לך צ'ק פתוח? מי יגן על זכויות האזרח מפני בג"צ? טלי קורה מבין עינייך". 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "נאום הנשיאה חיות רק מוכיח את חיוניות הרפורמה לתיקון מערכת המשפט ולחיזוק הדמוקרטיה הישראלית. ההתנשאות, הדמגוגיה, ההתחפרות בעמדות, חוסר הסובלנות, רדידות הטיעונים והדיפת כל בדל של ביקורת - כפי ששמענו כעת גם בנאום, הביאו את אמון הציבור במערכת המשפט לשפל. הגיע הזמן ל Restart של תיקון".

יו״ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ: "‏נאום שלם על קץ הדמוקרטיה, וחיות לא חשבה לנכון להזכיר פעם אחת שהמערכת זקוקה לאיזה שהוא תיקון. ״פתוחים לביקורת״ זו סיסמה ריקה. הנאום הוכיח שני דברים: למה אמון הציבור במערכת בשפל, וכמה צריך לקדם את הרפורמה הזו".

שר המורשת הרב עמיחי אליהו: "גבירתי הנשיאה שמעתי בקשב רב את הנאום הכאוב שלך. קיומה של מערכת המשפט בישראל חשובה לחוסן המוסרי של מדינת ישראל. יחד עם זה אני מתרשם שאת מבלבלת בין דמוקרטיה לאליטוקרטיה. שיקום מערכת המשפט עובר דרך הגדרת סמכויות השיפוט בחוק ולא דרך מהפכה שיפוטית אנטי דמוקרטית. רבים בישראל חושבים שמדינת ישראל קרובה למצב של שלטון משפטי ולא בשלטון העם".

שר התרבות והספורט מיקי זוהר: "נשיאת בית המשפט העליון המשיכה היום בדבריה את הקו המופרך שמציג את הרפורמה כקץ הדמוקרטיה למרות שהמציאות היא בדיוק ההיפך - הרפורמה היא התגשמות ומהות הדמוקרטיה. מחזק את ידי חברי שר המשפטים יריב לוין. על זה נבחרנו, וזה הדבר הנכון לעשות".

סיעת הליכוד במליאת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
סיעת הליכוד במליאת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ח״כ ניסים ואטורי (ליכוד): "הגב׳ אסתר חיות הפכה היום ליו״ר האופוזיצה בפועל. הנאום הזה הוא לא פחות מהפיכה משפטית, מתקפה חמורה על הכנסת והממשלה. הערב הוכח מעל לכל ספק מדוע הרפורמה במערכת המשפט כל כך נחוצה ומתבקשת".

ח"כ בועז ביסמוט (הליכוד): "נשיאת בית המשפט העליון תוקפת בחריפות את שר המשפטים יריב לוין. עוד הוכחה לכך שהרפורמה הזאת לא רק מתבקשת - היא הכרחית".

ח"כ משה סעדה (הליכוד): "במקום להוריד את מפלס הלהבות נשיאת העליון בוחרת ללבות את האש. אם תהיתם מדוע הרפורמה חשובה, הרי לכם הדוגמה המושלמת: הנשיאה, פקידה להזכירכם, מכנסת מסיבת עיתונאים משל הייתה ראשת האופוזיציה, מסלפת את העובדות ומשקרת לאזרחי ישראל. גברתי הנשיאה, את חייבת להתפטר ואז גם תוכלי להתמודד לכנסת".

ח"כ דודי אמסלם (הליכוד): "לא היה עדיף כבר שהנשיאה חיות הייתה נותנת את הנאום המרטיט הזה במוצ"ש בהבימה, יחד עם איימן עודה, מרב מיכאלי ושאר נציגי השמאל האנרכיסטי?".

ח"כ דן אילוז (הליכוד): "האמירות של חיות מוכיחות באופן חד משמעי שיש צורך בהול ברפורמה במערכת המשפט. מה שנכון לעולם הדמוקרטי המערבי נכון גם לישראל. אנחנו ממשיכים קדימה עם אמונה שלמה בצדקת הדרך".

ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה): "האזנתי בכאב לדברי הנשיאה חיות שנישאו בניגוד לכללי האתיקה לשופטים. בעבר קראת לשקול להדיח את הרב הראשי לישראל על שהתבטא באופן דומה... אני סמוך ובטוח כי לא תנקוט איפה ואיפה הפעם, תנזוף בנשיאה חיות ואולי אף תצא בקריאה פומבית להדיחה".

ח"כ אופיר סופר (הציונות הדתית): "ממשלת ישראל נבחרה בבחירות דמוקרטיות שנערכו בחודש נובמבר האחרון. הרפורמה של שר המשפטים היא לא 'קץ הדמוקרטיה', היא בדיוק מהותה של הדמוקרטיה, היא תוצאה של בחירה ישירה ודמוקרטית".

אסתר חיות  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אסתר חיות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

באופוזיציה תמכו חברי הכנסת בדבריה של חיות, וראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר: "חותם על כל מילה בדברי נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות. "הדמוקרטיה איננה רק שלטון הרוב, הרוב לא נתן לאף אחד צ׳ק פתוח לעשות ככל העולה על רוחו". נתייצב יחד איתה במאבק על נשמתה של המדינה ונגד הנסיון לפרק את הדמוקרטיה הישראלית".

לאחר מכן, אמר לפיד על נאומו של לוין: "לא ניתן לכם להחריב את הדמוקרטיה הישראלית. לא ניתן לכם להפוך את ישראל  למדינה סוג ב'. נתניהו חלש מידי כדי להגן על ישראל. אנחנו נעשה זאת בכל הכוח". 

שר המשפטים לשעבר גדעון סער מסר: ״הנשיאה חיות, בנאום מצוין, היטיבה להסביר את הפגיעה החמורה בזכויות ובחירויות של אזרחי ישראל אם תמומש התוכנית לריסוק מערכת המשפט. כפי שהתרעתי במערכת הבחירות - זהו מהלך לשינוי המשטר בישראל. על כל אוהבי החירות - ללא הבדלי השקפה פוליטית - להתלכד למאבק למען עתיד ישראל".

שרת התחבורה שלעבר ויו"ר העבודה מרב מיכאלי: "מחזקת את נשיאת בית המשפט העליון, הנציגה הבכירה ביותר של הרשות השופטת, על האמת שאמרה בלי פחד. הרפורמה המתוכננת היא הפיכה משטרית מסוכנת ואנחנו נלחם בה עד חורמה. לא נשתוק, כי ארצנו משנה את פניה. קוראת לנשיאה להמשיך להאבק בתוכנית המסוכנת. הציבור איתך. אנחנו איתך".

גדעון סער, יאיר לפיד (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
גדעון סער, יאיר לפיד (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ח״כ אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי): ״כמה מאכזבת תגובת שר המשפטים. תתמודד עם המהות. ‏נשיאת בית המשפט העליון אמרה את מה שמבין כל מי שקורא את תזכירי החוק ההרסניים שפורסמו בימים האחרונים על ידי הממשלה. האזרח הקטן יתקשה לתבוע את המדינה כשנגרם לו עוול מוצדק, נהפוך לגן עדן למנהיגים מושחתים והדמוקרטיה תרוסק".

ח"ג ולדימיר בליאק (יש עתיד): "כן, אדוני שר המשפטים: נשיאת בית המשפט העליון הערב לא הייתה ניטרלית. גם היועצת המשפטית לממשלה. גם כל היועצים המשפטיים לממשלות ישראל בעשרות השנים האחרונות. גם עורכי דין, אנשי הייטק ועוד. מיליוני ישראלים. אנחנו לא ניטרליים הערב. אנחנו נאבקים על הבית שלנו, ישראל יהודית ודמוקרטית".

ח"כ הרב גלעד קריב: ״דבריו של לוין היו רצף של עיוותים ושקרים. השופטים לא בוחרים את עצמם והם לא התערבו בחוקי יסוד. כל דבריו היו סיסמאות תקיפות ללא כל תשובה עניינית לטענה לפגיעה בהגנה החוקתית על זכויות הפרט. ולבסוף - שוב לוין לא הסביר מדוע התכנית המפורטת לא הוצגה לפני הבחירות".

ח״כ נעמה לזימי (העבודה) מסרה: ״איך אמר מנחם בגין? יש שופטים בירושלים, ויש גם נשיאה שמבינה את גודל השעה. אני מחזקת את הנשיאה חיות ורוצה להכין אותה - בימים הקרובים את תהי נתונה למתקפה חסרת תקדים מצד שליחיהם של נתניהו ובן גביר, אבל דעי שאנחנו איתך. המוני ישראל איתך. ברחובות, ברשתות ואיפה שצריך כדי לשמור על הדמוקרטיה הישראלית".

יו״ר מרצ לשעבר זהבה גלאון: ״הנאום המכונן של הנשיאה חיות הערב משרטט בצורה מדוייקת את מה שעתיד לקרות לישראל אם תכנית הריסוק של נתניהו תעבור. הנשיאה תיארה במדוייק איך תיראה הדיקטטורה החשוכה שבה אין זכויות אדם ואזרח, אין מי שיגן על קבוצות מיעוט. ישראל נמצאת ברגע האפל בתולדותיה - ועל כל האזרחים לצאת להפגין בשבת הקרובה כדי למנוע את ההפיכה המשטרית״.