לאחר הפגנת הענק בתל אביב נגד הממשלה והרפורמה שמקדם שר המשפטים יריב לוין במערכת המשפט, סיעות הכנסת מתכנסות היום (שני) ומקיימות את הישיבות השבועיות. 

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, דיבר בישיבת סיעת הליכוד והתייחס לרפורמה המשפטית: "הדיון ברוב ערוצי התקשורת סביב הרפורמות המשפטיות היא בכוונת מכוון שטחית וחד צדדית הכל נועד לייצר תבהלת שווא על קץ הדמוקרטיה הרס ועוד סיסמאות. עם זאת ברוב הדמוקרטיותב עולם מתקיימות הרפורמות האלה. רק בישראל יש לשופטים וטו על בחירה והם ממנים ופוסלים אחרים".

"ברוב הדמוקרטיות בעולם היועמ"שים הם יועצים ולא מחליטים ודעתם לא מחייבת, ברוב הדמוקרטיות בעולם יש פסקת התגברות... גם בישראל יש - בחוק חופש העיסוק ואפילו ברוב של 61. כלומר כשבוחנים אחת לאחת את הרפורמות לא רק שהן אינן חריגות אלא הן קיימות ברוב הדמוקרטיה. מי שנמצא באופסייד מול הדמוקרטיה - מדינת ישראל וכשאנחנו רוצים ליישר קו עם המדינות המובילות בעולם אומרים שאנחנו הורסים את הדמוקרטיה. אמרנו מה, צרפת וארה"ב הן לא דמוקרטיה? זה אבסורד מוחלט. אין לנו כוונה להתנצל על היוזמה, אלא להיפך - לאורך כל הבחירות הנושא עלה פעם אחד פעם ולוין הדגיש את זה וכך עשה גם יו"ר הכנסת וחברי וחברות הליכוד", הוסיף.

"הרפורמה תצא לדרך, וכפי שלא נרתענו בעבר מהתקפות השמאל והתקשורת, לא נירתע גם הפעם. ההפחדות אותן הפחדות, הרחבה אותה רחבה, העמותות אותן עמותות – רק השלטים מתחלפים. אין חדש תחת הכסף – הכסף הזר", סיים נתניהו את דבריו.

מהדגלים השחורים נמסר בתגובה: "האיש, שעל פי דיווחים בתקשורת, ניצל מיליארדר במצב מעורער כמחלבת כספים, מדבר על ״כספים זרים״. כמנהג המנהיגים הפשיסטים בעולם ובעקבות חברו אורבן, מאשים נתניהו (תוך שהוא לכאורה משקר ביודעין) אזרחים טובים, פטריוטים הפועלים למען מדינת ישראל, ב'מימון זר'. נזכיר שהאיש המסית הזה עומד כיום למשפט בעבירות פליליות חמורות של שוחד, מרמה, והפרת אמונים, בראש ממשלה שבה מכהנים עבריינים מורשעים, עצורים ונחקרים לשעבר. בשבת נפגין בקפלן כדי שהמסית הלאומי לא יהפוך להיות דיקטטור כל יכול".

מקריים מיניסטר נמסר בתגובה: "ביבי - הסר את חסינותך ועמוד מאחורי ההסתה השקרית שלך בבית המשפט. מי שעומד לדין כי קיבל אספקה של סיגרים ושמפניות מתושבי חוץ, מוטב שלא יטיף מוסר. המחאה נגד ההפיכה המשטרית יצאה לדרך וכל מי שהדמוקרטיה הישראלית יקרה לו יגיע במוצש למחאת הענק ברחוב קפלן לומר לממשלה העבריינית - עד כאן!".

עשרות אלפים בהפגנה נגד הממשלה בתל אביב (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
עשרות אלפים בהפגנה נגד הממשלה בתל אביב (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

הסיעה הראשונה שהתכנסה הייתה ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן, שפתח אותה במילות תודה לרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי. "אני רוצה להודות לרמטכ"ל היוצא, בדיעבד אפשר להגיד שמדובר באיש נדיר, קצין וג'נטלמן, איש שניהל את זה בתקופה לא פשוטה, קידם את צה"ל בהרבה תחומים, בטכנולוגיה, בחוכמה, אני מיניתי אותו".

לאחר מכן אמר ליברמן: "אני רוצה להתייחס לנתונים הכלכליים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, והם מוכיחים שישראל היא חלק מכלכלה גלובלית. אנו נמצאים במשבר אבל לא במשבר במדינת ישראל, אלא במשבר עולמי, וגם כשאנחנו מסתכלים על נתוני האינפלציה, זה משקף את התחזית שהצגנו בימים האחרונים שלי באוצר. 5.3 זה גבוה וצריך להוריד את האינפלציה, אבל יש רק שתי מדינות בעולם שהאינפלציה שם נמוכה יותר מישראל - יפן ושוויץ. המספר אבסולוטי, חייבים להוריד את זה. גם בנושא הדיור, ראינו שבדירות החדשות יש ירידה במחירים 0.9%, יש בלימה בהתייקרות השנתית, ואנחנו עדיין מתייחסים לחודש נובמבר בלבד. זו תוצאה של שני דברים - של היצע, מבחינת השיווק, קרקעות, מבחינת העסקאות שנסגרו, התחלות בנייה, היתרי בנייה, שברנו שיאים של עשרות שנים".

עוד אמר יו"ר ישראל ביתנו, כי "גם הריבית עם ההיצע, הובילו לאותה התייצבות במחירים, התמתנות ונראה גם ירידה במחירים. אני רוצה להזהיר את הקברנטים של המשק הישראלי נכון להיום - אנחנו חלק מכלכלה גלובלית, כל מה שעושים כאן מסתכלים גם בבנק העולמי וגם בקרן המטבע וגם בחברות לדירוג אשראי. כרגע ההחלטות שהתקבלו, ההסכמים הקואליציוניים מסכנים את הכלכלה הישראלית, כי במקום לתת תמריץ לעבודה, נותנים תמריץ שלילי ליציאה לעבודה. כשאני לוקח העלאת קצבה לאברכים ב-50%, סבסוד בתחבורה הציבורית, ודברים נוספים, אז ברור שלאנשים אין תמריץ לצאת ולעבוד, ומצד שני לאנשים עובדים, ואנחנו נתנו תמריצים לאנשים עובדים".

הישיבה הבאה שהתקיימה הייתה של המחנה הממלכתי בראשות בני גנץ, שגם פתח את דבריו בהתייחסות לחילופי הרמטכ"לים. "ראשית, אני רוצה להודות בשם כל אזרחי ישראל לרמטכ"ל היוצא רא"ל אביב כוכבי שהייתה לי הזכות לשרת איתו ולפקד עליו במהלך העשורים האחרונים. אביב הוא קצין מיוחד שיודע לראות דברים ממעוף הציפור - ולרדת למחילות העמוקות ביותר של הפרטים הקטנים. מפקד ישר, עקשן ונחוש שעשה רבות למען ביטחון ישראל. אביב, תודה על עשורים של שותפות שאין לי ספק שתמצא את דרכה להימשך. אני מבקש לברך את הרמטכ"ל הנכנס רא"ל הרצי הלוי. בנוסף ל"כרטיס המלא שלו" בכל זירות הפעולה, הוא מפקד ישר כסרגל, נועז, עמוק ויצירתי. אני סמוך ובטוח שיוביל את צה"ל בדרך ממלכתית, ימשיך לבנות את הכוח, וישמור על הכוחות שהם הדבר היקר לנו ביותר. האנשים ורוח צה"ל הם מה שבונה את צה"ל, ואין לי ספק שהרצי ידע לפתח אותם ולשמור עליהם מול כל תרחיש - ביטחוני, חברתי או כזה המאופיין בקשיים ממקור פוליטי. הרמטכ"ל – בהצלחה! שמור על צה"ל, על ערכיו, על חייליו ומפקדיו.  שמור על מדינת ישראל".

לאחר מכן התייחס גנץ לרפורמה במערכת המשפט ולהפגנות שבאו בעקבותיה. "בשבת צעדו ברחבי הארץ מעל מאה אלף אנשים מתוך דאגה עמוקה לדמוקרטיה הישראלית. לא עבר יום וראש הממשלה בחר להתייחס לדאגה הזו בביטול ואמר ש'אם כל ההפגנות קרתה בבחירות'. אזרחים מודאגים ראויים ליחס מכבד מראש הממשלה, שגם אם רובם לא בחרו בו – הוא ראש הממשלה שלהם. במקום זאת, עושים להם דה לגיטימציה, ומזלזלים בהם. גם נתניהו יודע שמחאה ברחובות אפקטיבית – אחרת לא היה יוצא בעצמו להפגנות ההסתה בכיכר ציון, לא היה מניע הפגנות בתקופת הממשלה האחרונה מול בתיהם של נבחרי הציבור מהימין, ולא היה מפעיל פעילים ברשתות החברתיות. דעת הקהל חשובה ומשפיעה – בלי לגיטימציה ציבורית – ממשלות מתפוררות".

"אני קורא למפגינים כולם – המשיכו לצאת ולמחות במסגרת החוק", המשיך יו"ר המחנה הממלכתי. "זה חשוב מאוד, ואפקטיבי מאוד. שקט הוא לא רק רפש כפי שכתב ז'בוטינסקי – שקט הוא דגל לבן המונף על מורשת מייסדי המדינה אנחנו לא נאפשר רגע של שקט. נכון שהבחירות הן ההליך הדמוקרטי המרכזי – אך הן אינן חזות הכל או צ'ק פתוח לפגיעה בערכי הדמוקרטיה הבסיסיים. 'דמוקרטיה של בחירות', בלי חופש ביטוי, בלי תקשורת חופשית, בלי זכויות אדם וללא מערכת איזונים ובלמים היא דמוקרטיה על הנייר בלבד".
 
עוד אמר גנץ: אני קראתי לדיאלוג וליצירת בסיס מוסכם לרפורמות. הגם שכך, אני אומר לנתניהו ולחברי הקואליציה – אל תטעו במי שמושיטים את ידם לדון בהסכמות רחבות – ידנו המושטת לא באה לחתום על הכשר לשינוי המשטר של ישראל תמורת תיקונים קוסמטיים. אם לא יהיה שינוי עמוק שיבטא הסכמה רחבה ושמירה על ישראל כדמוקרטיה מהותית עם הפרדת רשויות וביקורת שיפוטית – לא יהיו הסכמות בכלל. עליכם לא רק להיכנס לחדר – אלא לעשות זאת מתוך ראיה של האינטרס העמוק של מדינת ישראל – בלב פתוח ובנפש חפצה. אני שב וקורא להקים צוותי עבודה שיניחו בפני הכנסת רפורמה ראויה ורחבה כולל נדבכים נוספים על אלו הקיימים.אף צד לא יצא עם מלוא תאוותו בידו – אך מדינת ישראל כולה תרוויח אם נצליח. בהזדמנות הזו אני מבקש לחזק את נשיא המדינה שפועל באופן נכון, שקט ומכובד למען הסכמה רחבה בעם – ואני מקווה שהוא יוכל להיות חלק מרכזי בפתרון ראוי ומאוזן".

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר בפתח ישיבת סיעתו כי "בנימין נתניהו אמר אתמול שמיליוני אנשים הצביעו בעד הרפורמה המשפטית שהם מציעים. זה שקר. אני לא אקרא לו "שקרן בן שקרן" כמו סמוטריץ', אבל זה שקר של איש חלש שמנסה לרמות את בוחריו. הם לא הציגו לבוחרים את הרפורמה. הם לא אמרו כמה קיצוני זה יהיה. הם גימגמו כל פעם ששאלו אותם על זה במערכת הבחירות. הם לא אמרו לבוחרים שישראל תפסיק להיות דמוקרטיה. הם לא אמרו לבוחרים שהם ירסקו את בית המשפט העליון באופן שלא ניתן לשיקום. הם לא אמרו לבוחרים שהם יבטלו את מגילת העצמאות. הם בטח לא אמרו לבוחרים שהם ישנו את כל שיטת המשטר הישראלית רק כדי לבטל את המשפט של נתניהו ולוודא שדרעי יוכל להיות שר למרות שהוא עבריין סדרתי".

"מה שהם עושים עכשיו זה את הדבר שהם הכי טובים בו: הם משקרים ומנסים לבלבל את כולם. כשהם הורגים את הדמוקרטיה, הם קוראים לזה 'הגנה על הדמוקרטיה', כשהם דורסים את בית המשפט, הם קוראים לזה 'החזרת האמון במערכת המשפט', כשהם מפרקים את כל משרדי הממשלה הם קוראים לזה 'משילות'", טען.

יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)
יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)

עוד אמר, כי "במוצאי שבת עשרות אלפי ישראלים טובים, פטריוטים שאוהבים את המדינה שלהם, יצאו לרחובות למחות נגד ההתנקשות בדמוקרטיה. זו רק התחלת המחאה. הם לא יעצרו אותנו בדיבורים על "המרדה" ולא באיומים במעצרים. אנחנו נלחמים על המדינה שלנו, ואנחנו נלחמים על הערכים שלנו, ורק התחלנו את המלחמה הזו. אנחנו לא הפראיירים שלהם, אנחנו לא פה רק כדי לשלם להם מיסים ולשלוח את הילדים שלנו לצבא. אנחנו לא נוותר על הדמוקרטיה הישראלית לכנופיה עבריינית שרק רוצה לחמוק מאימת הדין".

הישיבה הבאה שהתקיימה הייתה של מפלגת העבודה בראשות מרב מיכאלי. בפתח הישיבה אמרה מיכאלי, כי "על דמוקרטיה וזכויות אדם לא עושים משא ומתן. מתקפה כזו לא עושות ולא עושים, גם אלפרון ואברג'יל היו רוצים להעביר פסקת התגברות ולמנות שופטים שהם ירצו שישפטו אותם. אנחנו צריכים לעמוד על המשמר, האזרחים בחרו אותנו כדי להיאבק בנתניהו, לא כדי לעשות איתו משא ומתן ולהיכנע. אנחנו הצטרפנו במוצאי שבת לעשרות אלפי אזרחיות ואזרחים שיצאו בקור ובגשם כדי להגיד - זו מלחמה על הבית, על הדמוקרטיה, אנחנו נחזור ונצא איתם כל שבת לכל מקום, כדי להגיד לנתניהו ולשותפיו - לא, לא ניתן לכם".