ועדת סל הבריאות נכנסת בימים אלה לישורת האחרונה, שלב ה"מרתון", שבו ייקבע לכלל אזרחי ישראל אילו תרופות, טיפולים וטכנולוגיות ייכנסו לסל ויהיו בהישג ידם, ואילו יישארו בחוץ ויתאפשרו, אם בכלל, רק למי שמחזיק בביטוח פרטי או שיכול לממן את הטיפולים היקרים.

תקציב סל הבריאות עומד על 550 מיליון שקל, בדומה לשנה שעברה, ואל מול חברי הוועדה עומדות בין 300 ל־400 תרופות. שר הבריאות המיועד אריה דרעי כבר הצהיר כי בכוונתו לפעול לתוספת של 150 מיליון שקל לתקציב סל הבריאות ובכך להביא את התקציב, לראשונה בישראל, לרף של 700 מיליון.

לסעדה לוי בת ה־73 לקח זמן לשכנע את רופאת המשפחה שלה לשלוח אותה לבדיקת סי טי. כשלבסוף הסכימה, גילתה שההתעקשות
שלה מנעה את מותה. הבדיקה אבחנה אצלה סרטן ריאה בשלב המוקדם וסעדה עברה ניתוח להסרת הגידול. "אני מודה לאל שהצלחתי
לקבל את הבדיקה, הסיכויים שלי לשרוד היו קטנים הרבה יותר אם הייתי מגלה את זה בשלב הגרורתי", אומרת סעדה.

על מנת למגר את המחלה באופן סופי ולמנוע את חזרת הסרטן לגופה, שמתרחשת אצל כמחצית מהחולים, היא עוברת כעת טיפולים אימונותרפיים מתקדמים שאינם נמצאים בסל התרופות. "במשך שנה אני צפויה לעבור 12 טיפולים שכל אחד מהם עולה לי 15 אלף שקל. הם כנראה יצילו את החיים שלי, אבל כל הכסף יוצא מהחסכונות של המשפחה כי הוא לא בסל. אין לנו ממש ברירה".

מחלת הכליות המולדת של שני כהן החמירה לאחר שנכנסה להריון ראשון והיא נאלצה לעבור השתלת כליה לפני מספר חודשים. הכליה שהושתלה בגופה מתורם אלטרואיסטי הייתה נגועה בווירוס CMV התוקף אנשים עם מערכת חיסון מוחלשת ואיים על הכליה החדשה שקיבלה. שני טופלה במריבויר - תרופה חדשנית ופורצת דרך - וכשבעה שבועות מתחילת הטיפול גופה היה נקי מ־CMV . פחדתי שווירוס אחד יהרוס הכל אחרי כל מה שעברתי. התרופה הזאת הצילה את ההשתלה". מדובר בתרופה חדשנית שאושרה זה עתה על ידי ה־ FDA ומטרתה להילחם בווירוס ה־ CMV שתוקף אנשים עם מערכת חיסון מוחלשת, בעיקר אחרי הריון והשתלות איברים.

אלי שבתאי, יו"ר עמותת אומץ לב למען חולי לב ומושתל לב בעצמו, פוגש יום־יום חולים רבים באי־ספיקת לב: "אי־ספיקת לב היא מחלה כרונית הפוגעת באופן משמעותי באיכות החיים של החולה, ולא רק בבריאותו. כשמדובר באחת המחלות הנפוצות בארץ, ושנגרמת בעקבות מחלות רקע כמו סוכרת והשמנה, המדינה חייבת לקחת אחריות". עודד רוטהולץ, בן 74 , אובחן לפני כארבע שנים במחלת פיברוזיס ריאתי אידיופתי IPF הגורמת להצטלקות הריאה. הוא מספר שטיפולי שיקום הריאה שהוא משלם עבורם כאלפי שקלים בחודש מסייעים לו להתמודד עם תופעות הקשורות במחלה: "אני לא יודע למשל כמה מדרגות הייתי מצליח לטפס בלי הטיפולים השיקומיים. עם זאת, העלות המצטברת של הטיפולים מגיעה לאלפי שקלים בכל חודש".

דניה דקל, סוכרתית הריון המטופלת באמצעות מד סוכר רציף, מספרת: "הפריסטייל ליברה מאפשר לי לראות תמונת מצב רציפה כדי להבין את השפעת המזונות השונים על רמות הסוכר ולא דרך דקירות. בהריון הראשון הייתי בשגרת דקירות כדי לקבל תמונה רציפה ובהריון השני, עם השימוש במד סוכר, זה מאפשר הבנה יותר גדולה לראות את הערכים של הסוכר וגם אפילו איך פעילות ספורטיבית משפיעה. זה יועיל וישפר מאוד את חייהן של נשים בהריון עם סוכרת הריון".